Aljuš Pertinač: Danes se v politiko ljudi rekrutira praktično s ceste, ki že jutri lahko postanejo predsednik vlade in potem klavrno končajo." (2. del)
POSLUŠAJ ČLANEK
V prvem delu smo se z nekdanjim politikom Socialnih demokratov, zdaj TV voditeljem Aljušem Pertinačem pogovarjali o njegovi karierni poti, o politiki, novinarstvu, Kučanu in Šarcu.
V drugem delu našega pogovora pa se osredotočamo na aktualna razmerja med levico in desnico, o prihodnosti enih in drugih ter tem, kako jih vidijo volivci.
Po eni strani vsi politiki jamrajo, da nimajo kadrov, po drugi strani pa se je po vsej družbi razpasla negativna selekcija. Zakaj je tako?
Nasploh je v slovenski politiki preveč jamranja. Ampak očitno ljudem to paše. Praviloma takšne politike nagrajujejo na volitvah. Cerar, Šarec, ena sama jamrarija. Tudi Janez Janša se, čeprav bolj upravičeno, rad postavlja v vlogo žrtve. Kadrovski primanjkljaj je pa dejanski problem. Prvič je bazen kadrov majhen, ker smo pač maloštevilen narod in ker nimamo načrtnega sistema vzgajanja kadrov za najodgovornejše funkcije v državi. Drugič je motivacija najboljših in najsposobnejših za javne funkcije nizka, ker so mandati kratki, nepredvidljivi, praktično vsak, ki to želi, si lahko vate čevlje obriše in plače so enostavno prenizke. Predsednik vlade zasluži toliko kot voditelj kakšne informativne oddaje. In zato prihaja do paradoksalne situacije, ko se v politiko v glavnem rekrutirajo tisti, ki so brez službe. Kar poglejte, koga smo izvolili v parlament, pa vam bo vse jasno. To se potem širi od zgoraj navzdol v vse družbene podsisteme.
Zato sem uvodoma omenil, da sam nisem primeren za tak tip politike. Osebno sem se praktično ves čas študija in svojega političnega oziroma strankarskega udejstvovanja izobraževal, uril in če hočete nabiral izkušnje, da bi nekoč zasedal kakšen pomemben položaj oziroma politično funkcijo. Danes pa se v politiko ljudi rekrutira praktično s ceste, ki že jutri lahko postanejo celo predsednik vlade in potem tudi klavrno končajo. Malo po svoji krivdi, veliko pa tudi po krivdi ljudi, ki se jih tako hitro, kot jih ustoličijo, tudi naveličajo in že hlastajo za novim novim obrazom. Dolgoročno je to za državo, stopnjo politične kulture in razumevanje ustroja politike pri nas zelo slabo.
Iz politike in javnega življenja se je v zadnjih letih umaknila cela plejada ljudi. Posebej z levice. Če omenimo samo bivša ministra Lahovnika in Lukšiča. Kaj je temu vzrok?
Kdor je bil za neformalne centre moči, domače ali tuje, leve ali desne, premočan, preveč nevaren, ga pač v politiki ni več. Drugi so izzive, predvsem ekonomske, pač našli drugje. Veliko jih je odšlo ali pa nas je odšlo zato, ker ne pristajamo zgolj na antijanša oziroma janšauberales koncept politike. Po drugi strani je v delu medijev, politike in centrov moči vse, kar ni v prid oziroma obrambo tranzicijske levice in vseh njenih deviacij, od Jankovića, do če hočete Šarca, označeno za nesprejemljivo, torej desno. Vzrok je preprost. Kapitalski in politični interesi.
Slovenska levica ostaja svetovnonazorsko enotna. Programsko in svetovnonazorsko imajo praktično enaka stališča, le Levica je malo bolj radikalna. Nimamo niti ene stranke, ki bi imela programske vsebine, za katere bi rekli, da so bolj sredinske.
Ki bi bila to, kar so na zahodu socialdemokrati za razliko od socialistov?
Ker v Sloveniji takšna stranka že tradicionalno, zgodovinsko gledano, ni imela domovinske pravice. Najprej zato, ker je bil delavski razred zaradi pozne in omejene industrializacije maloštevilen, kasneje pa zato, ker smo imeli enopartijski sistem družbenega samoupravljanja, ki je bil izrazito antistrankarski in antipolitičen. V njem so se dobro znašli praktično vsi, če pogledamo, kje in v katerih vse strankah so danes nekateri bivši najhujši komunisti.
Taka stranka tudi ni v interesu centrov moči, ker ne bi pristajala zgolj na antijanša politiko, ki je nujna za ohranjanje statusa quo. Na eni strani Janša z vso prtljago, dobro in slabo in na drugi strani vrh nekdanje partije in bivši ZSMS, ki se manifestira skozi številne politične metastaze začenši z LDS in nato Zares, Pozitivno Slovenijo, SAB, SMC, LMŠ, Levico, itd.
