Vodja SVIZ-a Branimir Štrukelj je pred volitvami napovedal stavko zaposlenih v vzgoji in izobraževanju, o kateri smo na Domovini že pisali. Sindikat zahteva enak dvig plač za zaposlene v šolstvu, kot ga je vlada do konca tega leta predvidela za zdravnike.
Ponovimo, da je bil vladni predlog blokiran s strani Ustavnega sodišča na predlog (tudi) Branimirja Štruklja kot predsednika Konfederacije sindikatov javnega sektorja.
Sindikati pa so složno nasprotovali tudi uvajanju višje splošne dohodninske olajšave, kar predlaga vlada in kar bi zaposlenim v roku nekaj let prineslo opazno večje neto prihodke.
S pomočjo kalkulatorja spletnega kalkulatorja smo izračunali, koliko se bo dvignila povprečna neto plača učiteljev na različnih nivojih, če bo novela Zakona o dohodnini marca vendarle sprejeta. Kot je znano, podpise v njeno podporo zbira NSi, nasprotujejo pa ji stranke KUL-a.
Ob napovedanem začasnem dvigu zdravniških plač je sindikalist Štrukelj povedal: "Ne nasprotujemo zvišanju plač zdravnikom in zdravnicam, temveč temu, da nekaj velja zgolj zanje, čeprav so tudi drugi upravičeni do tega." Izpostavil je stališče, da so stroški v resnici gotovo višji, in se kasneje (ne ozirajoč se na stroške) zavzel, da bi država plače za šest razredov povišala celotnemu javnemu sektorju. Sklepamo lahko, da Štrukelj obremenitve vseh delov javnega sektorja enači z obremenitvijo zdravstva.
Željo po dvigu plač v šolstvu opravičuje z domnevno nespoštljivim odnosom vlade do naporov šolnikov, da vrtci in šole obratujejo tudi v kriznem času. Nekoliko pa bega dejstvo, da je vlada že pripravila predlog dviga plač, ki bi ga uvedla preko dopolnjenega dohodninskega zakona. To povišanje je Štrukelj z ostalimi sindikalisti, kot rečeno, zavrnil.
Kaj bi dohodninska reforma prinesla šolnikom?
Kakšnemu povišanju plač torej nasprotujejo sindikati in koliko bi se zaposlenim v šolstvu dvignile neto plače, če bo dohodninska reforma sprejeta? Začnimo pri vrtcih: po Katalogu funkcij, delovnih mest in nazivov vrtčevski vzgojitelj brez naziva spada v 33. plačni razred (30.-35. razred, a je za potrebe izračuna uporabljeno povprečje, op.a.) in trenutno prejema 1.544 evrov osnovne bruto plače, kar pomeni 1.037 evrov neto. Po vladnem predlogu bi v letošnjem letu mesečno prejemal dobrih 21 evrov več, kar na letni ravni znaša 260 evrov več, do leta 2025, ko naj bi bila dohodninska reforma zaključena, pa bi mesečno prejemal dobrih 73 evrov več, kar na leto pomeni okoli 884 evrov višje prejemke.
IZRAČUNAJTE SI VIŠJO PLAČO
Če bo marca izglasovana dohodninska reforma, ki jo predlaga vlada, bomo Slovenci dobili višje plače. Za koliko se bo dvignila vaša? Izračunajte jo s pomočjo Kalkulatorja plače
Enako velja za osnovnošolske predmetne učitelje brez naziva, predmetni učitelj svetnik (najvišji naziv), ki dosega maksimalni 43. plačni razred, pa trenutno prejema 2.286 evrov osnovne bruto plače (1.464 evrov neto). Dohodninska reforma bi letos tudi njim prinesla 260 neto evrov več, leta 2025 pa bi prejemali 86 evrov več na mesec ter okoli 1040 evrov več na leto. Enako povišanje bi si lahko obetali tudi ravnatelji osnovnih šol, ne glede na plačni razred.
vir: Domovina
Tistim v višjih plačnih razredih se dohodki odstotkovno torej dvigujejo manj, slabše plačana delovna mesta pa odstotkovno pridobijo več; na primer, za delovno mesto pomočnik vzgojitelja ob minimalni plači reforma predvideva na letni ravni povišanje za 640 evrov v letu 2025 (letos za okoli 160 evrov).
Višje plače bi zrasle manj
Srednješolskim učiteljem bi se, če bi bil vladni predlog sprejet, glede na plačne razrede godilo enako kot njihovim osnovnošolskim kolegom. Tudi visoko šolstvo za predavatelje z nazivom docent postreže z enakimi številkami: tistim v 46. plačnem razredu bi do leta 2025 prejemali dodatnih 1040 evrov letno, nekoliko več pa bi pripadlo izrednim profesorjem v najvišjem, 51. plačnem razredu: slednjim bi se z reformo letos plača dvignila s sedanjih 1.946 evrov neto na 1.972 evrov, ob njenem polnem učinku pa bi prejemali 91 evrov več na mesec, kar znaša 1.091 evrov več na leto.
Odstotkovno najmanj bi se po vladnem predlogu povišale najvišje plače: redni profesorji v najvišjem 55. razredu bi ob trenutni neto plači približno 2.223 evrov letos prejemali 27,5 evrov več na mesec ali 330 evrov več na leto, ob zaključeni reformi pa bi njihovi prihodki znašali 110 evrov več na mesec oziroma 1.320 evrov več na leto.
vir: Domovina
KOMENTAR: Uredništvo
Nerealne predvolilne zahteve sindikalistov
Napori šolnikov, da šolski sistem deluje tudi v času krize, ne smejo biti pozabljeni. A nerealno in nepošteno bi bilo trditi, da je bil celoten sistem javne uprave obremenjen do te mere kot zdravstvo. Ne pozabimo, da sindikalisti ne predlagajo začasnega dviga plač, kot so ga deležni zdravniki, pač pa trajnega. Tudi stroški, ki bi s tem nastali, so enormni, zato je ironično, da Štrukelj zavrača ponujeno finančno vzdržno povišanje plač, obenem pa zahteva nekaj, kar realno ni izvedljivo. Mogoče ponudba ni prišla s prave strani. Volitve se bližajo...
