Dimitrij Rupel: Jezen sem na ljudi, ki smo jih v dobri veri poslali v inozemstvo, da služijo državi, pa so tam agenti ene stranke (2. del)
POSLUŠAJ ČLANEK
O vlogi Slovenije v Evropi in svetu, o demokraciji v Sloveniji, razmerah v zunanji politiki in njenih usmeritvah in o diplomaciji cepljenja smo se z Dimitrijem Ruplom pogovarjali včeraj.
V drugem delu pa o tem, kaj najbolj škoduje slovenski diplomaciji, od kod izvirajo medijski napadi na Slovenijo in zakaj je desni pol tako šibek v tem Evropskem spopadu ter o spominih na slovensko osamosvojitev, vlogi diaspore in o tem, katere vse možnosti so bile v času osamosvojitve v igri.
Dr. Dimitrij Rupel je sociolog, politik, diplomat, pisatelj, dramatik in publicist. Od leta 1970 je delal na Fakulteti za sociologijo, politične vede in novinarstvo v Ljubljani, kasneje pa je bil tudi rektor Nove univerze. Skupaj z Jožetom Pučnikom, Janezom Janšo in Francetom Bučarjem je ustanovil Slovensko demokratično zvezo.
Leta 1990 je postal prvi slovenski zunanji minister. Funkcijo je opravljal do leta 1992, potem pa še med leti 2000 in 2008. od leta 1994 do 1997 je bil župan Ljubljane, med letoma 1997 in 2000 pa veleposlanik Republike Slovenije v ZDA.
Koliko slovenski diplomaciji škodijo nepremišljeni tviti (denimo čestitka Janše Trumpu), nesorazmerno število obiskov Moskve v primerjavi z Washingtonom in razna napihnjena poročila nevladnih organizacij, ki Slovenijo slikajo kot avtoritarno državo?
Včasih bi si želel več premisleka in zadržanosti. Sam sem sicer Janševo čestitko na Twitterju razumel kot čestitko za njegovo držo. Trump se je držal zelo herojsko, čeprav je bil tudi nesramen. To ni bila čestitka za zmago na volitvah. Mislim, da ti tviti, ki so za moj okus problematična oblika komunikacije, niso povzročili večje škode.
Med letoma 1999 in 2008 smo imeli prisrčne odnose z ZDA. Pri nas sta bila Clinton in Bush, slednji celo dvakrat, Slovenija je bila štirikrat ali petkrat v ovalni pisarni Bele hiše. To je bilo dobro obdobje. Da je Erjavec hodil v Moskvo sicer ni narobe, ampak moral bi hoditi tudi v Washington. Da se to ni zgodilo, je verjetno povezano tudi z njegovimi jezikovnimi težavami.
Največjo škodo smo si po mojem naredili med letoma 2009 in 2020, z zadrtostjo do Hrvaške in ustrežljivostjo do Rusije. Spomnim se celo, da je slovenska vlada v Evropi nasprotovala sankcijam zoper Belorusijo. Verjetno veste, zakaj.
Trenutno se vračamo v tiste čase, ko smo bili v diplomaciji relativno uspešni. Živimo pa v nemogočih razmerah s to nesrečno epidemijo.
Tuji mediji o Sloveniji v zadnjem času v glavnem pišejo predvsem v negativni luči. Čemu pripisujete vzrok za to?
To je naše lastno maslo. Ti teksti so napisani v Ljubljani. To je skrajno zanikrno. Drži pa, da imamo tudi v Evropi levičarski odklon v medijih.
Zakaj ima na evropskem parketu politična in medijska levica takšno premoč, da lahko s takšnim uspehom domače notranjepolitične zgodbe prodajo tujim medijem ter funkcionarjem in urednikom v EU? Od kod nemoč oz. neuspeh desnosredinske strani, da ekvivalentno predstavi svojo plat zgodbe?
Naši predstavniki v Bruslju ne delajo tega, kar bi morali. Naš ambasador v Bruslju bi se moral dnevno odzivati na takšna pisanja. Naš komisar Lenarčič bi moral braniti svojo državo, ne pa da dopušča, da njegova kolegica Jourova govori takšne neumnosti.
Jezen sem na ljudi, ki smo jih v dobri veri poslali v inozemstvo, da služijo državi, pa so tam agenti ene stranke. Gospod Lenarčič je agent LMŠ. Da ne govorim o evropskih poslancih, kot sta g. Brglez in ga. Fajon, ki ne delajo drugega, kot promovirajo interese svoje stranke. Predstavniki druge strani so nekam nemočni.
Zakaj je druga stran tako nemočna?
Težko rečem. Nekaj zaradi napak v preteklosti, nekaj zaradi slabih možnosti za promocijo. Levičarske stranke so v času slovenske samostojnosti vladale tri četrtine časa. Če ste mlada, perspektivna oseba, se vprašate, kam naj se povežem, da bom uspešen v življenju. In se povežete na tisto stran, ki je uspešnejša. Levica je pri nas zelo uspešna, ker imajo denar, povezave in mehanizme.