Osebno sem trdno prepričan, da v Sloveniji obstaja potencial za politično stranko, ki bi imela do Janše in njegovih politik strog, vendar pošten odnos in bi bila bolj prijazna do dela kot do kapitala, ki na Slovenskem itak še nima prave domovinske pravice, ter bi posledično na volitvah dobivala okrog 20 odstotkov glasov. Ampak brez medijske, finančne in javnomnenjske podpore do nje pač ne more priti.
Najbližje temu, da jo naredita, sta bila najprej Pahor in nato Lukšič. Obema je spodletelo. Pahor se je umaknil na funkcijo predsednika republike, ki mu je pisana na kožo in kamor si je vedno želel, Lukšiča pa so praktično nagnali iz politike. Njegovi, da ne bo pomote.
Kako vidite prihodnost? Se bo pojavila neideološka levo-sredinska stranka? Mogoče s Pahorjem, ko konča mandat? Ali s kakim Lahovnikom ali Omerzo?
Da bi se predsednik republike vrnil v strankarsko politiko po koncu mandata, verjetno ne gre pričakovati. Nove stranke se lahko zmeraj pojavijo. Verjetno se bo tudi pred naslednjimi volitvami vsaj ena. Kolega, ki ju omenjate, poznam, ampak ne verjamem, da bi bila rada liderja stranke. Verjetno jima je predobro tam, kjer sta. Osebno pa v neideoloških strankah ne vidim neke prednosti. Tovrstne stranke težko vodijo neko konsistentno politiko in se preveč obračajo po vetru.
Kaj pa desni pol strank? Lahko govorimo, da je NSi najbolj na sredini, SDS malo manj, Domovinska liga na desni (pogojno tudi SNS)? Je desna sredina svetovno nazorsko bolj profilirana kot levica?
Slovenska politična desnica ima osnovni problem, da je slovensko volilno telo, če gledamo v odstotkih, vsaj v razmerju 60:40 levosredinsko oziroma levo opredeljeno. Predsedniške volitve to vsakič znova potrjujejo. Hkrati jo »tepe«, da se ideološko navezuje na protipartizansko stran v drugi svetovni vojni, ki v Sloveniji nikoli ne bo imela večinske podpore.
Po drugi strani pa ima SDS najbolj stabilno volilno telo in je edina prava, resno organizirana stranka pri nas. NSi niha med tradicionalno podporo na podeželju med verujočimi in željo, da bi bila urbana, moderna desnosredinska stranka. Vse stranke pri nas pa imajo težave z voditelji. Politika je postala povsem personalizirana. Plastičen dokaz so avstrijske volitve, kjer ne nastopa več tradicionalna ljudska stranka ampak lista kanclerja Kurza in tudi zadnje srbske volitve, kjer se je ime liste glasilo Aleksandar Vučić in prihodnost srbskih otrok, čeprav Vučić kot predsednik Srbije sploh ni bil kandidat. Domovinska liga po moje politične prihodnosti v Sloveniji nima. SNS pa je tipična protestniška stranka, ki predvsem služi političnemu in ekonomskemu preživetju svojega večnega liderja.
Svetovnonazorsko slovenska desnica po mojem mnenju niha med nemškim tipom krščanskih demokratov in novodobnim desnim populizmom kakšnega Salvinija ali pa če hočete Trumpa. Levica po drugi strani živi v ideološkem vakuumu, nesposobna slediti modernim političnim trendom, se pa ohranja pri življenju predvsem zahvaljujoč medijski podpori, precejšnji akumulaciji kapitala in antijanša ter propartizanskemu sentimentu.
Kako pa vidite desnosredinske stranke in njene politike danes v primerjavi z desetletjem nazaj?
Desnosredinske stranke izjemno težko sestavijo vlado prej opisane generalne opredelitve volilnega telesa. Zato morajo praktično vsakič kohabitirati s kakšno levo sredinsko ali sredinsko stranko. Ker poskušajo v kratkem času, ko so na oblasti, čim bolj izvajati svoj ozek strankarski ali če hočete ideološki program, je to nenehen vir konfliktov znotraj koalicije in z družbenimi skupinami oziroma družbenimi podsistemi.
Če bi slovenska desnica razumela, da v Sloveniji ni večinske podpore za nek radikalno konservativni ali po drugi strani neoliberalni tip politike, bi lažje ohranjala oblast, ker je bolj konsistentna in vsaj kar zadeva SDS, mnogo bolje organizirane od tranzicijske levice.
Ne bom tajil, da sem osebno gojil visoka pričakovanja do tretjega mandata Janše na mestu predsednika vlade. Predvsem z vidika, da ne bo nadaljeval in podpihoval ideološke vojne. Togledno sem zaenkrat precej razočaran. Vlada in njen predsednik sta po mojem mnenju doslej naredila odločno premalo za premoščanje ideološkega razkoraka oziroma delitve duhov. Po drugi strani je pa tudi res, da se proti Janši vsakič mobilizira praktično vse, kar leze in gre, tako da ima nenehno občutek, da se bori za golo preživetje.
Se vam zdi, da »desni« Slovenci preveč stereotipno razmišljamo o »levih« Slovencih in obratno? Kateri so taki stereotipi?