Učitelj. Razumem tvojo pozicijo, ki je nujno subjektivna.
Ampak
1. Gre za vprašanje ponudbe in povpraševanja - zdravniški poklic je globalno konkurenčen, posledica česa je, da zdravniki odhajajo iz javnega sektorja bodisi v domačega zasebnega bodisi tujino za nekajkrat višje plače. Posledica je, da jih v Sloveniji vse bolj primanjkuje, da sploh družinski zdravnik postaja deficitarni poklic. Kako pa je z učitelji? Koliko so mednarodno konkurenčni primerljivo z zdravniki? Kakšno pomanjkanje učiteljskega kadra obstaja?
Ter navsezadnje epidemija - vlada je dvignila plače oz. razrede zdravnikom začasno - do konca leta- ker so pač kot zdravstvena stroka v kovidu najbolj obremenjeni. Pa obenem najmanj jamrajo, sploh če primerjaš jamrajnje predstavnikov šolnikov, ki so ga že dve leti polni mediji.
2. Kako ni pomemben dvig plač preko dohodnine? A šteje samo, če učitelji dobijo, drugi pa ne? In kakšno legitimnost lahko imata Štrukelj in SVIZ, če po eni strani nasprotujeta višjim NETO plačam z dvigom dohodninske olajšave (češ da jih skrbi javna blagajna), hkrati pa zahtevajo višje plače šolnikov (in jih ne skrbi javna blagajna)?!? Kje je tu njihova legitimnost?!?
In res, mislim ,da je Tarča pokazala, da so šle plače policistom gor 40% v zadnjih petih letih, po spominu pa so bili učitelji zelo blizu s 30 % narastom. Prav tako je statistični urad izračunal, da so šli v času epidemije najbolj navzgor ravno učiteljski dohodki (preko dodatkov za delo v posebnih pogojih in posebne obremenitve- zakaj že?) https://www.domovina.je/sviz-nasprotuje-dvigu-neto-plac-za-vse-v-stavko-pa-za-visje-place-solnikov/
3. Nemogoče je zanikati, da je stavka politično motivirana. Volitve so res pravi čas za izsiljevanje, Štrukelj si je tega poslužil že v preteklosti. Tokrat pa je na oblasti še osovraženi Janša - in temu bi se stavka šolnikov (in drugih) zgodila v vsakem primeru, če ne bi bil trigger dvig plačilnega stropa za zdravnike, pa bi bilo kaj drugega. Štrukelj in SVIZ, odkak, oziroma kadar je na oblasti desna sredina, vseskozi igrata destruktivno in izrazito politikantsko, zato tudi izgubljata članstvo in s tem legitimnost. Učitelji bi najprej morali počistiti pred svojim pragom in od svojih sindikalistov zahtevati, naj se ne gredo umazanih politikantskih iger v prid levemu polu, temveč naj počenjo tisto, kar bi moral biti njihov osnovni namen - skrbeti za interese zaposlenih v VIZ.
Tak sindikat bi bil tudi bolj legitimen in bi bolj kredibilno zastopal interese svojih članov in ostalih šolnikov. Tako pa te legitimnosti nima, ljudje so apologeta Levice Štruklja v glavnem spregledali in ljudje v tej politikantsko napovedani stavki šolnikov ne podpirajo.
rasputin
20. 02. 2022 13:43:580
Če je poklic zdravnika tako globalno konkurenečen, zakaj ne vsi odidejo v Indijo Koromandijo, ki je menda tik za vogalom? Ker je očitno Indija Koromandija doma. Samo v Butalah so zdravniki tako priviligirana kasta, da delajo, kolikor se jim zljubi. Zdravstveni sistem umetno ustvarja pomanjkanje zdravnikov, ki ga v resnici sploh ni. Problem je v tem, da je produktivnost zdravstva pri nas nižja kot drugod. Število zdravnikov je primerljivo s stanjem drugod v Evropi.
Prvi filter pri dostopnosti do zdravnika je naročanje. Sistem naročanja je bil mišljen, da se splošni zdravnik izogne navalom ob polni luni in drugih podobnih pojavih in da se ljudje ne drenajajo v čakalnicah pred ordinacijami. Žal se je začela zadeva zlorabljati tako, da so hodniki pred ordinacijami prazni, zdravniki pa blazno preobremenjeni.
Podobno velja za dolge čakalne dobe. Tudi tu gre za umetno ustvarjanje pomanjakanja zdravnikov.
Naše javno zdravstvo je takšno, kot je ves javni sektor: slabo organizirano, nizka je produktivnost dela, nizka izkoriščenost kadrov in aparatur, korupcija...
Zgolj višanje plač zdravnikom ob tem, da ostane zdravstveni sistem tak kot je, ne bo rešilo ničesar. Zdravstvo je jama brez dna, v katero lahko zmečemo še bistveno več denarja, efekt pa bo enak. Potrebna je radikalna reforma javnega zdravstvenega sistema. Mogoče bi bila najboljša pot privatizacija. Zasebna podjetja znajo nadzirati svoje zaposlene in jih ustrezno plačati, javni zavodi pač ne.
Spoštovano uredništvo!
Pričakoval bi bolj poglobljeno analizo, še posebej, ker se kot portal trudite biti ne samo zavezani prikazovanju druge (desne) strani, ampak vsaj malo tudi iskanju realne slike. Če želite biti na področju šolstva tudi verodostojni in ne samo všečni desnim, bo potrebno malo več truda.
1. Dvig zdravniških plač - blokada sindikatov
Predvidevam, da je tudi na desni strani vsak kakšen doktor znanosti, zaposlen kot redni profesor na univerzah ali morda na IJS. Se vam zdi, da se jim je zdelo pravično, ker vlada ukinja vrh napredovanja pri 57. plačnem razredu samo za zdravnike in ne za njih? Ker to je bil razlog, zaradi katerega so sindikati blokirali odločitev o avtomatskem dvigu vseh plač za zdravnike (jaz bi podpril recimi dvig plač za zdravnike začetnike, ne pa za vse do vrha, ampak ok). Torej uredništvo, pošteno bi morali priznati, da gre pri tej stvari za ta problem in se opredeliti. Tako pa ste uporabili taktiko levih medijev in zamolčali, v čem je keč te zgodbe.
