Doris Letina: "Mladi želimo kmetovati – vendar ne za vsako ceno!" (2. del)
POSLUŠAJ ČLANEK
V prvem delu intervjuja z mlado kmetico in vodjo področja za mlade kmete in kmetijsko politiko pri Zvezi slovenske podeželske mladine Doris Letina smo spregovorili o razlogih za veliki protestni shod kmetov v začetku tedna ter številnih izzivih, s katerimi se srečuje slovensko kmetijstvo danes.
V drugem delu pa smo spregovorili tudi o življenju na kmetiji in še nekaterih izzivih, ki pestijo mlade in druge kmete v Sloveniji.
Med slovenskimi kmeti je samo 4,6 % mladih prevzemnikov kmetij, kar je bistveno manj od evropskega povprečja. Zakaj imamo v Sloveniji tako malo mladih prevzemnikov kmetij?
V torek je bilo na več transparentih zapisano: Mladi želimo kmetovati – vendar ne za vsako ceno!
Verjetno je odgovor na vprašanje: ravno zato, ker ne vidijo v tem nekega dostojnega življenja. Ker je v kmetijstvu težko oddelati “samo” osem ur na dan, naši delavniki so vedno daljši. Ni prave ločnice med poklicnim in zasebnim življenjem. Na kmetiji delaš z istimi ljudmi, kot ješ večerjo. V običajni službi si doma varen pred “službenimi” konflikti. Kmetijstvo je tudi precej samotno delo, mreža ljudi okoli kmeta je običajno nekoliko manjša.
Kljub temu, da imamo dobre ukrepe na področju mladih kmetov. Mladi kmetje lahko prejmejo podporo za vzpostavitev gospodarstev mladih kmetov. Imamo plačila za mlade kmete, kar pomeni, da pri neposrednih plačilih mladi kmet prejema nekaj več neposrednih plačil na hektar. Kljub temu ostajamo pri zgolj 4,6 %. En razlog je dostop do finančnih sredstev, ki je precej onemogočen. Celo evropska investicijska banka je opozorila Slovenijo, da smo slovenski kmetje, in še posebej mladi kmetje, tisti, ki imamo še bolj otežen dostop do finančnih sredstev, obrestne mere so višje, pridobitev dolgotrajneša, potrebno zavarovanje zelo veliko, mladi kmetje pa so tudi v povprečju večkrat zavrnjeni. Če pa želi nekdo prevzeti in razviti kmetijo, finančna sredstva nujno potrebuje. Za potrebne posodobitve, vlaganja in ostale investicije.
Eden izmed glavnih razlogov za vedno manj prevzemov je tudi dohodkovna nestabilnost. Včasih se je večina mladih kmetov, ki so prevzeli kmetijo in kandidirali na razpisu za mladega prevzemnika, zaposlilo na kmetiji. Zdaj pa je vse več tistih, ki si ob kmetiji najdejo še kak drug vir dohodka. Gredo še v neko drugo službo in ob tem vlagajo del prihodka v kmetijsko dejavnost. In ti mladi pogosto potem ostanejo v tistih službah, kjer imajo še socialno varnost, bistveno lažje si vzamejo dopust. Mi sicer ves čas poudarjamo, kako pomembno je, da si kmet vzame dopust in čas še za kake druge stvari. Vsak rabi oddih. Tako kot mora gozdar nabrusiti sekiro, da ta potem bolje seka, si moramo tudi mi nabrati moči.
Seveda se zgodbe, ki odgovarjajo na vprašanje, zakaj ta odstotek že več kot 15 let ostaja na tako nizki ravni, razlikujejo od primera do primera. Včasih so razlog tudi medgeneracijski izzivi, odnosi, kakor tudi dostop do kmetijskih zemljišč. Kmetijska zemljišča niso cenovno ugodna. Mladi kmetje rajši najemajo kmetijska zemljišča, ker je zanje to ceneje. Pri Zvezi slovenske podeželske mladini smo podali predlog zemljiškega lizinga, ki bi deloval podobno kot pri npr. avtomobilu, kmet bi odplačeval najemnino oz. lizing in na koncu imel možnost odkupa zemljišča. Kljub temu, da se kmetijska zemljišča izgubljajo zaradi pozidav, marsikje nastane težava tudi zaradi tega, ker kmetje ne morejo širiti kmetijske proizvodnje, zgraditi nekih objektov na kmetiji. Dvojna merila, torej.
Zelo zanimiv je primer mlade prevzemnice z Obale, ki si že več let prizadeva za izgradnjo prostorov za kmetijsko dejavnost. Že več let jo onemogočajo, ne dobi te možnosti, medtem ko se pa turistični in ostali objekti nemoteno zidajo. Smo v neenakopravnem položaju.
Ključni razlog pa je po mojem mnenju dohodek. Kmetje smo tisti, ki prevzemamo cene in jih ne postavljamo (razen v redkih primerih). V verigi vrednosti preskrbe s hrano smo šibek člen z nizko pogajalsko močjo. Cene, ki s težavo pokrivajo proizvodnje stroške. Ti so tudi v kmetijstvu, tako kot v ostalih gospodarskih panogah, precej narasli. Iz tega pa je težko slediti vsem omejitvam in zahtevam, ki še dodatno omejujejo ta dohodek. Predvsem zato, ker nismo konkurenčni z ostalimi državami in igralci.
Kot zadnje, vendar zagotovo ne edino, pa je tu še vrednost poklica kmet. Samo v Sloveniji smo besedo kmet izrabili kot nekaj slabšalnega. Besedo, ki bi morala opisati prav vsakogar. Ne le, da nam močno primanjkuje zdrave kmečke pameti, ki je pomemben temelj modrosti, ampak tudi gospodarnosti. Družba mora spremeniti negativni prizvok besede kmet, ki ga je vcepila v glave ljudi. Morda je to povezano tudi s tem, da je bil kmet vedno ponižen, ker potrošniki hrano jemljemo kot samoumevno. Mora biti poceni in dostopna, saj je osnovna dobrina. Ne zavedamo pa se, kako dragocena je v resnici. Kmetijstvo mora postati vrednota vsakogar. Kmet vloži ves svoj čas, svoje znanje, energijo in delo v to, da imamo zajtrk, kosilo in večerjo, pa še kaj vmes. Si predstavljate dan brez kmeta? Brez kmeta ni nas.