Stereotipi so del našega vsakdanjika in človeška stalnica. Po navadi veljajo generalno, za družbene skupine, na posamični ravni, posebej ko gre za tiste, ki jih osebno poznamo, pa zbledijo. Stereotipizacija v slovenski politiki je problem, ker onemogoča dialog. Ko sem začenjal aktualno kariero sem pogosto, včasih pa še sedaj, poslušal očitke oziroma vprašanja, kako lahko v oddaji sodelujem z ljudmi, ki imajo v določenih stvareh diametralno nasprotna stališča od mene. Ampak ravno preko svoje službe sem te ljudi bolje spoznal in sedaj veliko bolje razumem njihova stališča, tudi, če se z njimi ne strinjam. Verjamem, da velja tudi obratno.
Dosledno zavračanje dialoga z Janšo s strani tranzicijske levice je škodljivo. Enako škodljivo pa je Janševo vztrajanje na preganjanju ideoloških sovražnikov izpred 75 let. Verjamem, da je oddaja Faktor neposreden dokaz, da lahko v Sloveniji ne samo sobivamo, ampak se konstruktivno pogovarjamo, čeprav imamo nasprotne poglede o določenih stvareh. Na razbijanje stereotipa, da je dialog z drugo stranjo političnega prostora nemogoč in celo škodljiv, sem tako sam najbolj ponosen.
Ali danes gledate na politiko drugače kot pred 10 leti? Vaša stališča mnogi označujejo za »desna«. Čeprav se hkrati najdejo kritiki, ki vas zmerjajo, da ste »ostali komunist«...
Moja osnovna stališča se niso spremenila. Politično gledano se imam še vedno za socialnega demokrata. Nisem komunist, nikoli nisem bil. Nisem pa tudi konservativec, kaj šele neoliberalec. Z leti pa človek res odrašča in v nekaterih posamičnih stališčih sem gotovo manj ekstremen, kot sem bil.
To predalčkanje levo desno ali kakor koli že, je pač slovenski nacionalni šport. Moje delo pa mi nalaga, da sem kritičen do enih in drugih ter obratno, da oboje pohvalim, kadar si to zaslužijo. Ljudje potem to zamenjujejo z mojimi osebnimi stališči in jih potem, če jim le-ta niso všeč, poskusijo razvrednotiti tako, da me v naprej diskvalificirajo s to ali ono ideološko oznako. Tega sem že navajen, tako da me bolj zabava, kot moti.
V drugem delu našega pogovora pa se osredotočamo na aktualna razmerja med levico in desnico, o prihodnosti enih in drugih ter tem, kako jih vidijo volivci.
Po eni strani vsi politiki jamrajo, da nimajo kadrov, po drugi strani pa se je po vsej družbi razpasla negativna selekcija. Zakaj je tako?
Nasploh je v slovenski politiki preveč jamranja. Ampak očitno ljudem to paše. Praviloma takšne politike nagrajujejo na volitvah. Cerar, Šarec, ena sama jamrarija. Tudi Janez Janša se, čeprav bolj upravičeno, rad postavlja v vlogo žrtve. Kadrovski primanjkljaj je pa dejanski problem. Prvič je bazen kadrov majhen, ker smo pač maloštevilen narod in ker nimamo načrtnega sistema vzgajanja kadrov za najodgovornejše funkcije v državi. Drugič je motivacija najboljših in najsposobnejših za javne funkcije nizka, ker so mandati kratki, nepredvidljivi, praktično vsak, ki to želi, si lahko vate čevlje obriše in plače so enostavno prenizke. Predsednik vlade zasluži toliko kot voditelj kakšne informativne oddaje. In zato prihaja do paradoksalne situacije, ko se v politiko v glavnem rekrutirajo tisti, ki so brez službe. Kar poglejte, koga smo izvolili v parlament, pa vam bo vse jasno. To se potem širi od zgoraj navzdol v vse družbene podsisteme.
Zato sem uvodoma omenil, da sam nisem primeren za tak tip politike. Osebno sem se praktično ves čas študija in svojega političnega oziroma strankarskega udejstvovanja izobraževal, uril in če hočete nabiral izkušnje, da bi nekoč zasedal kakšen pomemben položaj oziroma politično funkcijo. Danes pa se v politiko ljudi rekrutira praktično s ceste, ki že jutri lahko postanejo celo predsednik vlade in potem tudi klavrno končajo. Malo po svoji krivdi, veliko pa tudi po krivdi ljudi, ki se jih tako hitro, kot jih ustoličijo, tudi naveličajo in že hlastajo za novim novim obrazom. Dolgoročno je to za državo, stopnjo politične kulture in razumevanje ustroja politike pri nas zelo slabo.
Iz politike in javnega življenja se je v zadnjih letih umaknila cela plejada ljudi. Posebej z levice. Če omenimo samo bivša ministra Lahovnika in Lukšiča. Kaj je temu vzrok?