Torej pričakujem članek na temo ali naj ostanejo razmerja plač med univerzo in zdravniki uravnoteženi ali je prav, da zdravniki skočijo še za dodatnih 6 razredov. Z argumentacijo mnenja, karkšnokoli že bo.
2. Dohodnina
Oprostite, kaj bo z dohodnino je za učitelje popolnoma nepomembno. Zakaj? Ker so v zadnjih petih letih plače vojske in policistov (večinoma pod Cerarjem, še bolj pod Šarcem - da boste razumeli lojalnost -, pa nekaj tudi pod Hojsom) zrasle za 40%, v povprečju so plače v javnem sektorju zrasle v petih letih za 36%, no v šolstvu pa so rasle nekajkrat manj. In je tale dohodnina pri rasti plač velikega dela ostalega javnega sektorja drobiž. Še posebej, ker bodo ravno ti ob neto rasti dohodnin rasli še bolj kot učitelji. Po izračunih te vlade in ne sindikatov. Vladi je jasno za kaj gre. In to pričakujem tudi od vas, malo več spoštovanja inteligence bralcev Domovine. Torej, ne zavajajte (kot levi) s trditvijo, da bi učitelji itak dobili več neto z vladno reformo, če gre za osnovni problem, da učitelji od 2008 izgubljamo položaj v javnem sektorju na račun parcialnih dogovorov drugih. In se borimo, legitimno (kdor meni da ne, naj gre nazaj v komunizem) za svoj položaj. Bi vam bilo ljubše, če bi stavkali v času največje epidemije? Tedensko smo pošiljali pobude za pogovore, zbirali podpise, zraven pa delali. Tistemu, ki vidi naše delo zgolj kot 21 ur v šoli ne morem pomagati, naj mu Bog pomaga, ker jaz mu ne morem.
3. Zakaj zahtevamo višje plače, zakaj stavka
a) Najnižji del J skupine je pristal v celoti na minimalcu, ker se je minimalna plača iz leta 2008, ko je znašala 566 eur bruto, dvignila na 1074 eur bruto v letu 2022. Plače celotnega šolstva (med letom 2008 in 2015 tudi celotnega javnega sektorja) pa so padale (v šolstvu bolj kot drugje, ponovno vladne analize).
Ta trenutek je pomočnica vzgojiteljice v vrtcu, hišnik, administratorka, laborant pa še kdo na enaki plači kot snažilka, to je na minimalni plači. Da ne govorim, da citirate vir, ki vzgojitelja daje v izhodiščni razred 30, vi pa mu izhodišče daste pri 33 plačnem, kar bi bilo kar ok. Pri 30 plačnem razredu je tako neto plača samo še 938 eur, minimalna plača je pa 757 eur neto!
b) Inflacija od leta 2008 do 2022 je znašala 22,4%
Naše plače se kljub stavki za časa Mira Cerarja (tik pred volitvami, zato je prej odstopil) in Marjana Šarca niso dvignile za 22,4, ampak za 12%, medtem je ostali javni sektor (glejte vladno analizo ali pa nedavni članek v delu) tudi za 40% v povprečju za 36%. Zato zahtevamo najprej dogovor o tem, kdo je koliko "vreden" in nato ponovno uveljavitev usklajevanja plač z inflacijo, da ne bi prišlo do ponovnih anomalij pod točko a
c) Med epidemijo ni bilo primerno stavkati. V zadnjem času pa so razmere postale tako nevzdržne (ko je tretjina kolegov na bolniški, ni več smešno), da je dvig plač v zdravstvu, njihov privilegij, da zaradi težkih razmer dobijo neobdavčen dodatek za delo, nam pa je v prvem delu dodatek obdavčen, kasneje pa odvzet, da smo v polnih razredih ali skupinah, da so otroci v vrtcu brez mask, vzgojiteljice same, namesto v paru, da se ne moremo zapreti v svoje trdnjave kot na Občini ali na Fursu, pa tam dobijo polni dodatek za polni delovni čas in 100% bolniško, ker se tako zmenijo, mi pa ne.....no v glavnem. Uredništvo, čas pred volitvami je primeren čas za stavko, če te dve leti ignorirajo, potem pa te pač morajo slišati.
č) V šolstvu že obstajajo delovna mesta, ki jih nihče več noče zasesti, ker je enostavno rast plač v gospodarstvu, pogoji dela in možnost zaposlitve naredila svoje: učitelji praktičnega pouka dobijo v gospodarstvu s VII. stopnjo izobrazbe plačo brez težav višjo od 1000 eur neto začetnika, računalničarjev in vzdrževalcev ni, podobno se začenja pri fizikih, matematikih, tujih jezikih. Če se bo trend padanja naših plač v primerjavi z inflacijo, drugimi deli javnega sektorja, gospodarstvom nadaljeval, kot je očitno vizija vlade (in očitno tudi drugih delov javnega sektorja, vašega uredništva in takih "osebkov", ki mislijo, da je naše delo 21 x 45 minut na teden dovolj max za minimalno plačo), bo šolski sistem v desetih letih propadel. No razen, če je to cilj. Vprašajte kolege na ŠKG ali pa v Želimljah, v Mariboru, če jim ostaja kaj časa za s.p ali kaj drugega, ko imajo tako malo dela s poučevanjem. Da ne govorim o ravnateljih, ki imajo mizerijo plačo glede na odgovornost, intenzivno in zahtevnost dela, ki ga opravljajo.
Za konec, spoštovano uredništvo. Naj vas ne bo strah. Stavka ne bo vplivala na volitve, ker se tam Slovenci odločamo na podlagi svojega prepričanja. Desni učitelji bomo volili leve stranke, levi pa leve. Enako celotna družba.
Stavka je v resnici borba med skupinami javnega sektorja in ker vlada tega problema, ki so ga ustvarile vse vlade med letom 2008 in 2022, ker so najprej zelo varčevale, nižale plače in hkrati večale minimalno plačo in nato popustile posameznim skupinam ter jim zeloo velikodušno (tudi brez dneva stavke) dvignile plače, ni uspela rešiti do sedaj. Stavka pred volitvami ima pač večji učinek. In če se ne bomo pobrigali sami zase, se ne bo nihče za nas, še posebej javnost ne, še posebej, če ne razume, kakšno delo opravljamo učitelji.
p.s.