Pa vendar imamo neverjetne mlade kmete. Vsak s svojo zgodbo, izkušnjo in strategijo, vendar z vsem skupno vztrajnostjo in ljubeznijo do kmetijstva. Podprimo jih!
Kaj je vas navdušilo za delo na kmetiji? Kaj vas motivira?
Življenje na kmetiji ti lahko pokaže vse največje radosti kmetovanja, življenja z naravo, biodiverziteto. Je pa tudi tisto, ki ti čez noč obrne stvari na glavo. Čez noč ti lahko pokaže, kako težko je življenje. Kdor živi in dela na kmetiji, lahko potrdi, da je verjetno ljubezen do kmetijstva tista, ki je največji motivator. Se pa od ljubezni ne da živeti. To je verjetno tudi odgovor, zakaj imamo v Sloveniji neugodno starostno strukturo.
Kakšna je zgodba vaše kmetije? Kako poteka dogajanje pri vas v zadnjih letih?
Na kmetiji se ukvarjamo s pridelavo jabolk, imamo pa še slive, namizno grozdje, orehe in kostanj. Kmetijo je razvijala mama, ki je premagovala neštete ovire (vseh vrst in oblik) ter vztrajno vlagala v nakup in zaokroževanje kmetijskih zemljišč, tehnologijo in posodobitve. Zelo uspešno, saj je kljub težkim letom in premnogim izpadom dohodka uspela.
V zadnjih sedmih letih smo zaradi pozebe petkrat izgubili večino pridelka. Suša, toča, tržni pritiski.
Del pridelka prodamo grosistu, nekaj pa tudi na trgu. Zagotovo je tudi korekten odnos grosista tisti, ki je pripomogel k stabilnosti kmetije.
Kaj vas drži pokonci?
Jeklena volja. In to, da verjamemo, da delamo dobro. Da se to odraža v zaupanju in lojalnosti strank, biodiverziteti v sadovnjakih … Vse to ti na koncu dneva daje potrditev, da delaš nekaj prav.
Kako pomembno je znanje ekonomije pri vodenju kmetije?
Zelo. Sploh v kmetijstvu, kjer je treba vsak evro obrniti štirikrat, da ga pravilno razdeliš, da lahko pokriješ vse stroške, vložiš v razvoj in ostale predvidene in nepredvidene odhodke.
Ekonomija je, bom zelo ostro rekla, verjetno eden izmed temeljev, ob kmetijskem znanju, ki je nujno potrebno. NIkakor pa ni dovolj, saj tudi če nekaj dobro proizvedeš in tega ne znaš prodati, nimaš dobre prodajne ekonomike, to ni dovolj. Veliko kmetij se je že zaprlo, ker ekonomika ni delovala.
Brez te ekonomske logike, ki jo je mama izjemno dobro izkoristila, naša kmetija zagotovo ne bi obstala.
Pogosto slišimo, da je izziv za kmetije, kako proizvajati tudi izdelke z višjo dodano vrednostjo, ne zgolj osnovnih sestavin. Kako se pri vas soočate s tem izzivom?
Dodana vrednost je lahko tudi v kvaliteti. Tudi osnovnih surovin. Še posebej v slovenskem kmetijstvu, saj smo zelo majhni v primerjavi s povprečnim evropskim kmetom. Samo kvaliteta nam daje konkurenčno prednost in dodano vrednost.
Seveda dodano vrednost lahko dodaš proizvodu tudi s tem, da ga predelaš, drugače prodaš. Precej pa je pomembno tudi sodelovanje na različnih nivojih. Veliko mladih kmetov se poslužuje tega. Sodelovanje pri izmenjavi znanj. Imamo razna srečanja, kjer je ključno, da si izmenjujemo znanje in dobre prakse, pa tudi slabe, da nekdo drug ne naredi iste napake. Da predstavimo svoje izkušnje, poglede in razmišljanja. Potem sodelovanje pri strojnih storitvah. Poslovno sodelovanje na različnih poteh. To je zgodba povezovanja, ki se nadgradi v sodelovanje. To moramo še graditi in izgraditi, da bo dodana vrednost še večja. Da bomo skupaj močnejši.
Omenili ste tudi duševno zdravje in problem samomorov. To je izziv, ki se ga naslavlja že nekaj let. Je viden kakšen napredek?
Pri Zvezi slovenske podeželske mladine smo izvedli projekt neMOČ podeželja, kjer smo začeli ozaveščati o pomembnosti duševnega zdravja na kmetijah, saj je pri tem še vedno prisotna velika stigma. Kmet bi namreč vedno moral biti trden, moral bi pokazati, da zmore sam. Mi smo želeli opozoriti, da je v redu, če ni vse v redu. S tem projektom smo prišli do zaključka, da potrebujemo profil svetovalca, ki se bo profesionalno ukvarjal s tem in naslavljal kmečko populacijo. Znotraj KGZS je sedaj zaposlena ena oseba, ki pokriva psihosocialno svetovanje kmetom. Znotraj tega pa imajo tudi svetovanje o socialnem varstvu in različnih drugih tematikah. Zagotovo pa je to potrebno še podkrepiti.
Kmet je dokaj samoten poklic. Kmet živi in dela z istimi ljudmi. Pri zajtrku si z istimi ljudmi, s katerimi se popoldne skregaš, in z istimi sediš pri večerji. Nimaš prostora, kamor bi lahko dal te težave. Težko je ločiti, kdaj se delo konča in začne prosti čas. Socialna mreža kmetov je manjša. Vse to so razlogi, ki vodijo k temu. Raznorazni izzivi, o katerih sva že prej govorila, socialni, vremenski, dohodkovni problemi. Vse to se nakopiči in zato je tukaj potrebnega še veliko dela. Ne samo, da ozavestimo o tej tematiki, ampak da bodo tudi kmetje tisti, ki bodo videli, da je potrebno poiskati pomoč koga drugega ter da je pomembno, da se pogovarjamo še o kakšnih drugih tematikah, ne le kmetijstvu.