Kdor je bil za neformalne centre moči, domače ali tuje, leve ali desne, premočan, preveč nevaren, ga pač v politiki ni več. Drugi so izzive, predvsem ekonomske, pač našli drugje. Veliko jih je odšlo ali pa nas je odšlo zato, ker ne pristajamo zgolj na antijanša oziroma janšauberales koncept politike. Po drugi strani je v delu medijev, politike in centrov moči vse, kar ni v prid oziroma obrambo tranzicijske levice in vseh njenih deviacij, od Jankovića, do če hočete Šarca, označeno za nesprejemljivo, torej desno. Vzrok je preprost. Kapitalski in politični interesi.
Slovenska levica ostaja svetovnonazorsko enotna. Programsko in svetovnonazorsko imajo praktično enaka stališča, le Levica je malo bolj radikalna.
Slovenska levica ostaja svetovnonazorsko enotna. Programsko in svetovnonazorsko imajo praktično enaka stališča, le Levica je malo bolj radikalna. Nimamo niti ene stranke, ki bi imela programske vsebine, za katere bi rekli, da so bolj sredinske.
Ki bi bila to, kar so na zahodu socialdemokrati za razliko od socialistov?
Ker v Sloveniji takšna stranka že tradicionalno, zgodovinsko gledano, ni imela domovinske pravice. Najprej zato, ker je bil delavski razred zaradi pozne in omejene industrializacije maloštevilen, kasneje pa zato, ker smo imeli enopartijski sistem družbenega samoupravljanja, ki je bil izrazito antistrankarski in antipolitičen. V njem so se dobro znašli praktično vsi, če pogledamo, kje in v katerih vse strankah so danes nekateri bivši najhujši komunisti.
Taka stranka tudi ni v interesu centrov moči, ker ne bi pristajala zgolj na antijanša politiko, ki je nujna za ohranjanje statusa quo. Na eni strani Janša z vso prtljago, dobro in slabo in na drugi strani vrh nekdanje partije in bivši ZSMS, ki se manifestira skozi številne politične metastaze začenši z LDS in nato Zares, Pozitivno Slovenijo, SAB, SMC, LMŠ, Levico, itd.
Osebno sem trdno prepričan, da v Sloveniji obstaja potencial za politično stranko, ki bi imela do Janše in njegovih politik strog, vendar pošten odnos in bi bila bolj prijazna do dela kot do kapitala, ki na Slovenskem itak še nima prave domovinske pravice, ter bi posledično na volitvah dobivala okrog 20 odstotkov glasov. Ampak brez medijske, finančne in javnomnenjske podpore do nje pač ne more priti.
Najbližje temu, da jo naredita, sta bila najprej Pahor in nato Lukšič. Obema je spodletelo. Pahor se je umaknil na funkcijo predsednika republike, ki mu je pisana na kožo in kamor si je vedno želel, Lukšiča pa so praktično nagnali iz politike. Njegovi, da ne bo pomote.
Kako vidite prihodnost? Se bo pojavila neideološka levo-sredinska stranka? Mogoče s Pahorjem, ko konča mandat? Ali s kakim Lahovnikom ali Omerzo?
Da bi se predsednik republike vrnil v strankarsko politiko po koncu mandata, verjetno ne gre pričakovati. Nove stranke se lahko zmeraj pojavijo. Verjetno se bo tudi pred naslednjimi volitvami vsaj ena. Kolega, ki ju omenjate, poznam, ampak ne verjamem, da bi bila rada liderja stranke. Verjetno jima je predobro tam, kjer sta. Osebno pa v neideoloških strankah ne vidim neke prednosti. Tovrstne stranke težko vodijo neko konsistentno politiko in se preveč obračajo po vetru.
Kaj pa desni pol strank? Lahko govorimo, da je NSi najbolj na sredini, SDS malo manj, Domovinska liga na desni (pogojno tudi SNS)? Je desna sredina svetovno nazorsko bolj profilirana kot levica?
Slovenska politična desnica ima osnovni problem, da je slovensko volilno telo, če gledamo v odstotkih, vsaj v razmerju 60:40 levosredinsko oziroma levo opredeljeno. Predsedniške volitve to vsakič znova potrjujejo. Hkrati jo »tepe«, da se ideološko navezuje na protipartizansko stran v drugi svetovni vojni, ki v Sloveniji nikoli ne bo imela večinske podpore.
Po drugi strani pa ima SDS najbolj stabilno volilno telo in je edina prava, resno organizirana stranka pri nas. NSi niha med tradicionalno podporo na podeželju med verujočimi in željo, da bi bila urbana, moderna desnosredinska stranka. Vse stranke pri nas pa imajo težave z voditelji. Politika je postala povsem personalizirana. Plastičen dokaz so avstrijske volitve, kjer ne nastopa več tradicionalna ljudska stranka ampak lista kanclerja Kurza in tudi zadnje srbske volitve, kjer se je ime liste glasilo Aleksandar Vučić in prihodnost srbskih otrok, čeprav Vučić kot predsednik Srbije sploh ni bil kandidat. Domovinska liga po moje politične prihodnosti v Sloveniji nima. SNS pa je tipična protestniška stranka, ki predvsem služi političnemu in ekonomskemu preživetju svojega večnega liderja.