Če komu ni jasno, ga povabim, da hkrati obvlada 30 mulcev, za 20 minut bo dovolj, pa naj jim razlaga, jih sprašuje, prikazuje, ocenjuje, disciplinira, motivira in vodi. Na TV Slovenija je ob vdoru Trohe morala priskakljati cela četica specialcev. Verjemite, na kakšni strokovni šoli pa tudi v osnovni šoli, velikokrat predvsem po zaslugi staršev, marsikdaj pridejo prav specialci, samo da ne pridejo.
Pa veliko uspeha pri deli vašega medija vam želim! Upam, da bo šel v smer realnega tehtanja vseh informacij in ne samo navijaštva za svojo stran.
slovenc sm
20. 02. 2022 16:44:460
Sem bil nekaj časa tudi sam učitelj tako da dobro poznam to branžo. Na veliko ste se razpisali o stanju v šolstvu, plačah in težavnosti poklica. Poznam dokaj dobro tudi pokliz zdravnikov. Moram reči, da oba poklica nista primerljiva. Vseeno je odgovornost zdravnika neprimerljivo višja kot tudi sami pogoji dela. Pomislite samo na nočno delo, 36 urni zaporedni delavnik, intenzivno nego, kroženje, itd. Ali pa urgentno delo.
Dejstvo je tudi, da zdravnikov izrazito primankuje, zato so ukrepi glede trenutnega zvišanja plač tudi začasni ukrep, da bi čim več zdravnikov obdržali. Ker verjetno si nihče noče predstavljati, da ostanemo brez dovolj zdravniškega osebja. In ta problem se vleče že dalj časa zaradi neprimerne zdravstvene politike. Recimo v podjetju se tudi dvignejo plače tistim strokovnjakom, ki jih primankuje. In poznam primer, ko ima nek inženir višjo plačo od direktorja. Ampak drugače bi ta inženir odšel drugam in poslovanje podjetja bi šlo samo navzdol. Kolkor poznam trenutno stanje v šolstvu, primankljaj učiteljev ni tako pereč, tako da ta razlog odpade.
Ne razumem, zakaj nekorektno odpravljate res dobro rešitev glede nižje obdavčitve dohodnine in stalno primerjanje z drugimi iz javnega sektorja. Moje mnenje je, da učitelja ni mogoče primerjati z zdravniško stroko. Zdravniki naj imajo najvišje plače, potem so sodniki, potem učitelji in potem javna uprava. To je korektna razdelitev glede na odgovornost.
Je pa dejstvo, da ta vlada teh razmerij ne more urediti v tem nadatu, ker je bistveno prekratek. To bo naloga naslednje vlade.
Ucitelj Ucitelj
22. 02. 2022 10:32:020
Kako si ti svoje delo opravljal ali tvoji kolegi, je tvoj problem, tvoja izkušnja. Na enak način lahko v nič daješ vsak poklic. Izvoli. Jaz ga opravljam odgovorno in daleč preko pogodbenega delovnega časa.
O pogojih dela učitelja in zdravnika raje ne bi. Je čisto odvisno od delovnega mesta zdravnika. Ampak na enkrat vsekakor nima 30 osebkov, ki bi jih obravnaval hkrati. Ima pa kaj drugega, kar mi nimamo.
Sicer pa se v resnici strinjam, nismo na istem. Zato so zdravniške plače bile višje že leta 2008. Nenapisan dogovor je bil, da so višje 30% od učiteljskih. No od 2015 do 2021 so zdravniške bruto plače z vsem, kar so dodatno dobili zrasle za 40%, zdaj pa bodo še za preko 30%. In tu se zgodba zaključi. Ker take razlike v odgovornosti, zahtevnosti, pomembnosti, izobrazbi, pogojih dela, potrebnosti za družbo pa ni. Vsaj po našem mnenju ne. Še enkrat: razlika ja, vendar pa se ne strinjamo (več) s tako veliko, ker kar je preveč, je preveč. Še posebej, če mi zraven realno konkretno podamo tako zaradi inflacije kot v primerjavi z drugimi - ne samo z zdravniki (česar seveda nisi zanikal, kar pomeni, da ti je to ok, kul, sprejemljivo, razumljivo).
Glede obdavčitve osebno nisem proti, pač politična odločitev vodij sindikalnih central, da želijo več davkov za več prilivov v socialo. Pravim samo, da Domovina nima prav, ko govori, da bi s tem (razbremenitvijo plač) rešili problem zaradi katerega stavkamo. Ne bi ga, ker:
- je ta dvig neto plač v primerjavi z dvigi, ki so se zgodili od 2015 dalje v javnem sektorju skoraj nič (ja tako je) in je torej argument uredništva lahko samo za ovce ali spodbujanje tistih, ki bi nas radi vse videli na minimalcu (kako modra in pametna vizija Slovenije !!!)
- ker bi ob tem dvigu pridobili spet največ tisti, ki so si od 2015 izborili levji delež denarja v javnem sektorju (policisti, vojska, zdravstvo).
Še enkrat, največji problem ta trenutek je: doktorji na fakultetah bodo ostali daleč za zdravniki; J skupina - laborant, pomočnica vzgojiteljice, hišnik, vzdrževalec učne tehnologije......imajo enako plačo kot snažilke 750 eur neto, čez tri leta bo ob tej inflaciji na minimalni plači tudi učitelj začetnik.
Ja rešiti bo morala naslednja vlada, ampak stavkati pa moramo že danes, ta trenutek in ja, pred volitvami.
Ne pristanem na to, da bom po dveh letih držanja štange vladi z umirjanjem razmer v šoli še vztrajal, če tega ne vlada ne javnost ne ceni, zraven pa moja vrednost pada. Ker na koncu bo cel šolski sistem propadel. In edino, kar vam bo ostalo kot argument je, da učitelji ne bodo bežali iz države kot zdravniki, ergo jih lahko izkoriščamo....Ma bejž no, če je to vaš nivo, potem se preveč cenite.
Unce štrajkajte. En dan pa ne bo plačan. Ali se tega zavedate?
