V objem medijske hobotnice, ki se krepi v senci boja proti Janši, zdaj še Večer?

Zajem slike: Media24.si, Twitter časnika Večer

Medtem ko leva politična in medijska opozicija preko domačih in tujih povezav pozornost usmerja na domnevno kratenje medijske svobode v Sloveniji s strani Janševe vlade, eden najbolj spornih zakulisnih medijskih lastnikov, Martin Odlazek, povečuje koncentracijo medijev pod svojim okriljem. In to brez večjih javnih kritičnih obravnav ali problematiziranja.

Portal Topnews.si je pred dnevi objavil novico, da naj bi v okrilje Odlazkovega medijskega imperija po Primorskih novicah zdaj prišel še časnik Večer s svojimi edicijami. Da bi nakup že bil speljan, je Odlazek za Finance sicer zanikal, vendar je ob tem izrazil namero, da to stori.

Če bi se to zgodilo, bi njegova medijska hobotnica postala še pomembneje bolj razvejana in močnejša. Okrepil pa bi se tudi sum na izigravanje zakona o medijih.

Napovedi o združitvi Dnevnika in Večera , o čemer se govori že od avgusta 2018, se kot kaže ne bodo uresničile. Ministrstvo je predhodno soglasje za združitev v skupnem izdajateljskem podjetju DV mediji sicer sredi decembra 2018 izdalo, o napovedani združitvi pa bi morala odločiti še Agencija za varstvo konkurence.

Po neuradnih informacijah spletnega portala Topnews pa naj bi sedaj časopis Večer kupil medijski mogotec Martin Odlazek. Dogovori o prodaji, ki so potekali več mesecev, naj bi bili po njihovem pisanju zaključeni, posel pa sklenjen.

Skupina Večer je že aprila leta 2019 Odlazku prodala celoten portfelj revij, ki izhajajo pod njegovim okriljem. Večer revije je kupil Svet24, Tretje revije družba Media24, Podjetje za informiranje, ki izdaja pomurski Vestnik, pa Radio Maxi.

So Odlazkovi zdaj pridobili še osrednji štajerski dnevni časopis? “Informacija ne drži. Mogoče ga bom kdaj (kupil), ga pa še nisem,” je za Finance dejal Martin Odlazek, in v isti sapi dodal, da ga nakup sicer zanima, saj se zanj pogaja “že tri leta”.

Martin Odlazek ima v svoji medijski korporaciji Skupina Media24, ki se je razvila iz Salomonovega oglasnika, v lasti več divizij oziroma stebrov, med katerimi so dnevni časopisi in revije, televizija, radijski steber z radijsko mrežo Infonet ter različni regionalni mediji. Nazadnje je poleg njih dodal še Primorske novice, sedaj pa kot kaže cilja tudi na mariborski Večer.

Kakšen je Odlazkov medijski imperij?

Skupina Media24 je po pisanju portala Pod črto zrasla iz Salomonovega oglasnika, ki je bil kmalu po osamosvojitvi ključna platforma za izmenjavo blaga in dobrin.

Prav Salomon, ki je izdajatelj oglasnika, je največje podjetje v skupini Media24, družina Odlazek pa ga obvladuje prek Eurofita: družinskega podjetja, ki je v lasti Martina Odlazka in njegovih sedmih otrok. Večina najbolj znanih revij v skupini Media24 izhaja še iz nekdanjega največjega revialnega založnika Delo revije, to so: Zarja/Jana, Vklop/Stop, Naša žena/Ženska in športni dnevnik Ekipa/SN.

Delni lastniki Odlazkovega imperija tudi državljani
Pomemben del lastništva podjetja Salomon d.o.o., na katerega je vezan dobršen del hobotnice, je sicer pred leti prišel v (posredno) lastništvo vseh državljanov. Po propadu tiskarke skupine Krater, ki je bila pomemben del Media24, je namreč lastnica 45,39 % deleža postala Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB). A Odlazkov interes naj bi bil v pogodbi z DUTB dobro zavarovan.

Skupina Media24 ima v porfelju tudi podjetje Veseljak TV, ki izdaja televizijo TV Veseljak.

Salomon je tudi največji posamični (tretjinski) lastnik podjetja RGL, ki predstavlja radijski steber v skupini Media24. RGL je v medijskem razvidu vpisan kot izdajatelj številnih radijskih postaj, med katerimi so ključne blagovne znamke Aktual, Veseljak, RGL in Salomon. RGL je tudi večinski lastnik izdajatelja Radio Kum, ki je izdajatelj radijske postaje Radio Aktual Kum. Prek prijateljskih povezav pa imajo tudi delež v Radiu Krka.