Odstrel zveri je ministrstvo za naravne vire najprej odobrilo, potem ga je premier zablokiral, nato se je omehčal. Tudi sicer se običajno z odstrelom zveri zapleta, populacija zveri pa medtem narašča in škoda z njo. Kako gledate na situacijo okrog zveri?
Daleč od oči, daleč od srca. Vsi bi radi imeli zveri, ampak ne na svojem dvorišču. Vsi se strinjamo, da so živali neverjetna bitja. Ampak ko ti volk raztrga jagenjčka, pa ni enostavno, že s psihološkega vidika, kaj šele z vidika gospodarske škode, ki nastane.
Ne le ubita žival. Cela čreda se zmede, živi v strahu, spremeni se mlečnost, živali so v stresu … Upravljanje z zvermi mora biti učinkovito. Mislim, da nihče ne zagovarja, da zveri ne bi smelo biti. Samo njihovo upravljanje mora biti učinkovito. Tako z zvermi kot z divjadjo.
Kmetje pravite, da ste danes bolj povezani kot kadarkoli prej. Kaj lahko pričakujemo v naslednjih tednih in mesecih, če vam vlada ne bo prisluhnila?
Zahteve in omejitve so se močno okrepile. videli smo, da tako več naprej ne gre in da nam omejujejo kmetovanje. Kmetje smo zato podali petnajst zahtev, ker je stanje postalo nevzdržno.
Po prvem opozorilnem shodu se je znotraj vzpostavljenih “delovnih" – čeprav bi morale biti "pogajalske” – skupin strukturiral način dela. Ampak gradiva, ki je bilo zgolj v obliki pojasnjevanja, zakaj je stanje, ki ga imamo, ustrezno, in pa z rešitvami, ki so predvsem zajemale zgolj neka prizadevanja in odlaganja ter prehodna obdobja, nikakor nismo mogli sprejeti. Bile so premalo otipljive rešitve (če lahko to sploh tako poimenujemo), da bi odgovorile na naše zahteve. Potem se je zgodil še zakon za zaščito živali. Strinjamo se, da je z živalmi treba ravnati primerno in ostro obsojamo vsakršno mučenje živali. Ne pa tudi z uvajanjem inšpekcije prek tečajnikov s 40-urnim tečajem.
Zato smo imeli v torek vseslovenski protestni shod kmetov, ki je bil zelo miren, zelo kulturen. Če ste imeli priložnost poslušati zgodbe, ki so jih predstavili kmetje, njihova stališča, poglede, videnja in zahteve, ste lahko videli, da si prizadevamo samo za to, da bomo lahko kmetovali, da bomo imeli takšno politiko, da nam bo to omogočala, da bomo lahko trajnostno razvijali svoje kmetije in sebe.
Podali smo dve ključni zahtevi. In sicer, da se umakne uredba o upravljanju območij Natura 2000 in novela zakona o zaščiti živali. To sta dve ključni stvari. Poleg tega pa trdno ostaja, da odgovorijo na ostalih petnajst zahtev, ki smo jih podali konec marca, vse v roku 14 dni in sicer s konkretnimi rešitvami, ki bodo za kmete sprejemljive, ne samo prizadevanji in predlogi. To so koraki. Če se to ne bo zgodilo, se lahko pričakuje stopnjevanje protestnih aktivnosti.
Na enem izmed transparentov je v torek bilo zapisano: Ne kmetujemo samo za nas, ampak predvsem zaradi vas.
Bi kaj dodali?
Vsi skupaj in vsak posebej moramo prevzeti svojo odgovornost. Skupaj soustvarjamo naše kmetijstvo. Ne samo kmet, ampak tudi vsi členi verige vrednosti preskrbe s hrano, potrošnik in odločevalci. Zato ne potrebujemo politike omejevanja, ampak politiko grajenja.
V torek se je res lepo pokazalo, da si kmetje želimo tvornega sodelovanja. Imeli smo miren, kulturen protest. Svoje zgodbe so predstavljali mladi kmetje, ženske, starejši … Pokazali smo, da smo različni, ampak, da imamo skupen cilj: kmetovati in si s tem zagotoviti dostojno življenje in trajnostni razvoj kmetij (v vseh treh vidikih trajnosti – ne le okoljskem, temveč tudi ekonomskem in socialnem). Za naše preljubo zeleno podeželje, za prehransko varnost Slovenije.
V drugem delu pa smo spregovorili tudi o življenju na kmetiji in še nekaterih izzivih, ki pestijo mlade in druge kmete v Sloveniji.
Med slovenskimi kmeti je samo 4,6 % mladih prevzemnikov kmetij, kar je bistveno manj od evropskega povprečja. Zakaj imamo v Sloveniji tako malo mladih prevzemnikov kmetij?
V torek je bilo na več transparentih zapisano: Mladi želimo kmetovati – vendar ne za vsako ceno!
Verjetno je odgovor na vprašanje: ravno zato, ker ne vidijo v tem nekega dostojnega življenja. Ker je v kmetijstvu težko oddelati “samo” osem ur na dan, naši delavniki so vedno daljši. Ni prave ločnice med poklicnim in zasebnim življenjem. Na kmetiji delaš z istimi ljudmi, kot ješ večerjo. V običajni službi si doma varen pred “službenimi” konflikti. Kmetijstvo je tudi precej samotno delo, mreža ljudi okoli kmeta je običajno nekoliko manjša.