Stajerska2021
20. 02. 2022 09:21:560
APMMB2, z 20 do 25 urami dela na teden, se noben od šolnikov še ni spotil. V visokem šolstvu je tedensko še manj delovnih ur. Radi pa bi se primerjali z zdravstvom, ki dela v petek in svetek, 24 ur na dan.
Nujno izločiti iz sistema plač zdravstvo in šolstvo (z vsem udobjem kratkega delovnega dneva in mnogimi prostimi dnevi) in pa tiste, ki nosijo orožje - policija in vojska. Naslednje je javna uprava. In še kakšen podsistem!
Vsem tem javnim uslužbencem, kar tudi so, ni potrebno skrbeti, ali bo dovolj denarja za plače konec meseca ali ne. To skrb prelagajo na vse tiste v realnem sektorju, ki morajo za vse te nezadovoljneže tudi zaslužiti.
No če imajo učitelji in profesorji izvoljenega sindikalista tipa Štrukelj morajo to razumeti, da je prav! Vsak ima takega predstavnika kot si ga izvoli.
Zaradi tega je stokanje (tudi katoliških pedagogov) samo dokaz več da radi ne delajo, da se radi izmikajo in predvsem da radi blefirajo. Če je bilo 37.000 glasov za stavko pa naj jo imajo. Res pa je da bi ministrica morala podaljšati pouk v poletne mesece. Da se razumemo, za 21 ur tedenske obremenitve boste dragi pedagogi težko opravičili čas pri domačem kuhanju kako popravljate teste, kako se pripravljate na prežvečena predavanja itd. itd.
Sramota je za vse, pa res prav vse katoliške pedagoge, ker ste tiho. Očitno Vam paše tako dvovladnje. Dopoldan čim višjo plačo, zvečer pa potihoma k maši!
Čas je za streznitev, čas je za odločno besedo. KRIVI ste da ste vzgojili permisivneže, otroke, ki ne vedo kaj je disciplina in potrpljenje. Redke tiste otroke, ki so iz resnih družin uničujete njihovo duševno uravnovešenost, uničujete z vašim neodločnim vzgojnimi metodami.
Predvsem pa z nesposobnostjo uveljavljanja reda in vzgajanja.
To da pa ne razumete, kakšna je razlika med namišljenimi novimi plačnimi razredi in kaj pomeni zmanjšanje obremenitve plač je pa samo še dokaz več, da ste največji piflarji, da ne poznate niti izračuna netto in brutto plače. Tipični GOLOBARJI, ki se vseskozi sprenevedajo kako so umni.
Trde besede, ampak če jih niste slišali do 40 leta pa jih vsaj sedaj preberite, saj tako ali tako ne bo nič ostalo v pomnilniku.
Problem je samo v tem, da se sindikati ne strinjajo, da bi imeli višje plače VSI, strinjajo se samo s tem, da bi imeli ONI višje plače in sektor, katerega bildajo. Za tiste delavce, ki ta denar morajo v potu svojega obraza tudi realno zaslužiti, pa sindikatom javnih uslužbencev - NI MAR. GLAVNO JE, DA JE DENAR ZA NJIH!
9 komentarjev
Franc2015
Učitelj. Razumem tvojo pozicijo, ki je nujno subjektivna.
Ampak
1. Gre za vprašanje ponudbe in povpraševanja - zdravniški poklic je globalno konkurenčen, posledica česa je, da zdravniki odhajajo iz javnega sektorja bodisi v domačega zasebnega bodisi tujino za nekajkrat višje plače. Posledica je, da jih v Sloveniji vse bolj primanjkuje, da sploh družinski zdravnik postaja deficitarni poklic. Kako pa je z učitelji? Koliko so mednarodno konkurenčni primerljivo z zdravniki? Kakšno pomanjkanje učiteljskega kadra obstaja?
Ter navsezadnje epidemija - vlada je dvignila plače oz. razrede zdravnikom začasno - do konca leta- ker so pač kot zdravstvena stroka v kovidu najbolj obremenjeni. Pa obenem najmanj jamrajo, sploh če primerjaš jamrajnje predstavnikov šolnikov, ki so ga že dve leti polni mediji.
2. Kako ni pomemben dvig plač preko dohodnine? A šteje samo, če učitelji dobijo, drugi pa ne? In kakšno legitimnost lahko imata Štrukelj in SVIZ, če po eni strani nasprotujeta višjim NETO plačam z dvigom dohodninske olajšave (češ da jih skrbi javna blagajna), hkrati pa zahtevajo višje plače šolnikov (in jih ne skrbi javna blagajna)?!? Kje je tu njihova legitimnost?!?
In res, mislim ,da je Tarča pokazala, da so šle plače policistom gor 40% v zadnjih petih letih, po spominu pa so bili učitelji zelo blizu s 30 % narastom. Prav tako je statistični urad izračunal, da so šli v času epidemije najbolj navzgor ravno učiteljski dohodki (preko dodatkov za delo v posebnih pogojih in posebne obremenitve- zakaj že?) https://www.domovina.je/sviz-nasprotuje-dvigu-neto-plac-za-vse-v-stavko-pa-za-visje-place-solnikov/
3. Nemogoče je zanikati, da je stavka politično motivirana. Volitve so res pravi čas za izsiljevanje, Štrukelj si je tega poslužil že v preteklosti. Tokrat pa je na oblasti še osovraženi Janša - in temu bi se stavka šolnikov (in drugih) zgodila v vsakem primeru, če ne bi bil trigger dvig plačilnega stropa za zdravnike, pa bi bilo kaj drugega. Štrukelj in SVIZ, odkak, oziroma kadar je na oblasti desna sredina, vseskozi igrata destruktivno in izrazito politikantsko, zato tudi izgubljata članstvo in s tem legitimnost. Učitelji bi najprej morali počistiti pred svojim pragom in od svojih sindikalistov zahtevati, naj se ne gredo umazanih politikantskih iger v prid levemu polu, temveč naj počenjo tisto, kar bi moral biti njihov osnovni namen - skrbeti za interese zaposlenih v VIZ.