Več solastnikov RGL je po pisanju portala Pod črto lastniško udeleženih tudi v »štajerskem delu« skupine Media24, ki vključuje dva regionalna tiskana tednika in dve regionalni radijski postaji. Gre za regionalna medija Radio Ptuj in Štajerski vestnik ter Novi tednik in Radio Celje.

Alena Nardini, bivša žena Martina Odlazka, je ključna oseba v četrtem stebru skupine Media24, ki je družba Svet24. Gre za izdajatelja dnevnega splošnoinformativnega časopisa Svet24 in lastnik podjetja Media Partner, ki ob Salomonu prav tako izdaja več revij. Najbolj znane so Zvezde/Lady in Obrazi/Avenija. Svet24 je tudi lastnik podjetja Media24, ki prek podjetja Tretje revije izdaja še nekaj naslovov, med njimi Novo in Lizo/Majo.

Pod okriljem Media24 tudi nekdaj desnosredinsko usmerjeni politični tednik Reporter.

S skupino Media24 je povezano še podjetje Infonet, nekoč konkurenčni izdajatelj komercialnih radijskih postaj, ki jih trži pod blagovno znamko Radia 1, ene najbolj poslušanih komercialnih radijskih postaj v Sloveniji. Med bolj znanimi radiji iz mreže Infonet so še Radio Antena, Radio Belvi in nekaj nekdanjih regionalnih radijskih postaj.

Omenjene radijske postaje sicer niso del skupne ponudbe Media24, a je iz javno dostopnih virov razvidno, da so v Infonetu lastniško udeleženi Salomon. Tukaj sicer portal Pod črto piše, da ne more zagotoviti, da ima Salomon v tej družbi večinski delež, a naj bi bil tisti lastnik Infoneta, ki ima največ besede pri odločanju o poslovanju družbe.

Media24 ima v dvotretjinski lasti tudi digitalno oglaševalsko agencijo Kokos Agency (direktor Media24 Igor Klun ima v lati še nadaljnih 10 %), ki skrbi za trženje februarja 2020 nastalega portala Necenzurirano.si, ki velja za prvega medijskega rotvajlerja v boju proti Janševi vladi. Članki s portala novinarjev Primoža Cirmana, Vesne Vuković in Tomaža Modica se pojavljajo tudi v časopisu Svet24.

Kot vse kaže, bo tej medijski hobotnici sedaj po zadnjem nakupu časopisa Primorske novice slej kot prej dodan še časopis Večer.

Zakaj je medijska hobotnica sporna?

Odlazkova medijska hobotnica je primer združevanja dejavnosti tiska, radia in televizije, kar medijski zakon v Sloveniji prepoveduje. Odlazkovi izdajajo namreč več kot šestdeset različnih medijev: od revij, časopisov, radijskih postaj, spletnih portalov, do televizijskega programa. Da bi se izognili kršenju zakonodaje, tako omenjene medije ne izdaja eno medijsko podjetje, kar bi bilo očitno nezakonito, ampak več kot deset različnih izdajateljev, ki so prepleteni v kompleksno lastniško mrežo, ki jo nadzoruje en ključni lastnik – Martin Odlazek in njegovi družinski člani.

Prepoved združevanja različnih medijskih dejavnosti je pomembna ravno iz razloga, da posamična medijska podjetja ne morejo pridobiti prevelike moči nad javnim mnenjem, zmanjšati medijske raznolikosti in pluralizma ter omejevati konkurence na medijskem trgu. O prav tej medijski konkurenci, ki je v zadnjem času ena izmed tem številka ena na političnem prostoru.

13 komentarjev

  1. Pišete: Pod okriljem Media24 tudi nekdaj desnosredinsko usmerjeni politični tednik Reporter.
    Prav to je zaskrbljujoče za slovensko medijsko krajino, odkar je prevzel Reporter Odlazek je Reporter spremenil svojo usmerjenost. Koncentracija medijev v rokah tajkuna je katastrofa za slovensko javno mnenje. Kreirali ga bodo plačanci.