Kljub temu, da imamo dobre ukrepe na področju mladih kmetov. Mladi kmetje lahko prejmejo podporo za vzpostavitev gospodarstev mladih kmetov. Imamo plačila za mlade kmete, kar pomeni, da pri neposrednih plačilih mladi kmet prejema nekaj več neposrednih plačil na hektar. Kljub temu ostajamo pri zgolj 4,6 %. En razlog je dostop do finančnih sredstev, ki je precej onemogočen. Celo evropska investicijska banka je opozorila Slovenijo, da smo slovenski kmetje, in še posebej mladi kmetje, tisti, ki imamo še bolj otežen dostop do finančnih sredstev, obrestne mere so višje, pridobitev dolgotrajneša, potrebno zavarovanje zelo veliko, mladi kmetje pa so tudi v povprečju večkrat zavrnjeni. Če pa želi nekdo prevzeti in razviti kmetijo, finančna sredstva nujno potrebuje. Za potrebne posodobitve, vlaganja in ostale investicije.
Eden izmed glavnih razlogov za vedno manj prevzemov je tudi dohodkovna nestabilnost. Včasih se je večina mladih kmetov, ki so prevzeli kmetijo in kandidirali na razpisu za mladega prevzemnika, zaposlilo na kmetiji. Zdaj pa je vse več tistih, ki si ob kmetiji najdejo še kak drug vir dohodka. Gredo še v neko drugo službo in ob tem vlagajo del prihodka v kmetijsko dejavnost. In ti mladi pogosto potem ostanejo v tistih službah, kjer imajo še socialno varnost, bistveno lažje si vzamejo dopust. Mi sicer ves čas poudarjamo, kako pomembno je, da si kmet vzame dopust in čas še za kake druge stvari. Vsak rabi oddih. Tako kot mora gozdar nabrusiti sekiro, da ta potem bolje seka, si moramo tudi mi nabrati moči.
Seveda se zgodbe, ki odgovarjajo na vprašanje, zakaj ta odstotek že več kot 15 let ostaja na tako nizki ravni, razlikujejo od primera do primera. Včasih so razlog tudi medgeneracijski izzivi, odnosi, kakor tudi dostop do kmetijskih zemljišč. Kmetijska zemljišča niso cenovno ugodna. Mladi kmetje rajši najemajo kmetijska zemljišča, ker je zanje to ceneje. Pri Zvezi slovenske podeželske mladini smo podali predlog zemljiškega lizinga, ki bi deloval podobno kot pri npr. avtomobilu, kmet bi odplačeval najemnino oz. lizing in na koncu imel možnost odkupa zemljišča. Kljub temu, da se kmetijska zemljišča izgubljajo zaradi pozidav, marsikje nastane težava tudi zaradi tega, ker kmetje ne morejo širiti kmetijske proizvodnje, zgraditi nekih objektov na kmetiji. Dvojna merila, torej.
Zelo zanimiv je primer mlade prevzemnice z Obale, ki si že več let prizadeva za izgradnjo prostorov za kmetijsko dejavnost. Že več let jo onemogočajo, ne dobi te možnosti, medtem ko se pa turistični in ostali objekti nemoteno zidajo. Smo v neenakopravnem položaju.
Ključni razlog pa je po mojem mnenju dohodek. Kmetje smo tisti, ki prevzemamo cene in jih ne postavljamo (razen v redkih primerih). V verigi vrednosti preskrbe s hrano smo šibek člen z nizko pogajalsko močjo. Cene, ki s težavo pokrivajo proizvodnje stroške. Ti so tudi v kmetijstvu, tako kot v ostalih gospodarskih panogah, precej narasli. Iz tega pa je težko slediti vsem omejitvam in zahtevam, ki še dodatno omejujejo ta dohodek. Predvsem zato, ker nismo konkurenčni z ostalimi državami in igralci.
Kot zadnje, vendar zagotovo ne edino, pa je tu še vrednost poklica kmet. Samo v Sloveniji smo besedo kmet izrabili kot nekaj slabšalnega. Besedo, ki bi morala opisati prav vsakogar. Ne le, da nam močno primanjkuje zdrave kmečke pameti, ki je pomemben temelj modrosti, ampak tudi gospodarnosti. Družba mora spremeniti negativni prizvok besede kmet, ki ga je vcepila v glave ljudi. Morda je to povezano tudi s tem, da je bil kmet vedno ponižen, ker potrošniki hrano jemljemo kot samoumevno. Mora biti poceni in dostopna, saj je osnovna dobrina. Ne zavedamo pa se, kako dragocena je v resnici. Kmetijstvo mora postati vrednota vsakogar. Kmet vloži ves svoj čas, svoje znanje, energijo in delo v to, da imamo zajtrk, kosilo in večerjo, pa še kaj vmes. Si predstavljate dan brez kmeta? Brez kmeta ni nas.
Pa vendar imamo neverjetne mlade kmete. Vsak s svojo zgodbo, izkušnjo in strategijo, vendar z vsem skupno vztrajnostjo in ljubeznijo do kmetijstva. Podprimo jih!
Kaj je vas navdušilo za delo na kmetiji? Kaj vas motivira?
Življenje na kmetiji ti lahko pokaže vse največje radosti kmetovanja, življenja z naravo, biodiverziteto. Je pa tudi tisto, ki ti čez noč obrne stvari na glavo. Čez noč ti lahko pokaže, kako težko je življenje. Kdor živi in dela na kmetiji, lahko potrdi, da je verjetno ljubezen do kmetijstva tista, ki je največji motivator. Se pa od ljubezni ne da živeti. To je verjetno tudi odgovor, zakaj imamo v Sloveniji neugodno starostno strukturo.
Kakšna je zgodba vaše kmetije? Kako poteka dogajanje pri vas v zadnjih letih?
Na kmetiji se ukvarjamo s pridelavo jabolk, imamo pa še slive, namizno grozdje, orehe in kostanj. Kmetijo je razvijala mama, ki je premagovala neštete ovire (vseh vrst in oblik) ter vztrajno vlagala v nakup in zaokroževanje kmetijskih zemljišč, tehnologijo in posodobitve. Zelo uspešno, saj je kljub težkim letom in premnogim izpadom dohodka uspela.