Tak sindikat bi bil tudi bolj legitimen in bi bolj kredibilno zastopal interese svojih članov in ostalih šolnikov. Tako pa te legitimnosti nima, ljudje so apologeta Levice Štruklja v glavnem spregledali in ljudje v tej politikantsko napovedani stavki šolnikov ne podpirajo.
rasputin
Če je poklic zdravnika tako globalno konkurenečen, zakaj ne vsi odidejo v Indijo Koromandijo, ki je menda tik za vogalom? Ker je očitno Indija Koromandija doma. Samo v Butalah so zdravniki tako priviligirana kasta, da delajo, kolikor se jim zljubi. Zdravstveni sistem umetno ustvarja pomanjkanje zdravnikov, ki ga v resnici sploh ni. Problem je v tem, da je produktivnost zdravstva pri nas nižja kot drugod. Število zdravnikov je primerljivo s stanjem drugod v Evropi. Prvi filter pri dostopnosti do zdravnika je naročanje. Sistem naročanja je bil mišljen, da se splošni zdravnik izogne navalom ob polni luni in drugih podobnih pojavih in da se ljudje ne drenajajo v čakalnicah pred ordinacijami. Žal se je začela zadeva zlorabljati tako, da so hodniki pred ordinacijami prazni, zdravniki pa blazno preobremenjeni. Podobno velja za dolge čakalne dobe. Tudi tu gre za umetno ustvarjanje pomanjakanja zdravnikov. Naše javno zdravstvo je takšno, kot je ves javni sektor: slabo organizirano, nizka je produktivnost dela, nizka izkoriščenost kadrov in aparatur, korupcija... Zgolj višanje plač zdravnikom ob tem, da ostane zdravstveni sistem tak kot je, ne bo rešilo ničesar. Zdravstvo je jama brez dna, v katero lahko zmečemo še bistveno več denarja, efekt pa bo enak. Potrebna je radikalna reforma javnega zdravstvenega sistema. Mogoče bi bila najboljša pot privatizacija. Zasebna podjetja znajo nadzirati svoje zaposlene in jih ustrezno plačati, javni zavodi pač ne.
Ucitelj Ucitelj
Spoštovano uredništvo!
Pričakoval bi bolj poglobljeno analizo, še posebej, ker se kot portal trudite biti ne samo zavezani prikazovanju druge (desne) strani, ampak vsaj malo tudi iskanju realne slike. Če želite biti na področju šolstva tudi verodostojni in ne samo všečni desnim, bo potrebno malo več truda.
1. Dvig zdravniških plač - blokada sindikatov
Predvidevam, da je tudi na desni strani vsak kakšen doktor znanosti, zaposlen kot redni profesor na univerzah ali morda na IJS. Se vam zdi, da se jim je zdelo pravično, ker vlada ukinja vrh napredovanja pri 57. plačnem razredu samo za zdravnike in ne za njih? Ker to je bil razlog, zaradi katerega so sindikati blokirali odločitev o avtomatskem dvigu vseh plač za zdravnike (jaz bi podpril recimi dvig plač za zdravnike začetnike, ne pa za vse do vrha, ampak ok). Torej uredništvo, pošteno bi morali priznati, da gre pri tej stvari za ta problem in se opredeliti. Tako pa ste uporabili taktiko levih medijev in zamolčali, v čem je keč te zgodbe.
Torej pričakujem članek na temo ali naj ostanejo razmerja plač med univerzo in zdravniki uravnoteženi ali je prav, da zdravniki skočijo še za dodatnih 6 razredov. Z argumentacijo mnenja, karkšnokoli že bo.
2. Dohodnina
Oprostite, kaj bo z dohodnino je za učitelje popolnoma nepomembno. Zakaj? Ker so v zadnjih petih letih plače vojske in policistov (večinoma pod Cerarjem, še bolj pod Šarcem - da boste razumeli lojalnost -, pa nekaj tudi pod Hojsom) zrasle za 40%, v povprečju so plače v javnem sektorju zrasle v petih letih za 36%, no v šolstvu pa so rasle nekajkrat manj. In je tale dohodnina pri rasti plač velikega dela ostalega javnega sektorja drobiž. Še posebej, ker bodo ravno ti ob neto rasti dohodnin rasli še bolj kot učitelji. Po izračunih te vlade in ne sindikatov. Vladi je jasno za kaj gre. In to pričakujem tudi od vas, malo več spoštovanja inteligence bralcev Domovine. Torej, ne zavajajte (kot levi) s trditvijo, da bi učitelji itak dobili več neto z vladno reformo, če gre za osnovni problem, da učitelji od 2008 izgubljamo položaj v javnem sektorju na račun parcialnih dogovorov drugih. In se borimo, legitimno (kdor meni da ne, naj gre nazaj v komunizem) za svoj položaj. Bi vam bilo ljubše, če bi stavkali v času največje epidemije? Tedensko smo pošiljali pobude za pogovore, zbirali podpise, zraven pa delali. Tistemu, ki vidi naše delo zgolj kot 21 ur v šoli ne morem pomagati, naj mu Bog pomaga, ker jaz mu ne morem.
3. Zakaj zahtevamo višje plače, zakaj stavka
a) Najnižji del J skupine je pristal v celoti na minimalcu, ker se je minimalna plača iz leta 2008, ko je znašala 566 eur bruto, dvignila na 1074 eur bruto v letu 2022. Plače celotnega šolstva (med letom 2008 in 2015 tudi celotnega javnega sektorja) pa so padale (v šolstvu bolj kot drugje, ponovno vladne analize).