Svetovnonazorsko slovenska desnica po mojem mnenju niha med nemškim tipom krščanskih demokratov in novodobnim desnim populizmom kakšnega Salvinija ali pa če hočete Trumpa. Levica po drugi strani živi v ideološkem vakuumu, nesposobna slediti modernim političnim trendom, se pa ohranja pri življenju predvsem zahvaljujoč medijski podpori, precejšnji akumulaciji kapitala in antijanša ter propartizanskemu sentimentu.
Ne bom tajil, da sem osebno gojil visoka pričakovanja do tretjega mandata Janše na mestu predsednika vlade, s sem zaenkrat precej razočaran.
Kako pa vidite desnosredinske stranke in njene politike danes v primerjavi z desetletjem nazaj?
Desnosredinske stranke izjemno težko sestavijo vlado prej opisane generalne opredelitve volilnega telesa. Zato morajo praktično vsakič kohabitirati s kakšno levo sredinsko ali sredinsko stranko. Ker poskušajo v kratkem času, ko so na oblasti, čim bolj izvajati svoj ozek strankarski ali če hočete ideološki program, je to nenehen vir konfliktov znotraj koalicije in z družbenimi skupinami oziroma družbenimi podsistemi.
Če bi slovenska desnica razumela, da v Sloveniji ni večinske podpore za nek radikalno konservativni ali po drugi strani neoliberalni tip politike, bi lažje ohranjala oblast, ker je bolj konsistentna in vsaj kar zadeva SDS, mnogo bolje organizirane od tranzicijske levice.
Ne bom tajil, da sem osebno gojil visoka pričakovanja do tretjega mandata Janše na mestu predsednika vlade. Predvsem z vidika, da ne bo nadaljeval in podpihoval ideološke vojne. Togledno sem zaenkrat precej razočaran. Vlada in njen predsednik sta po mojem mnenju doslej naredila odločno premalo za premoščanje ideološkega razkoraka oziroma delitve duhov. Po drugi strani je pa tudi res, da se proti Janši vsakič mobilizira praktično vse, kar leze in gre, tako da ima nenehno občutek, da se bori za golo preživetje.
Se vam zdi, da »desni« Slovenci preveč stereotipno razmišljamo o »levih« Slovencih in obratno? Kateri so taki stereotipi?
Stereotipi so del našega vsakdanjika in človeška stalnica. Po navadi veljajo generalno, za družbene skupine, na posamični ravni, posebej ko gre za tiste, ki jih osebno poznamo, pa zbledijo. Stereotipizacija v slovenski politiki je problem, ker onemogoča dialog. Ko sem začenjal aktualno kariero sem pogosto, včasih pa še sedaj, poslušal očitke oziroma vprašanja, kako lahko v oddaji sodelujem z ljudmi, ki imajo v določenih stvareh diametralno nasprotna stališča od mene. Ampak ravno preko svoje službe sem te ljudi bolje spoznal in sedaj veliko bolje razumem njihova stališča, tudi, če se z njimi ne strinjam. Verjamem, da velja tudi obratno.
Dosledno zavračanje dialoga z Janšo s strani tranzicijske levice je škodljivo. Enako škodljivo pa je Janševo vztrajanje na preganjanju ideoloških sovražnikov izpred 75 let. Verjamem, da je oddaja Faktor neposreden dokaz, da lahko v Sloveniji ne samo sobivamo, ampak se konstruktivno pogovarjamo, čeprav imamo nasprotne poglede o določenih stvareh. Na razbijanje stereotipa, da je dialog z drugo stranjo političnega prostora nemogoč in celo škodljiv, sem tako sam najbolj ponosen.
Ali danes gledate na politiko drugače kot pred 10 leti? Vaša stališča mnogi označujejo za »desna«. Čeprav se hkrati najdejo kritiki, ki vas zmerjajo, da ste »ostali komunist«...
Moja osnovna stališča se niso spremenila. Politično gledano se imam še vedno za socialnega demokrata. Nisem komunist, nikoli nisem bil. Nisem pa tudi konservativec, kaj šele neoliberalec. Z leti pa človek res odrašča in v nekaterih posamičnih stališčih sem gotovo manj ekstremen, kot sem bil.
To predalčkanje levo desno ali kakor koli že, je pač slovenski nacionalni šport. Moje delo pa mi nalaga, da sem kritičen do enih in drugih ter obratno, da oboje pohvalim, kadar si to zaslužijo. Ljudje potem to zamenjujejo z mojimi osebnimi stališči in jih potem, če jim le-ta niso všeč, poskusijo razvrednotiti tako, da me v naprej diskvalificirajo s to ali ono ideološko oznako. Tega sem že navajen, tako da me bolj zabava, kot moti.
Preberite še prvi del pogovora z Aljušem Pertinačem: Bolj kot paradni konj je bil Marjan Šarec priložnostno kljuse
Povezani članki
Zadnje objave
Učenec oklofutal učiteljico, nasilje na šolah narašča
23. 4. 2024 ob 12:00
Na Dars-u odslovili AMZS pri poslu odvoza vozil z avtocest in hitrih cest
23. 4. 2024 ob 7:01
Ali je otrok razrvan in ne more spati?