Razočaran sem nad tem, kar počne poslanka Nove Slovenije, ki bolj navija za levico kot za stranko, ki jo je poslala tja. Imamo smolo z ljudmi. Naša kadrovska politika je bila slabotna. Tudi na desnici se je pogosto izbiralo ljudi bolj zaradi strankarske lojalnosti kot prodornosti in to se nam zdaj maščuje. Dodatno breme pa predstavlja še naš izobraževalni sistem. Imamo fakulteto, ki proizvaja radikalne levičarje. Ko se pojavi pobuda privatne univerze, jo skušajo z vsemi sredstvi zatreti, da varujejo svoj monopol.
Tukaj mislim, da bo znova treba nastopiti skrajno previdno, pretehtano, resnicoljubno in verodostojno. Treba se bo organizirati na nek dostojen način. Naši komunikacijski aparati bi morali bruhati pojasnila o tem, kaj se dogaja. Sam sem napisal tri pisma v angleščini in jih pošiljal na različne naslove, recimo na Deutsche Welle, Observerja, New York Times. Ampak to ni moje delo. Jaz sem upokojenec. Imamo pa mlade ljudi, ki so zato plačani, da bi učinkovito delali svoje delo.
Potrebujemo en moderen desni agitprop. V Ameriki in Evropi imate institucije, think-tanke, komisije, ki se resno in sistematično ukvarjajo z zunanjo politiko. Mi smo, kar se tega tiče, precej bosi. To je treba popraviti in se bolje organizirati. Tako na ravni diplomacije kot raznih inštitutov.
V času osamosvojitve je slovenska diaspora v tujini igrala pomembno vlogo. Kakšna pa je ta njena vloga danes? Znamo izkoristiti, da smo imeli soprogo ameriškega predsednika, da je Amy Klobuchar med najvplivnejšimi demokrati?
Časi pred tridesetimi leti so bili drugačni kot danes. Takrat nismo imeli države, danes pa si država lahko pomaga sama. Takrat smo bili bolj ena nadobudna in pustolovska druščina. Ljudem, ki živijo v tujini, se ne zdi potrebno, da bi se danes vtikali v slovensko politiko.
Glede Melanije Trump sem precej nesrečen. Precej smo se ji zamerili. Postavljali smo žaljive kipe, bilo je nekaj po mojem mnenju nepotrebnih knjig. Mislim tudi, da naši ambasadorji niso naredili svojega dela. V Washingtonu smo imeli ambasadorja, ki ga je postavila socialna demokracija, ki tam ni preveč dobro funkcioniral. V Washingtonu morate imeti tudi prijatelje in o njem se je raznesel glas, kam spada.
Izseljenci so bili vedno v pomoč, ko je bilo treba. Razlogov in potreb za pomoč, kot so bili leta 1991, zdaj ni. Ima pa država v tujini svoje ljudi, in če ti ljudje ne razumejo, kaj je treba delati, potem lahko rečem samo Bog nam pomagaj.
Slovensko diplomacijo ste vodili v času, ko smo se osamosvajali in se trudili za priznanje mednarodne skupnosti. Kaj vam najbolj ostaja v spominu iz tistega časa?
Iz časa osamosvajanja so name naredili največji vtis dogodki iz najbolj napetega časa, ko je bilo v tujini precej oporekanja naši politiki. Sprejemali so politiko demokratizacije, upajoč, da se bo razširila na celotno Jugoslavijo, vsi naši sogovorniki pa so bili zadržani do osamosvojitve, ki so jo imeli za etnični prepir.
Najbolj so se mi vtisnili v spomin dogodki tik pred razglasitvijo neodvisnosti. Takrat sem potoval naokrog in prepričeval naše partnerje, da nas podprejo. Takrat sem se pogovarjal z Italijanskim premierjem Fanfanijem, ki je rekel, da vsak dan moli za Gorbačova. On je ocenil, da se je lepilo, ki je držalo skupaj komunistični svet, hkrati pa tudi nasprotnike komunističnega sveta, izrabilo in je napovedal konec komunizma.
Približno v istem času sem bil na obisku pri Jelcinu, ki je bil takrat predsednik ruske dume. Sovjetska zveza je takrat še obstajala. Jelcin nama je takrat s Peterletom rekel, da bo Sovjetska zveza razpadla. To je bilo maja 1991. Razpadla je potem konec leta 1991. Maja smo se mi bali, da bi jih Srbi poklicali na pomoč.
Zelo napeti so bili trenutki na Brijonih. To je bilo 7. julija. Takrat smo vojno končali. Nekaterim v Ljubljani to ni bilo všeč, saj bi vojno še nadaljevali. Jaz pa sem takrat z našo delegacijo smatral, da je treba vojno končati. Mislim, da smo pravilno postopali.
Trimesečni moratorij, na katerega smo pristali, bi se lahko izpridil. Ampak to so vendarle bili časi odpiranja in sprejemljivosti novih idej. Spomnim se sestankov v Zagrebu. Evropska unija je takrat želela, da se odpovemo osamosvojitvi. To so ponovili dvakrat v času vojne. Rekli so: odpovejte se samostojnosti, pa vas bomo podprli.
Oba s Kučanom sva bila takrat trdna, ker sva vedela, kakšno je razpoloženje v Ljubljani. To se je potem obrestovalo. Zjutraj drugega julija je v Zagrebu prišel k meni Giani De Michelis, italijanski zunanji minister in rekel: »Dimitrij, ne boj se, Slovenija bo postala samostojna država, kar se pa Hrvaške tiče, pa ni tako zelo gotovo.«
To so bili trenutki, ko se je spreminjala zgodovina. Tega se najrajši spominjam.