Ta trenutek je pomočnica vzgojiteljice v vrtcu, hišnik, administratorka, laborant pa še kdo na enaki plači kot snažilka, to je na minimalni plači. Da ne govorim, da citirate vir, ki vzgojitelja daje v izhodiščni razred 30, vi pa mu izhodišče daste pri 33 plačnem, kar bi bilo kar ok. Pri 30 plačnem razredu je tako neto plača samo še 938 eur, minimalna plača je pa 757 eur neto!
b) Inflacija od leta 2008 do 2022 je znašala 22,4%
Naše plače se kljub stavki za časa Mira Cerarja (tik pred volitvami, zato je prej odstopil) in Marjana Šarca niso dvignile za 22,4, ampak za 12%, medtem je ostali javni sektor (glejte vladno analizo ali pa nedavni članek v delu) tudi za 40% v povprečju za 36%. Zato zahtevamo najprej dogovor o tem, kdo je koliko "vreden" in nato ponovno uveljavitev usklajevanja plač z inflacijo, da ne bi prišlo do ponovnih anomalij pod točko a
c) Med epidemijo ni bilo primerno stavkati. V zadnjem času pa so razmere postale tako nevzdržne (ko je tretjina kolegov na bolniški, ni več smešno), da je dvig plač v zdravstvu, njihov privilegij, da zaradi težkih razmer dobijo neobdavčen dodatek za delo, nam pa je v prvem delu dodatek obdavčen, kasneje pa odvzet, da smo v polnih razredih ali skupinah, da so otroci v vrtcu brez mask, vzgojiteljice same, namesto v paru, da se ne moremo zapreti v svoje trdnjave kot na Občini ali na Fursu, pa tam dobijo polni dodatek za polni delovni čas in 100% bolniško, ker se tako zmenijo, mi pa ne.....no v glavnem. Uredništvo, čas pred volitvami je primeren čas za stavko, če te dve leti ignorirajo, potem pa te pač morajo slišati.
č) V šolstvu že obstajajo delovna mesta, ki jih nihče več noče zasesti, ker je enostavno rast plač v gospodarstvu, pogoji dela in možnost zaposlitve naredila svoje: učitelji praktičnega pouka dobijo v gospodarstvu s VII. stopnjo izobrazbe plačo brez težav višjo od 1000 eur neto začetnika, računalničarjev in vzdrževalcev ni, podobno se začenja pri fizikih, matematikih, tujih jezikih. Če se bo trend padanja naših plač v primerjavi z inflacijo, drugimi deli javnega sektorja, gospodarstvom nadaljeval, kot je očitno vizija vlade (in očitno tudi drugih delov javnega sektorja, vašega uredništva in takih "osebkov", ki mislijo, da je naše delo 21 x 45 minut na teden dovolj max za minimalno plačo), bo šolski sistem v desetih letih propadel. No razen, če je to cilj. Vprašajte kolege na ŠKG ali pa v Želimljah, v Mariboru, če jim ostaja kaj časa za s.p ali kaj drugega, ko imajo tako malo dela s poučevanjem. Da ne govorim o ravnateljih, ki imajo mizerijo plačo glede na odgovornost, intenzivno in zahtevnost dela, ki ga opravljajo.
Za konec, spoštovano uredništvo. Naj vas ne bo strah. Stavka ne bo vplivala na volitve, ker se tam Slovenci odločamo na podlagi svojega prepričanja. Desni učitelji bomo volili leve stranke, levi pa leve. Enako celotna družba.
Stavka je v resnici borba med skupinami javnega sektorja in ker vlada tega problema, ki so ga ustvarile vse vlade med letom 2008 in 2022, ker so najprej zelo varčevale, nižale plače in hkrati večale minimalno plačo in nato popustile posameznim skupinam ter jim zeloo velikodušno (tudi brez dneva stavke) dvignile plače, ni uspela rešiti do sedaj. Stavka pred volitvami ima pač večji učinek. In če se ne bomo pobrigali sami zase, se ne bo nihče za nas, še posebej javnost ne, še posebej, če ne razume, kakšno delo opravljamo učitelji.
p.s.
Če komu ni jasno, ga povabim, da hkrati obvlada 30 mulcev, za 20 minut bo dovolj, pa naj jim razlaga, jih sprašuje, prikazuje, ocenjuje, disciplinira, motivira in vodi. Na TV Slovenija je ob vdoru Trohe morala priskakljati cela četica specialcev. Verjemite, na kakšni strokovni šoli pa tudi v osnovni šoli, velikokrat predvsem po zaslugi staršev, marsikdaj pridejo prav specialci, samo da ne pridejo.
Pa veliko uspeha pri deli vašega medija vam želim! Upam, da bo šel v smer realnega tehtanja vseh informacij in ne samo navijaštva za svojo stran.
slovenc sm
Sem bil nekaj časa tudi sam učitelj tako da dobro poznam to branžo. Na veliko ste se razpisali o stanju v šolstvu, plačah in težavnosti poklica. Poznam dokaj dobro tudi pokliz zdravnikov. Moram reči, da oba poklica nista primerljiva. Vseeno je odgovornost zdravnika neprimerljivo višja kot tudi sami pogoji dela. Pomislite samo na nočno delo, 36 urni zaporedni delavnik, intenzivno nego, kroženje, itd. Ali pa urgentno delo. Dejstvo je tudi, da zdravnikov izrazito primankuje, zato so ukrepi glede trenutnega zvišanja plač tudi začasni ukrep, da bi čim več zdravnikov obdržali. Ker verjetno si nihče noče predstavljati, da ostanemo brez dovolj zdravniškega osebja. In ta problem se vleče že dalj časa zaradi neprimerne zdravstvene politike. Recimo v podjetju se tudi dvignejo plače tistim strokovnjakom, ki jih primankuje. In poznam primer, ko ima nek inženir višjo plačo od direktorja. Ampak drugače bi ta inženir odšel drugam in poslovanje podjetja bi šlo samo navzdol. Kolkor poznam trenutno stanje v šolstvu, primankljaj učiteljev ni tako pereč, tako da ta razlog odpade. Ne razumem, zakaj nekorektno odpravljate res dobro rešitev glede nižje obdavčitve dohodnine in stalno primerjanje z drugimi iz javnega sektorja. Moje mnenje je, da učitelja ni mogoče primerjati z zdravniško stroko. Zdravniki naj imajo najvišje plače, potem so sodniki, potem učitelji in potem javna uprava. To je korektna razdelitev glede na odgovornost. Je pa dejstvo, da ta vlada teh razmerij ne more urediti v tem nadatu, ker je bistveno prekratek. To bo naloga naslednje vlade.