V zadnjih sedmih letih smo zaradi pozebe petkrat izgubili večino pridelka. Suša, toča, tržni pritiski.
Del pridelka prodamo grosistu, nekaj pa tudi na trgu. Zagotovo je tudi korekten odnos grosista tisti, ki je pripomogel k stabilnosti kmetije.
Kaj vas drži pokonci?
Jeklena volja. In to, da verjamemo, da delamo dobro. Da se to odraža v zaupanju in lojalnosti strank, biodiverziteti v sadovnjakih … Vse to ti na koncu dneva daje potrditev, da delaš nekaj prav.
Kako pomembno je znanje ekonomije pri vodenju kmetije?
Zelo. Sploh v kmetijstvu, kjer je treba vsak evro obrniti štirikrat, da ga pravilno razdeliš, da lahko pokriješ vse stroške, vložiš v razvoj in ostale predvidene in nepredvidene odhodke.
Ekonomija je, bom zelo ostro rekla, verjetno eden izmed temeljev, ob kmetijskem znanju, ki je nujno potrebno. NIkakor pa ni dovolj, saj tudi če nekaj dobro proizvedeš in tega ne znaš prodati, nimaš dobre prodajne ekonomike, to ni dovolj. Veliko kmetij se je že zaprlo, ker ekonomika ni delovala.
Brez te ekonomske logike, ki jo je mama izjemno dobro izkoristila, naša kmetija zagotovo ne bi obstala.
Pogosto slišimo, da je izziv za kmetije, kako proizvajati tudi izdelke z višjo dodano vrednostjo, ne zgolj osnovnih sestavin. Kako se pri vas soočate s tem izzivom?
Dodana vrednost je lahko tudi v kvaliteti. Tudi osnovnih surovin. Še posebej v slovenskem kmetijstvu, saj smo zelo majhni v primerjavi s povprečnim evropskim kmetom. Samo kvaliteta nam daje konkurenčno prednost in dodano vrednost.
Seveda dodano vrednost lahko dodaš proizvodu tudi s tem, da ga predelaš, drugače prodaš. Precej pa je pomembno tudi sodelovanje na različnih nivojih. Veliko mladih kmetov se poslužuje tega. Sodelovanje pri izmenjavi znanj. Imamo razna srečanja, kjer je ključno, da si izmenjujemo znanje in dobre prakse, pa tudi slabe, da nekdo drug ne naredi iste napake. Da predstavimo svoje izkušnje, poglede in razmišljanja. Potem sodelovanje pri strojnih storitvah. Poslovno sodelovanje na različnih poteh. To je zgodba povezovanja, ki se nadgradi v sodelovanje. To moramo še graditi in izgraditi, da bo dodana vrednost še večja. Da bomo skupaj močnejši.
Omenili ste tudi duševno zdravje in problem samomorov. To je izziv, ki se ga naslavlja že nekaj let. Je viden kakšen napredek?
Pri Zvezi slovenske podeželske mladine smo izvedli projekt neMOČ podeželja, kjer smo začeli ozaveščati o pomembnosti duševnega zdravja na kmetijah, saj je pri tem še vedno prisotna velika stigma. Kmet bi namreč vedno moral biti trden, moral bi pokazati, da zmore sam. Mi smo želeli opozoriti, da je v redu, če ni vse v redu. S tem projektom smo prišli do zaključka, da potrebujemo profil svetovalca, ki se bo profesionalno ukvarjal s tem in naslavljal kmečko populacijo. Znotraj KGZS je sedaj zaposlena ena oseba, ki pokriva psihosocialno svetovanje kmetom. Znotraj tega pa imajo tudi svetovanje o socialnem varstvu in različnih drugih tematikah. Zagotovo pa je to potrebno še podkrepiti.
Kmet je dokaj samoten poklic. Kmet živi in dela z istimi ljudmi. Pri zajtrku si z istimi ljudmi, s katerimi se popoldne skregaš, in z istimi sediš pri večerji. Nimaš prostora, kamor bi lahko dal te težave. Težko je ločiti, kdaj se delo konča in začne prosti čas. Socialna mreža kmetov je manjša. Vse to so razlogi, ki vodijo k temu. Raznorazni izzivi, o katerih sva že prej govorila, socialni, vremenski, dohodkovni problemi. Vse to se nakopiči in zato je tukaj potrebnega še veliko dela. Ne samo, da ozavestimo o tej tematiki, ampak da bodo tudi kmetje tisti, ki bodo videli, da je potrebno poiskati pomoč koga drugega ter da je pomembno, da se pogovarjamo še o kakšnih drugih tematikah, ne le kmetijstvu.
Odstrel zveri je ministrstvo za naravne vire najprej odobrilo, potem ga je premier zablokiral, nato se je omehčal. Tudi sicer se običajno z odstrelom zveri zapleta, populacija zveri pa medtem narašča in škoda z njo. Kako gledate na situacijo okrog zveri?
Daleč od oči, daleč od srca. Vsi bi radi imeli zveri, ampak ne na svojem dvorišču. Vsi se strinjamo, da so živali neverjetna bitja. Ampak ko ti volk raztrga jagenjčka, pa ni enostavno, že s psihološkega vidika, kaj šele z vidika gospodarske škode, ki nastane.
Ne le ubita žival. Cela čreda se zmede, živi v strahu, spremeni se mlečnost, živali so v stresu … Upravljanje z zvermi mora biti učinkovito. Mislim, da nihče ne zagovarja, da zveri ne bi smelo biti. Samo njihovo upravljanje mora biti učinkovito. Tako z zvermi kot z divjadjo.
Kmetje pravite, da ste danes bolj povezani kot kadarkoli prej. Kaj lahko pričakujemo v naslednjih tednih in mesecih, če vam vlada ne bo prisluhnila?
Zahteve in omejitve so se močno okrepile. videli smo, da tako več naprej ne gre in da nam omejujejo kmetovanje. Kmetje smo zato podali petnajst zahtev, ker je stanje postalo nevzdržno.