Kaj bi se zgodilo s Slovenijo, če leta 1990 na volitvah ne bi zmagal Demos z jasnim osamosvojitvenim programom? Kaj bi se zgodilo z Jugoslavijo in kje bi v tem primeru bila Slovenija?
To je težko ocenjevati za nazaj. Tako jaz kot moji kolegi smo trdno verjeli, da bomo dobili državo. Bili smo zanesenjaki. Ni bilo dvoma v nikomer od nas, da se bo zgodba srečno končala. Če Demos ne bi zmagal, bi se Jugoslavija verjetno še nekaj časa vlekla.
Demos je zaustavil naval srbske vojske, Miloševića in komunizma. Če tega ne bi zaustavili, bi ta politika počasi prišla k nam. Ampak verjetno bi naraščal tudi odpor, ki je bil evidenten in ga ni bilo mogoče zatreti. Ljudje so bili siti Jugoslavije, Miloševića, inflacije, gospodarskega kriminala in tako naprej. Demos je bil zanesljiv zmagovalec, podobno, kot je bila Solidarnost na Poljskem in Havel na Češkem.
Imeli pa smo težji položaj, ker nismo bili država, in ker so bili slovenski komunisti za spoznanje bolj spretni od čeških in poljskih. Konflikt med Slovenijo in Jugoslavijo je bil neizbežen. Če ga ne bi izkoristil Demos, bi ga nekdo drug. Vprašanje pa je, kakšna država bi potem nastala, če bi sploh nastala.
Ne samo v Zagrebu in na Brijonih, Evropska unija je celo na Haaški konferenci septembra in oktobra 1991 podpirala idejo Bosne in Hercegovine in Makedonije o tretji Jugoslaviji. EU je podpirala demokracijo in avtonomnost republik, želela pa je ohraniti neko celoto Jugoslavije. Jugoslavija bi lahko postala neke vrste Jugoslovanska gospodarska skupnost.
Slovenci in Hrvatje smo bili za to, da gremo ven iz Jugoslavije, Srbi in Črnogorci so hoteli nadaljevati zgodbo, Bosanci in Makedonci pa so iskali tretjo pot in ta tretja pot je bila EU zelo všeč. Ni bilo treba premagati le najbolj trdih nasprotnikov, ampak smo morali prepričati tudi naše prijatelje. To je najpomembnejša zgodba.
Kakšen odnos do Slovenske osamosvojitve imamo Slovenci danes? Kako nam pri tem lahko pomaga muzej slovenske osamosvojitve?
V času covida je težko imeti fantazije o tem, kako bi ljudje hodili v muzeje. Zdaj ves čas poslujemo prek računalnika. Na Novi univerzi smo izdelali Enciklopedijo slovenske osamosvojitve, ki jo lahko gledate na spletu. Mislim, da bi nekaj takšnega potrebovali tudi v fizični obliki. Podpiram idejo o muzeju slovenske osamosvojitve.
Dejstvo pa je, da je danes na ključnih položajih generacija, ki osamosvajanja ni doživljala tako kot moja generacija, ki počasi odhaja. Šolski sistem nam pri tem kaj dosti ne pomaga. Osamosvojitev je vedno na koncu šolskega leta, ko že vsi hodijo na morje in razmišljajo o valeti ali pa maturi. Glede na te objektivne okoliščine je razumevanje osamosvojitve relativno slabo in neprimerno. Jaz si po svojih močeh prizadevam, da bi tisti čas čim bolj vestno in verodostojno opisoval.
Mislim, da bi se ljudje morali vprašati, kako smo živeli prej. Tisti, ki ne vedo, naj vprašajo svoje starše ali stare starše. Jaz sem za svoje stanovanje v Ljubljani plačeval račun za elektriko, ki je znašal 600 milijonov dinarjev. To je neverjetno. Jaz sem takoj, ko sem dobil plačo, takrat smo dobili gotovino v kuverti, še isti dan odšel do ene gospe, ki je imela stike z zdomci in takoj zamenjal za nemške marke.
Življenje v socializmu je bilo prijetno za tiste, ki so bili uspavani ali pa so spadali v novi razred. Za splošno prebivalstvo, za kmete, obrtnike, ljudi z idejami, kulturo pa to niso bili dobri časi.
V drugem delu pa o tem, kaj najbolj škoduje slovenski diplomaciji, od kod izvirajo medijski napadi na Slovenijo in zakaj je desni pol tako šibek v tem Evropskem spopadu ter o spominih na slovensko osamosvojitev, vlogi diaspore in o tem, katere vse možnosti so bile v času osamosvojitve v igri.
Dr. Dimitrij Rupel je sociolog, politik, diplomat, pisatelj, dramatik in publicist. Od leta 1970 je delal na Fakulteti za sociologijo, politične vede in novinarstvo v Ljubljani, kasneje pa je bil tudi rektor Nove univerze. Skupaj z Jožetom Pučnikom, Janezom Janšo in Francetom Bučarjem je ustanovil Slovensko demokratično zvezo.
Leta 1990 je postal prvi slovenski zunanji minister. Funkcijo je opravljal do leta 1992, potem pa še med leti 2000 in 2008. od leta 1994 do 1997 je bil župan Ljubljane, med letoma 1997 in 2000 pa veleposlanik Republike Slovenije v ZDA.