Ucitelj Ucitelj
Kako si ti svoje delo opravljal ali tvoji kolegi, je tvoj problem, tvoja izkušnja. Na enak način lahko v nič daješ vsak poklic. Izvoli. Jaz ga opravljam odgovorno in daleč preko pogodbenega delovnega časa. O pogojih dela učitelja in zdravnika raje ne bi. Je čisto odvisno od delovnega mesta zdravnika. Ampak na enkrat vsekakor nima 30 osebkov, ki bi jih obravnaval hkrati. Ima pa kaj drugega, kar mi nimamo. Sicer pa se v resnici strinjam, nismo na istem. Zato so zdravniške plače bile višje že leta 2008. Nenapisan dogovor je bil, da so višje 30% od učiteljskih. No od 2015 do 2021 so zdravniške bruto plače z vsem, kar so dodatno dobili zrasle za 40%, zdaj pa bodo še za preko 30%. In tu se zgodba zaključi. Ker take razlike v odgovornosti, zahtevnosti, pomembnosti, izobrazbi, pogojih dela, potrebnosti za družbo pa ni. Vsaj po našem mnenju ne. Še enkrat: razlika ja, vendar pa se ne strinjamo (več) s tako veliko, ker kar je preveč, je preveč. Še posebej, če mi zraven realno konkretno podamo tako zaradi inflacije kot v primerjavi z drugimi - ne samo z zdravniki (česar seveda nisi zanikal, kar pomeni, da ti je to ok, kul, sprejemljivo, razumljivo). Glede obdavčitve osebno nisem proti, pač politična odločitev vodij sindikalnih central, da želijo več davkov za več prilivov v socialo. Pravim samo, da Domovina nima prav, ko govori, da bi s tem (razbremenitvijo plač) rešili problem zaradi katerega stavkamo. Ne bi ga, ker: - je ta dvig neto plač v primerjavi z dvigi, ki so se zgodili od 2015 dalje v javnem sektorju skoraj nič (ja tako je) in je torej argument uredništva lahko samo za ovce ali spodbujanje tistih, ki bi nas radi vse videli na minimalcu (kako modra in pametna vizija Slovenije !!!) - ker bi ob tem dvigu pridobili spet največ tisti, ki so si od 2015 izborili levji delež denarja v javnem sektorju (policisti, vojska, zdravstvo). Še enkrat, največji problem ta trenutek je: doktorji na fakultetah bodo ostali daleč za zdravniki; J skupina - laborant, pomočnica vzgojiteljice, hišnik, vzdrževalec učne tehnologije......imajo enako plačo kot snažilke 750 eur neto, čez tri leta bo ob tej inflaciji na minimalni plači tudi učitelj začetnik. Ja rešiti bo morala naslednja vlada, ampak stavkati pa moramo že danes, ta trenutek in ja, pred volitvami. Ne pristanem na to, da bom po dveh letih držanja štange vladi z umirjanjem razmer v šoli še vztrajal, če tega ne vlada ne javnost ne ceni, zraven pa moja vrednost pada. Ker na koncu bo cel šolski sistem propadel. In edino, kar vam bo ostalo kot argument je, da učitelji ne bodo bežali iz države kot zdravniki, ergo jih lahko izkoriščamo....Ma bejž no, če je to vaš nivo, potem se preveč cenite.
APMMB2
Unce štrajkajte. En dan pa ne bo plačan. Ali se tega zavedate?
Stajerska2021
APMMB2, z 20 do 25 urami dela na teden, se noben od šolnikov še ni spotil. V visokem šolstvu je tedensko še manj delovnih ur. Radi pa bi se primerjali z zdravstvom, ki dela v petek in svetek, 24 ur na dan. Nujno izločiti iz sistema plač zdravstvo in šolstvo (z vsem udobjem kratkega delovnega dneva in mnogimi prostimi dnevi) in pa tiste, ki nosijo orožje - policija in vojska. Naslednje je javna uprava. In še kakšen podsistem! Vsem tem javnim uslužbencem, kar tudi so, ni potrebno skrbeti, ali bo dovolj denarja za plače konec meseca ali ne. To skrb prelagajo na vse tiste v realnem sektorju, ki morajo za vse te nezadovoljneže tudi zaslužiti.
Sprehajalec
No če imajo učitelji in profesorji izvoljenega sindikalista tipa Štrukelj morajo to razumeti, da je prav! Vsak ima takega predstavnika kot si ga izvoli.
Zaradi tega je stokanje (tudi katoliških pedagogov) samo dokaz več da radi ne delajo, da se radi izmikajo in predvsem da radi blefirajo. Če je bilo 37.000 glasov za stavko pa naj jo imajo. Res pa je da bi ministrica morala podaljšati pouk v poletne mesece. Da se razumemo, za 21 ur tedenske obremenitve boste dragi pedagogi težko opravičili čas pri domačem kuhanju kako popravljate teste, kako se pripravljate na prežvečena predavanja itd. itd.
Sramota je za vse, pa res prav vse katoliške pedagoge, ker ste tiho. Očitno Vam paše tako dvovladnje. Dopoldan čim višjo plačo, zvečer pa potihoma k maši!
Čas je za streznitev, čas je za odločno besedo. KRIVI ste da ste vzgojili permisivneže, otroke, ki ne vedo kaj je disciplina in potrpljenje. Redke tiste otroke, ki so iz resnih družin uničujete njihovo duševno uravnovešenost, uničujete z vašim neodločnim vzgojnimi metodami.
Predvsem pa z nesposobnostjo uveljavljanja reda in vzgajanja.
To da pa ne razumete, kakšna je razlika med namišljenimi novimi plačnimi razredi in kaj pomeni zmanjšanje obremenitve plač je pa samo še dokaz več, da ste največji piflarji, da ne poznate niti izračuna netto in brutto plače. Tipični GOLOBARJI, ki se vseskozi sprenevedajo kako so umni.
Trde besede, ampak če jih niste slišali do 40 leta pa jih vsaj sedaj preberite, saj tako ali tako ne bo nič ostalo v pomnilniku.
Stajerska2021
Problem je samo v tem, da se sindikati ne strinjajo, da bi imeli višje plače VSI, strinjajo se samo s tem, da bi imeli ONI višje plače in sektor, katerega bildajo. Za tiste delavce, ki ta denar morajo v potu svojega obraza tudi realno zaslužiti, pa sindikatom javnih uslužbencev - NI MAR. GLAVNO JE, DA JE DENAR ZA NJIH!
LAČEN SITEGA NOSI!
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.