Po prvem opozorilnem shodu se je znotraj vzpostavljenih “delovnih" – čeprav bi morale biti "pogajalske” – skupin strukturiral način dela. Ampak gradiva, ki je bilo zgolj v obliki pojasnjevanja, zakaj je stanje, ki ga imamo, ustrezno, in pa z rešitvami, ki so predvsem zajemale zgolj neka prizadevanja in odlaganja ter prehodna obdobja, nikakor nismo mogli sprejeti. Bile so premalo otipljive rešitve (če lahko to sploh tako poimenujemo), da bi odgovorile na naše zahteve. Potem se je zgodil še zakon za zaščito živali. Strinjamo se, da je z živalmi treba ravnati primerno in ostro obsojamo vsakršno mučenje živali. Ne pa tudi z uvajanjem inšpekcije prek tečajnikov s 40-urnim tečajem.
Zato smo imeli v torek vseslovenski protestni shod kmetov, ki je bil zelo miren, zelo kulturen. Če ste imeli priložnost poslušati zgodbe, ki so jih predstavili kmetje, njihova stališča, poglede, videnja in zahteve, ste lahko videli, da si prizadevamo samo za to, da bomo lahko kmetovali, da bomo imeli takšno politiko, da nam bo to omogočala, da bomo lahko trajnostno razvijali svoje kmetije in sebe.
Podali smo dve ključni zahtevi. In sicer, da se umakne uredba o upravljanju območij Natura 2000 in novela zakona o zaščiti živali. To sta dve ključni stvari. Poleg tega pa trdno ostaja, da odgovorijo na ostalih petnajst zahtev, ki smo jih podali konec marca, vse v roku 14 dni in sicer s konkretnimi rešitvami, ki bodo za kmete sprejemljive, ne samo prizadevanji in predlogi. To so koraki. Če se to ne bo zgodilo, se lahko pričakuje stopnjevanje protestnih aktivnosti.
Na enem izmed transparentov je v torek bilo zapisano: Ne kmetujemo samo za nas, ampak predvsem zaradi vas.
Bi kaj dodali?
Vsi skupaj in vsak posebej moramo prevzeti svojo odgovornost. Skupaj soustvarjamo naše kmetijstvo. Ne samo kmet, ampak tudi vsi členi verige vrednosti preskrbe s hrano, potrošnik in odločevalci. Zato ne potrebujemo politike omejevanja, ampak politiko grajenja.
V torek se je res lepo pokazalo, da si kmetje želimo tvornega sodelovanja. Imeli smo miren, kulturen protest. Svoje zgodbe so predstavljali mladi kmetje, ženske, starejši … Pokazali smo, da smo različni, ampak, da imamo skupen cilj: kmetovati in si s tem zagotoviti dostojno življenje in trajnostni razvoj kmetij (v vseh treh vidikih trajnosti – ne le okoljskem, temveč tudi ekonomskem in socialnem). Za naše preljubo zeleno podeželje, za prehransko varnost Slovenije.
Zadnje objave
Slovenija, lepa in čista. Mar res?
19. 1. 2025 ob 9:00
France Prešeren (2/12): »Stanu se svojega spomni, trpi brez miru!«
19. 1. 2025 ob 6:00
[Gledali smo]: Prebujenska ideja papeštva
18. 1. 2025 ob 18:39
Telečja »taljata« z omako s šampinjoni
18. 1. 2025 ob 15:00
Dr. Urška Perenič: »Knjiga nas vedno počaka«
18. 1. 2025 ob 12:00
Obrtniki in podjetniki nam sporočajo, da jih »zelenje« drago stane
18. 1. 2025 ob 9:00
Ekskluzivno za naročnike
France Prešeren (2/12): »Stanu se svojega spomni, trpi brez miru!«
19. 1. 2025 ob 6:00
[Gledali smo]: Prebujenska ideja papeštva
18. 1. 2025 ob 18:39
Telečja »taljata« z omako s šampinjoni
18. 1. 2025 ob 15:00
Prihajajoči dogodki
JAN
19
Svetogorske sobotnice: Praznični koncert
16:45 - 17:45
JAN
19
Bee Geesus: petje pri maši in koncert
19:00 - 21:00
JAN
21
Mednarodni festival Čili in čokolada
10:00 - 21:00
Video objave
[Odmev tedna] Bojan Požar: Rdeči škornji Urške Klakočar Zupančič
18. 1. 2025 ob 1:09
Odmev tedna – dr. Sebastjan Jeretič: »Svoboda je lagala slovenski javnosti.«
11. 1. 2025 ob 9:30
Izbor urednika
[Odmev tedna] Bojan Požar: Rdeči škornji Urške Klakočar Zupančič
18. 1. 2025 ob 1:09
Odmev tedna – dr. Sebastjan Jeretič: »Svoboda je lagala slovenski javnosti.«
11. 1. 2025 ob 9:30
Domovina 182: Bodo luksuzne vile neobdavčene?
8. 1. 2025 ob 6:00
12 komentarjev
helena_3
Odg. Rokc:
Saj so kmetje na protestu povedali, kaj zahtevajo:
* da se jih ne obremenjuje z novimi davki
* da se jim ne nalaga zahtevnih birokratskih poročil in evidenc (ker je to zanje samo dodaten strošek in izgubljen čas)
* da so okoljevarstvene zahteve znosne in sprejete v dialogu z njimi
* da se populacija zveri in tudi druge divjadi spravi na nivo, ki ne bo ogrožal kmetijske pridelave
* da jim ravno vsak mestni škric ne vdira na posestvo in jih komandira - kar velja tudi za razvajene mestne dame.
Je pa na kmetih še kup drugih problemov: socialnih, v odnosih v razširjenih družinah - a to so stvari, ki se urejajo v skladu s spremembami v družbi in jih ne more rešiti nekdo od zunaj. Problem je tudi uvoz hrane z območij, kjer veljajo bistveno bolj ohlapni pogoji za pridelavo kot v Evropi. Da o kemični zaščiti pridelkov (da ne zgnijejo) in ogljičnem odtisu pri prevozu ne govorimo.