22. 4. 2024 ob 18:45
Slovenska policija zatajila ob napovedi strelskega napada
22. 4. 2024 ob 16:50
V politiko vstopata še dva novinarja TV Slovenija
22. 4. 2024 ob 15:13
Vsak človek v povprečju zaužije 18 kg plastike
22. 4. 2024 ob 10:40
Prevozniška družba Arriva tudi za moške uporablja ženski slovnični spol
22. 4. 2024 ob 6:31
Ekskluzivno za naročnike
Slovenska policija zatajila ob napovedi strelskega napada
22. 4. 2024 ob 16:50
Odilo Globočnik – nacistični zločinec slovenskih korenin
21. 4. 2024 ob 17:30
Štirje kovači muzicirajo že sedemdeset let
21. 4. 2024 ob 6:31
Prihajajoči dogodki
APR
24
SAKRALNI ABONMA – KOMORNI ZBOR KGBL IN AMBROŽ ČOPI
19:30 - 21:00
Video objave
Vroča tema: očiščeni "janšizma" – padajo direktorji zdravstvenih ustanov
19. 4. 2024 ob 20:12
Odmev tedna: Prišel, videl in komaj zmagal
19. 4. 2024 ob 20:10
Izbor urednika
Vroča tema: očiščeni "janšizma" – padajo direktorji zdravstvenih ustanov
19. 4. 2024 ob 20:12
Pravna država: če imaš 40 poslancev, še ne pomeni, da imaš absolutno oblast
19. 4. 2024 ob 6:00
Vračajo se vici o policajih
17. 4. 2024 ob 6:31
14 komentarjev
Alojzij Pezdir
Politika "ugrabljene države", ki pragmatično izhaja iz svetovnonazorskega, ideološkega, religioznega, statusnega ... izključevanja po načelu "ali" (mi) - "ali" (oni), nas je zaznamovala s tragično izkušnjo nepopravljivih posledic komunistične revolucije in državljanske vojne ter nas spremlja tudi dandanes, ko nas enako perverzno, zločinsko, rutinsko in stereotipno deli ter vzpostavlja oz. proti-postavlja totalitarni fronti za "janšiste" ter "proti-janšiste" - in ob vsem tem neomejeno vlada.
Dokler se ne bomo sposobni osvoboditi od vklenjenosti v medijsko in ideološko vdresirani stereotip konfliktnega in sovražnega razmerja med "našimi" in "njihovimi", med "naprednimi" in "nazadnjaškimi", med "naravnimi" in "proti-naravnimi", ... med "fašisti/janšisti" in "proti-fašisti/proti-janšisti", bomo kot družba in posamezniki razvojno in demokratično cepetali na mestu in se "grizli v lasten rep".
Naročniki, scenaristi, režiserji in medijski razpihovalci tega samouničujočega oz. avtodestruktivnega spopada "v kozarcu vode", te donkihotske bitke "za oslovo senco" in te malenkostne "kozlovske sodbe pod Triglavom" pa bodo uživali v senci in ugodju nedotakljivosti podzemlja "ugrabljene države".
Do medsebojnega (s)poznavanja, spoštovanja, zaupanja med posamezniki in med predstavniki različnih družbenih interesnih skupin nikakor ni mogoče priti po poti topoumnega uresničevanja načela "ali" - "ali", ki vodi le v subjektivno primerjanje, subjektivno presojanje, subjektivno podcenjevanje in celo sovraštvo izločanje, vključno kdaj tudi z njegovim popolnim izničenjem oz. likvidacijo.
Predpogoj demokratičnega, gospodarskega, družbenega napredka je torej spoštovanje, uresničevanje in izvrševanje nasprotnega načela spoštljivega in odgovornega povezovanja vseh različnosti v sodobni pluralni in demokratični družbi po vključevalnemu načelu in pragmatični metodi "in".
Pri predstavljanju, populariziranju in praktičnemu uveljavljanju tega ključnega vključevalnega, demokratičnega in pluralističnega načela strpnosti in spoštljivosti do vseh človeških bitij ter do vseh relevantnih družbenih interesnih skupin imajo prav množični mediji in odločevalci v njih (od lastnikov, poslovnih menedžerjev, do urednikov, novinarjev in začasnih zunanjih sodelavcev) posebno prebojno vlogo, saj so lahko hkrati učinkovit promotor in neposredni uresničevalec dobrih strpnih, demokratičnih in vključevalnih praks odsevanja družbenih resničnosti in resnic.
Nekdanji minister dr. Žiga Turk je pred nedavnim postavil za domala pravljično neuresničljivi zgled novinarsko svobodnega, nepristranskega, strokovno kompetentnega in medijsko atraktivnega poročanja - vremenske napovedi. Ob njih se nihče ne vprašuje, katera stranka, kateri politični prvak, katero globalno ali lokalno podjetje ali celotna gospodarska branža je interesno "zadaj". Noben medij si tudi ne bi zavestno privoščil strokovne pristranskosti kratkoročnih vremenskih napovedi v korist kogar koli, saj bi ob napačni ali celo ob vrsti napačnih napovedi, različnih od drugih konkurenčnih medijev, kmalu izgubil gledalce, bralce, poslušalce in - naročnike oglasov.