Koliko slovenski diplomaciji škodijo nepremišljeni tviti (denimo čestitka Janše Trumpu), nesorazmerno število obiskov Moskve v primerjavi z Washingtonom in razna napihnjena poročila nevladnih organizacij, ki Slovenijo slikajo kot avtoritarno državo?
Včasih bi si želel več premisleka in zadržanosti. Sam sem sicer Janševo čestitko na Twitterju razumel kot čestitko za njegovo držo. Trump se je držal zelo herojsko, čeprav je bil tudi nesramen. To ni bila čestitka za zmago na volitvah. Mislim, da ti tviti, ki so za moj okus problematična oblika komunikacije, niso povzročili večje škode.
Med letoma 1999 in 2008 smo imeli prisrčne odnose z ZDA. Pri nas sta bila Clinton in Bush, slednji celo dvakrat, Slovenija je bila štirikrat ali petkrat v ovalni pisarni Bele hiše. To je bilo dobro obdobje. Da je Erjavec hodil v Moskvo sicer ni narobe, ampak moral bi hoditi tudi v Washington. Da se to ni zgodilo, je verjetno povezano tudi z njegovimi jezikovnimi težavami.
Največjo škodo smo si po mojem naredili med letoma 2009 in 2020, z zadrtostjo do Hrvaške in ustrežljivostjo do Rusije. Spomnim se celo, da je slovenska vlada v Evropi nasprotovala sankcijam zoper Belorusijo. Verjetno veste, zakaj.
Trenutno se vračamo v tiste čase, ko smo bili v diplomaciji relativno uspešni. Živimo pa v nemogočih razmerah s to nesrečno epidemijo.
Največjo škodo smo si po mojem naredili med letoma 2009 in 2020, z zadrtostjo do Hrvaške in ustrežljivostjo do Rusije.
Tuji mediji o Sloveniji v zadnjem času v glavnem pišejo predvsem v negativni luči. Čemu pripisujete vzrok za to?
To je naše lastno maslo. Ti teksti so napisani v Ljubljani. To je skrajno zanikrno. Drži pa, da imamo tudi v Evropi levičarski odklon v medijih.
Zakaj ima na evropskem parketu politična in medijska levica takšno premoč, da lahko s takšnim uspehom domače notranjepolitične zgodbe prodajo tujim medijem ter funkcionarjem in urednikom v EU? Od kod nemoč oz. neuspeh desnosredinske strani, da ekvivalentno predstavi svojo plat zgodbe?
Naši predstavniki v Bruslju ne delajo tega, kar bi morali. Naš ambasador v Bruslju bi se moral dnevno odzivati na takšna pisanja. Naš komisar Lenarčič bi moral braniti svojo državo, ne pa da dopušča, da njegova kolegica Jourova govori takšne neumnosti.
Jezen sem na ljudi, ki smo jih v dobri veri poslali v inozemstvo, da služijo državi, pa so tam agenti ene stranke. Gospod Lenarčič je agent LMŠ. Da ne govorim o evropskih poslancih, kot sta g. Brglez in ga. Fajon, ki ne delajo drugega, kot promovirajo interese svoje stranke. Predstavniki druge strani so nekam nemočni.
Zakaj je druga stran tako nemočna?
Težko rečem. Nekaj zaradi napak v preteklosti, nekaj zaradi slabih možnosti za promocijo. Levičarske stranke so v času slovenske samostojnosti vladale tri četrtine časa. Če ste mlada, perspektivna oseba, se vprašate, kam naj se povežem, da bom uspešen v življenju. In se povežete na tisto stran, ki je uspešnejša. Levica je pri nas zelo uspešna, ker imajo denar, povezave in mehanizme.
Razočaran sem nad tem, kar počne poslanka Nove Slovenije, ki bolj navija za levico kot za stranko, ki jo je poslala tja. Imamo smolo z ljudmi. Naša kadrovska politika je bila slabotna. Tudi na desnici se je pogosto izbiralo ljudi bolj zaradi strankarske lojalnosti kot prodornosti in to se nam zdaj maščuje. Dodatno breme pa predstavlja še naš izobraževalni sistem. Imamo fakulteto, ki proizvaja radikalne levičarje. Ko se pojavi pobuda privatne univerze, jo skušajo z vsemi sredstvi zatreti, da varujejo svoj monopol.
Tukaj mislim, da bo znova treba nastopiti skrajno previdno, pretehtano, resnicoljubno in verodostojno. Treba se bo organizirati na nek dostojen način. Naši komunikacijski aparati bi morali bruhati pojasnila o tem, kaj se dogaja. Sam sem napisal tri pisma v angleščini in jih pošiljal na različne naslove, recimo na Deutsche Welle, Observerja, New York Times. Ampak to ni moje delo. Jaz sem upokojenec. Imamo pa mlade ljudi, ki so zato plačani, da bi učinkovito delali svoje delo.
Potrebujemo en moderen desni agitprop. V Ameriki in Evropi imate institucije, think-tanke, komisije, ki se resno in sistematično ukvarjajo z zunanjo politiko. Mi smo, kar se tega tiče, precej bosi. To je treba popraviti in se bolje organizirati. Tako na ravni diplomacije kot raznih inštitutov.
V času osamosvojitve je slovenska diaspora v tujini igrala pomembno vlogo. Kakšna pa je ta njena vloga danes? Znamo izkoristiti, da smo imeli soprogo ameriškega predsednika, da je Amy Klobuchar med najvplivnejšimi demokrati?