Neke univerzalne rešitve ni. Vsaka kmetija se dnevno ubada s svojimi specifičnimi problemi, ki jih je treba reševati sproti. Če si malo trmast in še zmeraj navezan na zemljo, če spoštuješ delo prednikov - potem gre. Pri meni doma se zgolj trudimo, da ostanejo strmi travniki nezaraščeni, mladi so v službah. Kdo drug, ki je bolj sposoben, tudi iz gorske kmetije naredi zgodbo. Veliko jih pa tudi obupa. Najbolj sposobni pa vztrajajo - za to jih je treba podpreti, jim dati priznanje. Tudi to je bilo rečeno na protestu. Ne pa, da jim vsaka mestna frajla lev ite bere in viha nos nad njimi.
helena_3
Moram dodati še to: ker sem krajši čas delala pri odkupu in prodaji kmetijskih pridelkov (preden sem ušla v finančno sfero), sem se imela priložnost seznaniti z odnosom trgovcev do kmetov. Stresno, vam povem. To je treba doživeti. Še najbolj "laufa" pri živinoreji - ampak tam je težava podcenjenost.
helena_3
Peter Klepec - in kakšno zvezo ima kmečki punt z vašim modrovanjem? Tam ni šlo zato, da kmetje ne znajo gospodariti, ampak je bil to poziv k zmanjšanju ovir, ki jih birokracija postavlja umnemu gospodarjenju na pot.
Sicer pa: Lidla ne zanima, ali bo kmet s ceno, ki mu jo ponuja za pridelke, "prišel skozi" ali ne. On vzame "robo" od tistega, ki mu ponudi v danem trenutku najbolj ugodno ceno. Trgovca ne zanima, na kakšen način je bilo nekaj pridelano in od kod pripeljano - da le gre v denar. Kakšna je pa računica pridelave na "ogrevanih njivah" pa res ne vem.
Kot sem poudarila že zgoraj: tudi Slovenija premore umne pridelovalce, ni treba v Nemčijo po vzorce. Naši kmetje se veliko izobražujejo in povzemajo dobre prakse tudi iz tujine. Ne potrebujejo vaših pametovanj, še manj pa državnih birokratskih zahtev in novih davkov. Za to se gre. Sicer pa tudi onim iz "jedrne Evrope" ni lahko - so povedali na protestih.
Zelo dvomim, da nemški kmet drži roke v žepih in vse opravi z najeto delovno silo. Italijani so menda ponucali "refugges" in bili zaradi tega kritizirani. Mogoče tudi Nemci to počnejo, ne vem. Kar se naših kmetov tiče - sem jih videla v najhujšem nalivu zgodaj zjutraj, ko so pobirali zelenjavo na njivi za prodajo. Kmetova družina in kakšen sosed. Zdravstvene posledice so pa tudi vidne zdaj v njihovih zrelih letih. Od 12 pridelovalcev zelenjave v mojem kraju sta ostala dva - ki pa sta močno modernizirala pridelavo.
Pogled s trgovske police na kmetijo je zamegljen. Treba je nekaj časa preživeti pri pridelovalcu, da se zbistri. Pa saj kmetje se ne pritožujejo zaradi dela samega. Samo sužnji ne želijo biti ne trgovcu in ne birokratom.
Kdaj pa solata raste, pa seveda vem, tako kot tisoči naših vrtičkarjev. Niti enkrat je še nisem kupila v Lidlu.
Peter Klepec
Trdim, da slovenski kmetje ne znajo kmetovati (seveda z izjemami). Kje naj bi se pa podjetnistva naucili, ce ga pa tudi njihovi starsi niso obvladali.
Kriva je tudi drzava, ki kmetom ne zna povedati kako. Ker tudi sama ne zna.
Poznal sem kmete vsega 5 km iz Ljubljane, ki so na par hektarih trmasto poskusali gojiti psenico, koruzo in krompir. Do bridkega konca. Sedaj ni tam nobenega vec, zemljo oddajajo za dobesedno par evrov. No ja, eden se trudi s solato, pa se ta bolj samovsko.
Ce pogledam malo preko meja, vidim, da je kmetovanje industrija. Ker so cene nizke, so pa velike kolicine. Na koncu se mora splacat.
Na Bavarskem so kmetje, ki proizvajajo mleko, ustanovili zadrugo, mlekarno. Ne tako socialisticno, ampak kapitalisticno, oni so lastniki. In deluje. Preko drzavnih meja. S poslovodstvom, ki ga sami postavijo.
Ker imajo slovenski kmetje praviloma mnogo premajhne kmetije, bi bilo najbrz treba pridelovati pridelke, ki imajo visoko ceno in je na ha potrebno vloziti vec manuelnega dela, ter uvoziti sezonske delavce. Ni razumljivo, da se nemskemu kmetu splaca pridelovati kisle kumarice, kjer je ogromno dela, slovenskemu pa ne.
Upam, da se bo sedaj javil en kmet in mi povedal, da nimam pojma.