  2. Dokljer so Ministrstva in Agencija za varstvo konkurence v naših rokah se nam torej ni treba bati združitve. Sicer pa kakšne posebne škode ne bi bilo tudi ob združitvi Večer je že sedaj vsaj prikrito levo orientiran. Z dodatno ojačano levo orientacijo pa bi postal že osladen in bi še naprej izgubljal bralstvo. Kot sem že napisal so tudi Primorske novice že v lastništvu SDS -jevega direktorja bile izrazito levo orientirane. Kot opažam s prevzemom s strani Odlazka Primorske novice orientacije niso spremenile. Očitno ni ključno vprašanje kdo je latnik temveč kdo je glavni urednik, lastnikom pa je pomembno, da se informacije prodajajo. Kaj pa če je pretežno leva orientacija medije tržno in ne politično naravnana ? Če raziskava trga kaže, da ima večji tržni potencial levica potem je za prodajo boljša leva orientacija mar ne.
    To nam ne nazadnje kažejo tudi mediji , ki so v lasti tujcev a so še naprej pretežno levo usmerjeni.

  3. Morda tudi zato Evropa ne bo nikoli razumela pravičnih prizadevanj JJ za pluralne oz. politično uravnotežene medije.
    V kapitalizmu je glavni razsodnik in glede vprašanja ali so mediji ustrezno oz. pravično uravnoteženi trg in ne vsakokratna politična opcija. Politiki ki poročanje medije ne ustreza ima v rokah bolj prefinjene in elegantne ter ustavno zagotovljene vzvode. Plačati novinarja taro, da poroča tako kot želiš ni politično v ničemer sporno in tudi ni kaznivo dejanje. Zato Janše niti sam čeprav večino časa živim v Sloveniji ne razumem, da se tako po ”komunistično” po nepotrebne zapleta v politične boje z novinarji v katerih preprosto ne more zmagati. Vlada ima v rokah finejša orožja, s tem ko upravlja razdeljevanje skoraj 90% vsega javnega denarja (kar pa je nedemokratično tudi po EU merilih) lahko enostavneje kupi dovolj veliko število vplivnih novinarjev in ali medijskih hiš, da se bo poročanje ‘uravnotežilo” tega ji v kapitalizmu ne bo nihče očital. Očitkov ne bo tudi če bo malo nepoštena in bo pokupila vse medije, kupovati in prodajati po tržnih pogojih je v kapitalizmu povsem sprejemljiv in demokratičen model vladanja. Vprašanje če je etičen a to so že tipično levičarske dileme.

  4. Večer je v bistvu prava valilnica, gojišče najbolj fanatično levih “novinarjev”. Od tam izhajajo Blaž Zgaga, Borut Mekina, Rok Kajzer, Vasja Jager, Rok Praprotnik, Zoran Potić…če naštejem samo nekatere, najbolj zagrizene.
    Zdaj sicer to trobilo životari na minimumu, berejo ga upokojenci zaradi osmrtnic, nekaj starejše srednje generacije še po inerciji, nekaj izvodov pa imajo naročene službe v javnem sektorju. Kupuje ga skoraj nihče več.

  5. Večer je vedno bil levičarski. Nakup je le poizkus obdržati blagovno znamko. Profitabilna znamka Večer ni, je pa še vedno uporabna kot propagandni bilten. Stroške izdajnja pa bodo prej ali slej na ramenih davkoplačevalcev. Zato tudi tako srditi poizkusi zamenjave vlade, ker je že odstrigla marsikateri sesek.

  6. Irena berete med vrsticami. Nisem postavil trditve ampak vprašanje za katerega še vedno mislim , da je aktualno. ? Kaj pa če je pretežno leva orientacija medijev tržno in ne politično naravnana ?.
    Mediji, ki so financirani od prodaje pač morajo upoštevati tržne zakonitosti. Medijem, ki so financirani iz javnih sredstev pač tega ni treba, morajo pa upoštevati interese vladajoče opcije.
    Vpraša ni aktualno le, če so vsi mediji v Sloveniji tudi v tuji lasti, financirani s strani države in paradržavnih podjetij.
    Zanimivo, da na koncu tudi pri medijih pridemo do izvornega problema Slovenije. Levica odprto trdi, da je javno (državno) bolj pošteno, pravično in ne boste verjeli tudi učinkovito.
    Desnica tega ne trdi ampak tiho sprejema zakone s katerimi utrjuje državno lastnino in državno centralizirano upravljanje z javnim denarjem. S tem nehote omejuje svobodno konkurenco, ki je temeljni postulat kapitalizma in uvaja centralno državno upravljanje, ki je temeljni postulat komunizma. (Demografski sklad, Turistični holding, prioritete v zdravstvu.)
    Irena ne poznam vseh ozadij financiranja medijev a če so financirani tako kot predlagam naši aktualni vladi potem jim res ni treba in jim še naprej ne bo treba upoštevati tržnih zakonitosti.
    Njihova naloga bo še naprej ustvarjati javno mnenje v podporo svojemu financerju.

Komentiraj