Časi pred tridesetimi leti so bili drugačni kot danes. Takrat nismo imeli države, danes pa si država lahko pomaga sama. Takrat smo bili bolj ena nadobudna in pustolovska druščina. Ljudem, ki živijo v tujini, se ne zdi potrebno, da bi se danes vtikali v slovensko politiko.
Glede Melanije Trump sem precej nesrečen. Precej smo se ji zamerili. Postavljali smo žaljive kipe, bilo je nekaj po mojem mnenju nepotrebnih knjig. Mislim tudi, da naši ambasadorji niso naredili svojega dela. V Washingtonu smo imeli ambasadorja, ki ga je postavila socialna demokracija, ki tam ni preveč dobro funkcioniral. V Washingtonu morate imeti tudi prijatelje in o njem se je raznesel glas, kam spada.
Izseljenci so bili vedno v pomoč, ko je bilo treba. Razlogov in potreb za pomoč, kot so bili leta 1991, zdaj ni. Ima pa država v tujini svoje ljudi, in če ti ljudje ne razumejo, kaj je treba delati, potem lahko rečem samo Bog nam pomagaj.
Slovensko diplomacijo ste vodili v času, ko smo se osamosvajali in se trudili za priznanje mednarodne skupnosti. Kaj vam najbolj ostaja v spominu iz tistega časa?
Iz časa osamosvajanja so name naredili največji vtis dogodki iz najbolj napetega časa, ko je bilo v tujini precej oporekanja naši politiki. Sprejemali so politiko demokratizacije, upajoč, da se bo razširila na celotno Jugoslavijo, vsi naši sogovorniki pa so bili zadržani do osamosvojitve, ki so jo imeli za etnični prepir.
Sprejemali so politiko demokratizacije, upajoč, da se bo razširila na celotno Jugoslavijo, vsi naši sogovorniki pa so bili zadržani do osamosvojitve, ki so jo imeli za etnični prepir.
Najbolj so se mi vtisnili v spomin dogodki tik pred razglasitvijo neodvisnosti. Takrat sem potoval naokrog in prepričeval naše partnerje, da nas podprejo. Takrat sem se pogovarjal z Italijanskim premierjem Fanfanijem, ki je rekel, da vsak dan moli za Gorbačova. On je ocenil, da se je lepilo, ki je držalo skupaj komunistični svet, hkrati pa tudi nasprotnike komunističnega sveta, izrabilo in je napovedal konec komunizma.
Približno v istem času sem bil na obisku pri Jelcinu, ki je bil takrat predsednik ruske dume. Sovjetska zveza je takrat še obstajala. Jelcin nama je takrat s Peterletom rekel, da bo Sovjetska zveza razpadla. To je bilo maja 1991. Razpadla je potem konec leta 1991. Maja smo se mi bali, da bi jih Srbi poklicali na pomoč.
Zelo napeti so bili trenutki na Brijonih. To je bilo 7. julija. Takrat smo vojno končali. Nekaterim v Ljubljani to ni bilo všeč, saj bi vojno še nadaljevali. Jaz pa sem takrat z našo delegacijo smatral, da je treba vojno končati. Mislim, da smo pravilno postopali.
Trimesečni moratorij, na katerega smo pristali, bi se lahko izpridil. Ampak to so vendarle bili časi odpiranja in sprejemljivosti novih idej. Spomnim se sestankov v Zagrebu. Evropska unija je takrat želela, da se odpovemo osamosvojitvi. To so ponovili dvakrat v času vojne. Rekli so: odpovejte se samostojnosti, pa vas bomo podprli.
Oba s Kučanom sva bila takrat trdna, ker sva vedela, kakšno je razpoloženje v Ljubljani. To se je potem obrestovalo. Zjutraj drugega julija je v Zagrebu prišel k meni Giani De Michelis, italijanski zunanji minister in rekel: »Dimitrij, ne boj se, Slovenija bo postala samostojna država, kar se pa Hrvaške tiče, pa ni tako zelo gotovo.«
To so bili trenutki, ko se je spreminjala zgodovina. Tega se najrajši spominjam.
Kaj bi se zgodilo s Slovenijo, če leta 1990 na volitvah ne bi zmagal Demos z jasnim osamosvojitvenim programom? Kaj bi se zgodilo z Jugoslavijo in kje bi v tem primeru bila Slovenija?
To je težko ocenjevati za nazaj. Tako jaz kot moji kolegi smo trdno verjeli, da bomo dobili državo. Bili smo zanesenjaki. Ni bilo dvoma v nikomer od nas, da se bo zgodba srečno končala. Če Demos ne bi zmagal, bi se Jugoslavija verjetno še nekaj časa vlekla.
Demos je zaustavil naval srbske vojske, Miloševića in komunizma. Če tega ne bi zaustavili, bi ta politika počasi prišla k nam. Ampak verjetno bi naraščal tudi odpor, ki je bil evidenten in ga ni bilo mogoče zatreti. Ljudje so bili siti Jugoslavije, Miloševića, inflacije, gospodarskega kriminala in tako naprej. Demos je bil zanesljiv zmagovalec, podobno, kot je bila Solidarnost na Poljskem in Havel na Češkem.
Ljudje so bili siti Jugoslavije, Miloševića, inflacije, gospodarskega kriminala in tako naprej.