Rokc5
Peter Klepec: Podali ste dober vpogled v realnost razmer. Razdrobljenost kmetijskih parcel ter gospodarstev je še vedno huda težava. Zadnjič sem gledal en dokumentarec o kmetijstvu v Franciji (ki ima seveda tudi globalno bistveno večji ugled kot slovensko) in tam za majhno kmetijo štejejo posest z 15 ha. Pa še v Franciji se je vsaj 25% njihovih "malih" kmetij zaprlo v zadnjih cca 20 letih. Po mojem je težava premalo sodelovanja, specializacije, kot ste napisali na primeru kmetov iz LJ. Čeprav je res, da je v okolici LJ sedaj nekaj velikih kmetov, ki definitivno imajo ekonomiko za sabo. Vprašanje izdelkov, kje bi Slovenci res lahko dosegli odlično kvaliteto z tudi ceno, je veliko vprašanje. Po drugi strani, če bi se Naturo2000 sprostilo in če bi država subvencionirala ponovno vzpostavitev pašnikov, obdelovalnih površin tudi na bolj hribovitih krajih (recimo relativno malo je v Sloveniji kozjereje in ovčereje, nekatere stare pasme kot je avtohtono cikasto govedo izumirajo), ali pa če že ne subvencionira direktno, pa naj vsaj odstrani finančne ovire in naj naredi neke finančne tržne spodbude (kot je s strani avtorice omenjeni lizing za zemljišča), potem bi bilo že bolje. Kar se tiče državnih infrastrukturnih posegov, je tu spet težava administracije - spomnite se desetletij o 'puščajočem' zajetju Vogršček v Vipavski dolini - pa nasploh se vse odlaša, od protipoplavnih nasipov, pri namakanju zamujamo na polno, protititočne mreže itd. Povsem nasprotno od Slovenije ima kmetijsko aktivno politiko npr. Izrael, ki je sredi puščave naredil takšno kmetijstvo, da Arabcem povsod naokoli prodaja zelenjavo, sadje, vse živo. Da o Nizozemskem kmetijskem čudežu in njihovih polderjih ne govorimo. Seveda pa ni potrebno tako daleč, Slovenci bi se lahko zgledovali po Avstrijcih, Švicarjih, Južnih Tirolcih, Bavarcih, če 'špila' tam bi moralo tudi pri nas!
helena_3
No, bom jaz: res nimaš pojma. Sem bila nedolgo nazaj na dveh specializiranih kmetijah na Koroškem (Avstrija) in povsod so "jamrali", da dobrih sezonskih delavcev ni za dobiti. Pa jih ne plačajo slabo. Tudi od naših specializiranih kmetov boš zvedel nekaj podobnega. A si bil kdaj zraven, ko se trži zelenjava? No, jaz sem bila. Sem videla tudi, kako so kmetje preoravali nasade solate ali špinače, ker ni šla v denar kljub pogodbam. To je občutljiva roba - in ko imajo vrtičkarji svoje solate dovolj, se prodaja za nekaj časa ustavi - solata pa ne čaka na njivi 1 mesec, da bo trg spet zalaufal. Že planiranje pridelave je zahtevno, ker je kmetija tovarna na prostem in je veliko odvisno od vremena (temperature, suša itd.) Ceno pa diktira trg in ni nujno, da je visoka! Nič denar ne leti kar na kup! Imamo kar dosti umnih kmetovalcev v SLO, ni prav, da jim zdaj vsak hoče pamet soliti. Velike količine pridelka lahko dosežeš z veliko kemije - ali bi to rad? Ker površine na kmetijo so majhne, pa še tiste zasedajo razne Magne in Leclerci in Stožice ... Kmečki glas, tednik za kmete, pogosto predstavi primere dobrih praks, uspešnih kmetij. Torej take kmetije in umne kmetovalce Slovenija ima. Problem pa so vedno hujše birokratske zahteve, pogosto tudi brezvezne. Kot da bi bili kmetje plačani za izpolnjevanje različnih evidenc. Problem je, da se birokrati iz pisarn vtikajo v njihovo gospodarjenje - birokrati so plačani za prekladanje papirja - gredo ob15. domov, imajo dopust, regres... - kaj pa kmet? Kdaj se njegov šiht zaključi? Potem pa še napadi zveri na domače živali (predvsem drobnica je prizadeta), pa škoda na posevkih zaradi divjadi... Saj so povedali na protestu, kaj jih žuli in zakaj so se uprli. Zadnja stvar, ki jo rabijo, je ta, da jim nepoznavalci solite pamet. In ja, tudi v SLO zadruge delujejo na kapitalistični osnovi - ene bolj, druge manj uspešno. Članstvo je prostovoljno in včlani se tisti, ki v tem vidi korist. Veliko pa je kmetij, ki tržijo svoje proizvode doma na butični način. To je tako imenovana dopolnilna dejavnost, ki pa jo je Pernati dodatno obdavčil (ZDoH).
Peter Klepec
Hja, ce ni sezonskih delavcev na kmetijah, potem ne vem kdo pobira sparglje, kumarice, borovnice in vrtne jagode v Nemciji. Ker Nemci jih zanesljivo ne.
Peter Klepec
In ker tako dobro veste, kdaj raste solata, potem pa povejte kako to, da Lidl, Aldi&co prodajajo solato celo leto, pa svojih njiv sploh nimajo? Nekje jo menda kupujejo! Poznam gojitelja vrtnih jagod, ki jih prodaja, popolnoma sveze od marca do novembra. Ali pa sparglje, ki rastejo v ogrevanih njivah.
Rokc5
Helena - nedvomno dobro poznate zadeve. Kaj bi bila po Vašem potem rešitev? Peter Klepec - problem je, ker imajo Nemci, na katere se sklicujete, velike kapacitete, oni imajo kmetijstvo obsega. Pri nas pa se celo obseg zmanjšuje, ker smo veliko kmetijskih površin ukinili z Naturo2000; na hribovitih predelih Slovenije se itak zarašča, obenem pa smo delno pozidali in delno "zaščitili" tudi številne ravninske dele.
BARBARA RAKUN
Doris,pogumno naprej. Z veseljem sem oba vaša intervjuja prebrala. Hvaležna za vse kmete v Sloveniji,ki vztrajajo!
Realist
Kulturni marksisti imajo željo priviti kmeta, kot njihovi predhodniki. Cilj: vse ljudi v mesta, še posebej verne. Narediti novi razred in zavladati na vseh področjih človeka. Digitalni obliki diktature smo priča že danes. Predlagam tiho nepokorščino tem silnicam, večjo budnost in proaktivnost, ter najbolj pomembno - povezovanje kmetov in vsega podeželja, gasilcev, podeželskih društev, zavodov do izdelovalcev grabelj..
MEFISTO
Upokojenci so številčnejša populacija kot kmetje, pa jim Domovina ne posveča nikakršne pozornosti.
Organiziajo tudi bolj množične proteste!
Kaj je v ozadju?
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.