Ali je utopija, vredna Cervantesovega Don Kihota, če bi si (za)želeli, da bi se naši mediji in medijski avtorji tudi v informativnih programih približali profesionalni novinarski korektnosti in etiki vremenskih napovedi, njihovi trdni in verodostojni zasnovanosti na znanstveno ugotovljenih dejstvih in iz njih izpeljanih utemeljenih in verjetnih prognozah poklicnih in poklicanih meteorologov?
Vsakdo si lahko sam odgovori, kako daleč so naši notranje- in zunanje-politični, gospodarski, kulturni idr. uredniki ter novinarji stran od nepristranskih, strokovno verodostojnih in profesionalno korektnih vremenskih napovedi.
APMMB2
Boj med levico in desnico je v Sloveniji speecifičen.
Levica namreč korenini iz časov komunistične partije, ki jej obvladovala,vse pored slovenske družbe. Tako si je pridobila privilegije in zato v političnem boju gre pred vsem za ohranitev privilegijev, ti pa so otopljivi in prinašajo velike koristi, ki se jim levičarji nočejo odpovedati. Za ohranitev priviilegijev so pripravljani uporabiti tudi silo in celo kakšen atentat ni izključen.
Ideologija je le dekoracija, razredni boj izmišlotina.
Dejansko gre pri boju med levico in desnico za to, kdo bo kontroliral denarne tokove v državi, kdo se bo čim bolj okoristil državnega denarja, pa naj bo ta iz proračuna, ali pa iz poslovanja državnih podjetij in iz lastništva države.
Demonstracije, pritiski, alarmantni pogromi vladnij in kolaicijskih funkcionarjev so namenjeni padcu vlade, ki lahko prepreči škodo, ki nastja vsem tistim, ki uživajo privilegije.
Levici je uspelo v dolgih letih vladanja pridobiti podpornike, ki jo zvesto podpirajo, če ravno imajo od te podpore zelo malo, ali skoraj nič.
Poglejmo si samo "pecikledemonstracije". Veloika večina demsntrantov demonstrira, pa od trega nima sokraj nič. No, rekreacijo in nič več, med tem, ko pa imajo organizatorji demonstracij mnogo več, privilegije, ki jim omogočajo lagodno življenje na račun države. Med demonstrani in pred vsem organizatorji ni niti enega podjetnika, obrtnika, ki služi denar na trgu. Demonstranti so izključno vezani na proračun, ki ha sejasjo. Eni bolj, drugi manj.
Kje je tu politika? Namreč, politika je delo za skupno dobro.
Kraševka
Res je.
Rajko Podgoršek
Pohvale, da Domovina res odpira neko širino, tudi s tem intervjujem z g. Pertinačem, ki ga spremljajo številni na slovenski sredini in desnici, čeprav je v bistvu levičar, ampak očitno za Slovenijo tako nenavaden levičar, da ga spremljajo bolj ne-levi haha :)
MEFISTO
Ne nameravam Pertinaču zmanjševati kredibilnosti, vendar se ne sme pozabiti, da je levičar, vzgojen v nedrjih SD, ki nima nikakršne zveze s klasično socialno demokracijo.
Najsi se še tako trudi, da bi se otresel ideoloških okovov svoje nekdanje stranke, ostaja levičar, kar tudi sam ponosno priznava.
Skozi to prizmo je treba razumevati tudi mnoge njegove komentarje.
Marija Perko
Z vsem spoštovanjem, gospod Pertinač, ne razumem v čem vidite Janševo preganjanje " sovražnikov" izpred 75 let ob aktualnih potezah sedanje vlade? Dejstva o tako imenovani slavni NOB so jasna in nihče, ki je pri pameti ne more zanikati uničujoče ga početja revolucije in posledično režima, ki je grobo kršil človekove pravice. Po osamosvojitvi novonastale leve stranke niso upravičile z dejanji svojega imena. SD je delovala kot ideološka kontinuiteta in k pravi socialdemokraciji ni prispevala veliko. Trenutno gredo stvari samo še navzdol, saj Tanja Fajon nagovarja navidezno " ranljive skupine", ki jim, roko na srce, pri nas nič ne manjka! Migranti so lepo oskrbovanih, parade ponosa so moda, ob tem pa večina državljanov dela, gara, mnogi komajda za preživetje. Kdo bo danes resnično zaščitil delavce, ne v maniri socialističnih sindikatov, ki so le gobezdala in pijavke!? Ob desnih vladah imamo upanje, da sledimo razvitim demokracijam, ki vedo kaj je red in politična kultura. Kaj lahko k temu prispevajo anarhisti, če imajo štalo tako v lastni hiši kot pod lobanjo!? Nekatere poznam. Groza! Pa take simpatije do njih v medijih, "naš diktator" pa že veš čas tarča na strelišču, pa ne znajo niti ubesediti kaj dela narobe!
Vaš prispevek v Faktorju je hvalevreden. Ponosna sem, da niste ne "naš" ne "njihov" ampak "svoj"! Taki ste upanje za naš jutri, ob predpostavki, da vas bo resnica osvobajala na vsakem koraku!
nejo
S tem, ko so ljudje volili Šarca, so dokazali, da pojma nimajo: 1.) kaj je politika, 2.) kdo je lahko politik, 3.) kaj je država.