Imeli pa smo težji položaj, ker nismo bili država, in ker so bili slovenski komunisti za spoznanje bolj spretni od čeških in poljskih. Konflikt med Slovenijo in Jugoslavijo je bil neizbežen. Če ga ne bi izkoristil Demos, bi ga nekdo drug. Vprašanje pa je, kakšna država bi potem nastala, če bi sploh nastala.
Ne samo v Zagrebu in na Brijonih, Evropska unija je celo na Haaški konferenci septembra in oktobra 1991 podpirala idejo Bosne in Hercegovine in Makedonije o tretji Jugoslaviji. EU je podpirala demokracijo in avtonomnost republik, želela pa je ohraniti neko celoto Jugoslavije. Jugoslavija bi lahko postala neke vrste Jugoslovanska gospodarska skupnost.
Slovenci in Hrvatje smo bili za to, da gremo ven iz Jugoslavije, Srbi in Črnogorci so hoteli nadaljevati zgodbo, Bosanci in Makedonci pa so iskali tretjo pot in ta tretja pot je bila EU zelo všeč. Ni bilo treba premagati le najbolj trdih nasprotnikov, ampak smo morali prepričati tudi naše prijatelje. To je najpomembnejša zgodba.
Kakšen odnos do Slovenske osamosvojitve imamo Slovenci danes? Kako nam pri tem lahko pomaga muzej slovenske osamosvojitve?
V času covida je težko imeti fantazije o tem, kako bi ljudje hodili v muzeje. Zdaj ves čas poslujemo prek računalnika. Na Novi univerzi smo izdelali Enciklopedijo slovenske osamosvojitve, ki jo lahko gledate na spletu. Mislim, da bi nekaj takšnega potrebovali tudi v fizični obliki. Podpiram idejo o muzeju slovenske osamosvojitve.
Dejstvo pa je, da je danes na ključnih položajih generacija, ki osamosvajanja ni doživljala tako kot moja generacija, ki počasi odhaja. Šolski sistem nam pri tem kaj dosti ne pomaga. Osamosvojitev je vedno na koncu šolskega leta, ko že vsi hodijo na morje in razmišljajo o valeti ali pa maturi. Glede na te objektivne okoliščine je razumevanje osamosvojitve relativno slabo in neprimerno. Jaz si po svojih močeh prizadevam, da bi tisti čas čim bolj vestno in verodostojno opisoval.
Mislim, da bi se ljudje morali vprašati, kako smo živeli prej. Tisti, ki ne vedo, naj vprašajo svoje starše ali stare starše. Jaz sem za svoje stanovanje v Ljubljani plačeval račun za elektriko, ki je znašal 600 milijonov dinarjev. To je neverjetno. Jaz sem takoj, ko sem dobil plačo, takrat smo dobili gotovino v kuverti, še isti dan odšel do ene gospe, ki je imela stike z zdomci in takoj zamenjal za nemške marke.
Življenje v socializmu je bilo prijetno za tiste, ki so bili uspavani ali pa so spadali v novi razred. Za splošno prebivalstvo, za kmete, obrtnike, ljudi z idejami, kulturo pa to niso bili dobri časi.
Preberite še prvi del intervjuja z dr. Dimitrijem Ruplom: V Sloveniji bi morali postoriti marsikaj tistega, kar so naredili Poljaki in Madžari
Zadnje objave
Domovina bo z ugodnimi popusti z vami tudi v Komendi na kmetijsko-obrtnem sejmu
3. 10. 2024 ob 19:10
Drzni zmagovalci - Štefan Pavlinjek: "Vsak podjetnik bi moral biti pilot."
3. 10. 2024 ob 18:00
Pozabljeni Slovenci: pater Andrej Božič
3. 10. 2024 ob 16:00
10 najboljših slovenskih inovacij leta
3. 10. 2024 ob 12:30
(Pre)težki nahrbtnik kandidatke za evropsko komisarko
3. 10. 2024 ob 6:00
Emilija ni ničesar kriva. Svojo nalogo je opravila z odliko
2. 10. 2024 ob 17:00
Prihajajoči dogodki
OCT
04
Veliki koncert z gosti: Eva Boto
19:00 - 21:00
OCT
05
Pohod za življenje 2024 - Ljubljana
09:30 - 11:30
OCT
12
OCT
17
NOV
02
Rok Škrlep: Recept za srečo (snemanje predstave)
19:00 - 21:00
Video objave
Drzni zmagovalci - Štefan Pavlinjek: "Vsak podjetnik bi moral biti pilot."
3. 10. 2024 ob 18:00
Izbor urednika
S pohodi za življenje širijo veselje do življenja
20. 9. 2024 ob 18:04
»Tomaž Vesel je bil k odstopu prisiljen«
13. 9. 2024 ob 6:00
Se Makarovičeva boji, da bo izgubila tožbo proti Možini?
12. 9. 2024 ob 19:08
16 komentarjev
vrednote
Slovenci smo v isti situaciji kot trpinčena ženska ob nasilnem možu.
največkrat potrebuje desetletja, da zbeži na varno. Pa še potem se nekatere hitro vrnejo, ker brez ''biča'' ne znajo več živeti.
Ti, ki delajo v Bruslju, so nam v veliko sramoto. Se ve, kateri. Žal je med njimi tudi Ljudmila, na katero smo nekoč stavili, da bo postala pomembna persona na desnici. A se je prodala za judeževe kovance. Kakšne vrednosti, se še ne ve.
:-((
Škoda.
helena_3
Kakorkoli obrnete, g. Karantanec, g. Rupel je izobražen in sposoben mož in je vedno deloval v dobro Slovenije. Tako mnenje sem si o njem ustvarila v času od osamosvojitve dalje. Iz njegove biografije ni razvidno, da bi bila njegova eksistenca odvisna od politike. Pač pa je dal svoje sposobnosti domovini na razpolago. Seveda ne zastonj - ampak plačuje se tudi evropske poslance, ki ne delujejo v dobro Slovenije.
Če je naloga evropskih komisarjev, da delajo (tudi) v dobro držav članic - saj Slovenija je vendar članica. Razumljivo je, da se g. Lenarčič ne bo javno opredeljeval o zadevah, ki niso v njegovi pristojnosti. Gotovo je pa prav, da se v krogu svojih kolegov in povezav opredeli za resnico, kadar je o tem govora.
Pravite, da je družba skupek ljudi, ki razmišljajo različno. Vse prav. Ampak ko gre za populizem in laži z namenom blatenja, se pošten človek temu mora upreti - toliko bolj, ker večina ljudi ni sposobna razlikovati med resnico in lažno novico in sprejemajo vse, kar berejo. Vse to vodi najprej v sovraštvo, nato pa še v kaj tragičnega - zgodovina je naša učiteljica, samo nihče je ne posluša. Laganje in blatenje posameznikov ali naroda zame ni temeljna gonilna sila demokracije.
helena_3
Da pa gre Evropa v levo, je pa razvidno iz sklepov, ki jih sprejemajo na organih odločanja.
Kraševka
Pridružujem se vašemu mnenju.
piklo
Preroku Neju čestitam in se veselim, da so njegove sanje postale resničnost.Jaz sem bila v tistih letih kot otrok prepričana, da je Titova Jugoslavija vekotrajna, ker smo bili v šoli ( in doma!) tako vzgojeni.Če bi pri osamosvojitvi ne sodeloval tudi Kučan, bi mojega očeta ob zmagi Demosa zadela kap! On ni mogel dojeti, da je "ratalo"!Zakaj? Dodobra so ga ustrahovali in postal je več kot lojalen.
Bac, pridružujem se pozivu Domovini, da na temo Ljudmila kaj napiše. Njeno vedenje je zame nedoumljivo in zelo upam, da si v stranki med seboj kaj povedo in izmenjajo stališča.Tukaj gre za politiko in nima krščansko odpuščanje nobenega mesta!JJ kot tak ni nikoli delal škode Novakovi, ona pa ga obrekuje na vseh koncih ! Pomladne stranke so mi bile blizu. Trenutno pa se mi ni težko odločiti komu nameniti glas, saj pač Novakova ne zastopa mojega prepričanja!Žal! Hudo mi je, ker poznam kar nekaj odpadnikov od NSi, po njeni zaslugi! Štajerka, tvoje upanje je zaman! Še bodo ljudje pošiljali levičarje v EU! Naš šolski sistem nima ne državljanske ne domoljubne vzgoje in stvar je dolgoročno izgubljena! Poznam mlade, ki se vključijo v SD in služba se zgodi in to ne slaba! Tako je, ker je psihična percepcija politične realnosti poškodovana! Ampak, lažje bom odšla na oni svet z zavestjo, da sem vedela kaj je prav in tako po svojih skromnih močeh tudi ravnala!
piklo
Dzi nu...Dimsi je jezen na tvoje idole, ki jim je za narod in njegovo prosperiteto toliko kot za lanski sneg.
Nobenih služb ne potrebujejo tisti, ki jim to podtikaš.Osamosvojitelji niso delali za denar ampak domovinsko čast. Heroji, ne da bi koga likvidirali! Denar in kariera na račun ljudstva je domena levičarjev.Samo za to gre, če si danes "kul"! Bedna, bleferska druščina (s tvojo pomočjo!)
STAJERKA2021
Odličen intervju. Sploh ni potrebe, da naštevamo "agente", ki v EU nabijajo za levico. Za take prejemke, kot jih imajo, bi morali biti vsaj malo bolj uravnoteženi.
Upam, da levi nabijači nikoli več ne dobijo mandata za tujino. NIKOLI1
Bac
Jože P. Damijan v Dnevniku omenja tovarišico Ljudmilo Novak ob boku Čeferina in Vesela kot možno tvorko nekakšnega novega LDS.
In priiDomovina vztrajno molčite ob sramotni raboti Novakove v evropskem parlamentu, ob njenem kričečem molku ob napadih na ministre iz njene stranke ter ob njenem unisonu s stališči SD in Fajonove.
Boste zmogli tudi kaj o tem, t.i. "Uredništvo" ? Če ne za radi drugega, vsaj v znak spoštovanja do dveh izjemnih ministrov iz vrst Nsi, Ciglerja in Vrtovca. ...in navsezadnje v podporo predsedniku stranke Toninu. Bo šlo, "uredništvo2?
helena_3
Bac, jaz sem prebrala samo naslov tega Dnevnikovega intervjuja - na najdi.si "Z jasno vsebino okrepiti sredino, povezati progresivne sile in zmagati na volitvah" je menda rekel JPD. Izjava za neumne. Kaj imajo skupnega progresivne sile in sredina, ve samo JPD. Da o jasnih vsebinah, s katerimi bi JPD zmagal na volitvah, niti ne govorim. Ljudje pa kar verjamejo. Folk je zmeden in neuk, tu se povsem strinjam s komentatorjem Ljubljana. Naročeni so na Dnevnik že veliko let, navajeni so na RTV dnevnik ob večerih - tako kot na jutranjo kavo. In peljejo vse, kar jim tam naložijo. Zamujena, pohabljena generacija. Ko takole po telefonu klepetam s puncami (! hehe!) mojih let, včasih beseda nanese na politiko. Potem pa začne kar bruhati iz njih globoko sovraštvo do JJ. Vse nebuloze, ki so jih slišale zvečer pri dnevniku ali prebrale v svojem priljubljenem Dnevniku, mi zmečejo v obraz (oz. v telefon). Še ustaviti jih ne moreš. Logika in argumenti jih ne zanimajo. Še poslušati nočejo. Veliko napornega dela nas še čaka pri ozaveščanju naših najmlajših - če nam bo le Bog odmeril še kaj let na tem svetu. Še posledic komunizma nismo preboleli, pa je že tu razsipno potrošništvo, LGBT, nihilizem ...
nejo
Ampak jaz sem že v prvi polovici 60. let pri vojakih rekel, da bi Slovenija morala biti sama zase. Če ne bi bilo nekega slovenskega oficirja, ki povsem zasebno ni bil preveč za komunizem, bi me čakale hude sankcije.
In moja vizija se je uresničila hkrati s padcem komunizma. Slutil sem, da bo ta zatiralski sistem propadel, a sem bil prepričan, da to še ne bo za čas mojega življenja.
Kraševka
Bravo Domovina!
Zelo dober intervju ste pripravili.
Rupel je intelektualec in odličen poznavalec DIPLOMACIJE, katero je pomagal formirati.
Tudi jaz se vprašujem, komu služijo naši poslanci v Bruslju ?
Levico še razumem, da dela izključno za interes Levih, čeprav bi morali biti navzven prvo Slovenci.
Razočarala pa nas je res poslanka, ki smo jo volilci volili, kot Desno, sedaj pa se v Bruslju obrača k Levim. To se vidi, da žalosti Rupla in verjetno tudi Peterleta. Kajti Peterle ni v tujini nikoli blatil Slovenije, ampak deloval v podporo Evropskih krščanskih vrednot.
Vsekakor bi moral veleposlanik Slovenije v Bruslju in enako komisar Lenarčič (čeprav je Šarcev človek) vseeno opozoriti, da v Sloveniji imamo DEMOKRACIJO, ki jo Levica razume tako, da oblast pripada IZKLJUČNO Levim. In tudi RTV in STA smatrata, da je njihov gospodar Levica.
Če je Ljudmila poštena, je dolžna glasno povedati v Bruslju, da ima 90% medijev v rokah Levica in ne Janša.
V Sloveniji ni samo JJ, ampak nas je veliko konservativnih Slovencev, ki imamo pravico zagovarjati, da ni prav, da je Levica tako agresivna in z LAŽMI blati vlado in posledično Slovenijo - širom po svetu.
Hvala Dimitriju Ruplu, za njegova jasna stališča do vlade, Bruslja in DEMOKRACIJE - tako doma, kot v Bruslju !
viktorh
Tradicija KPJ in njihovih naslednikov ter simpatizerjev je tudi v izdaji lastnega naroda
IgorP
Viktorh Ti si pa zgleda leta 1942-45 prešprical! Edina in nikoli izbrisana sramotna izdaja slovenskega naroda!
Gotttag
IGOR Kaj se je dogajalo do leta 45 ne vem, sem premlad za to. Vem le, da so drugače misleče zločinski komunisti zmetali v jame, če so imeli srečo so pristali le na golem otoku. Sem pa dovolj star, da sem okusil vso grozo, zatiranje in kršenje človekovih pravic v koncentracijskem taborišču imenovanem Jugoslavija.
Ljubljana
Dr. Rupel je seveda razgledan človek, diplomat in politik, intelektualec prvega razreda.
Odlične misli. Logične, pametne in pravične.
vedno znova pa se vprašam, kako da se SLO butcev nič ne prime?
Nič pametnega seveda. vse idiotske stvari pa znajo napamet !
Ja, vsak dan se v SLo zgodi toliko stvari, da je mogoč samo en zaključek. Ta folk je zmeden, neuk in pokvarjen ! Globoka država jih ima za total osle in se s folkom poigrava.
ta pa tega ne razume. Lahko temu folku 100 krat kaj poveš, pa bo trobil svoje. To je neverjetno. Sem se peljal mimo ene tržnice, folka kot toče. da bi se kdo kaj sekiral in držal kako resno razdaljo...dajte no. saj imajo v glavnem maske, kako dolgapa je njihova postelja pa ne vedo...
Poleg covida je noro levičarstvo enako hud problem. In nič ne kaže, da se ga bomo znebili.
A mi lahko kdo pove in razloži, kako nor moraš biti, da buljiš info RTV ali POP TV ??????
In bereš splete MSM ????
helena_3
Odličen intervju. Strinjam se z vsem, kar je rekel dr. Rupel. Koliko nas je takih?
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.