Kraševka
Ljudje vedo to, kar govori in kaže RTV. Zato pa se levica z vsemi "topovo" bori, da pobdrži v svoji lasti Nacionalko, ki jo moramo vsi plačevati. Dokler ne bo Nacionalke, za vse Slovence. Leve in Desne, bodo vedno zmagovali Meseci, Šarci celo Violeta in ne nazadnje Nemec, ki je za Slovenijo nevaren - če blati VOJSKO in laže o incidentu na meji. Taki ljudje, ki so proti SLOVENSKIM VOJAKOM, so podobni tistim Nemcem, ki so nas okupirali v 2.s.vojni. Goriški Nemec pa obožuje okupacijo iz Juge.
Friderik
Točno tako Nejo. To je vse kar je potrebno povedati za diagnozo.
Kraševka
Gospoda Pertinača lahko pohvalim, da jasno pove, da je ideološko bližje Levici, kot Desnici.
Vidim ga, kot poštenega Social demokrata, ki je sposoben sodelovati z vsemi strankami. Kot novinar, je sigurno mnogo boljši, kot je 95% novinarjev na RTV, ki kličejo na TV predvsem LEVOUSMERJENE sogovornike. Pertinač pa je sposoben pogovora z vsemi. To mu štejem v veliki PLUS.
Pri trditvi, da gre Janša preveč v IDEOLOŠKE vojne, pa mu ne morem pritrditi.
Janševi IDEOLOŠKI nasprotniki vedno začnejo v JJ streljati z "vsemi topovi".
Recimo še pred (ko je "kapitan" Šarec "ladjo zapustil) sestavo nove vlade, je Levica začela pogrom nad JJ. Celo "kao razumniki" so se vmešali in pisarili IDEOLOŠKA PISMA.
Razumeti moramo, da nimajo pravice samo LEVIČARJI zganjati kravala in plasirati LAŽI, drugim pa ne pustijo niti toliko svobode da jim odgovori.
V Letošnjem CORONA-času, je JJ samo odgovarjal na grobe napade. Ker ga pomaga napadati tudi RTV (kar ni njeno poslanstvo) mu ostanejo samo tviti. Bog vsakomur dovoli obrambo. Včasih je veljalo, da nosi krivdo ta, ki je prvi napadel.
Mislim, da Pertinač ve, da je prva napadla Levica in njeni NE-razumniki.
Glede partizanstva pa je tako, da so se pod partizanstvo - SKRILI Revolucionarji. In sedaj ZZB propagira samo Revolucijo ter Revolucionarje.
Primorci so bili 99% partizani. Tudi moji sorodniki. Vendar večina Primorskih partizanov se je borila za SVOBODO izpod Fašizma in ne za KOMUNIZEM. Sedaj pa se "igrajo partizane" le tisti, ki imajo privilegije Revolucije, celo tožilci in soddniki.
Nekatere občine, so lansko leto pri razpisih za dotacje društvom dale pogoj, da če dajo v program "Obujanje vrednot NOB", bodo dobili več sredstev. Zaradi tega radi uprizarjajo "Partizanski miting".
Društva, ki spodbujajo kulturo naših predniko0v, v PESMI, BESEDI in PLESU, s STOLETNO tradicijo, pa ne dobijo nič, ali samo drobtinico, da še mentorja ne pokrijejo in morajo plačevati iz svojega žepa. Tako se delijo DENARNA sredstva iz "vreče KULTURE".
To se pravi, da kulturo prednikov naj bi brisali in obdržali samo kulturo (krvave) Revolucije. Našo TISOČLETNO kulturo, pa naj bi kar zavrgli. To pa je ja zavrženo.
In to ni prav, da je plačana samo LEVA IDEOLOGIJA. Če bi JJ to kaj popravil, ni ideološko, ampak pošteno, da se OHRANJA tudi kultura naših pradedov.
Velike kulturnike smo imeli pred 2.s. vojno, pa so zaradi komunistične ideologije IZBRISANI, njihove knjige so bile uničene (primer Velikonja in veliko drugih) in prepovedane. Ti kulturniki, za katere marsikdo ne ve, so pokopani v TUJINI, drugi pa so še vedno v breznih.
Vsakemu dati GROB, ni ideologija, ampak OSNOVNA ČLOVEKOVA PRAVICA.
Upam, da spoštovani Pertinač ne zagovarja, da se nadaljuje samo IDEOLOGIJA REVOLUCIJE, vsi ostali, ki mislijo drugače, pa naj bi bili tiho - oziroma še tvitati ne bi smeli.
V Sloveniji je približno 50-50 usmerjeno levo-desno. To bi se moralo odražali tudi na programih naše NACIONALKE. Toda največji greh je ta, da je RTV izrazito IDELOŠKA, ki lažno prikazuje delo sedanje Desno-sredinske vlade, medtem, ko je Šarca in duge Levičarje le hvalila.
Veliko boljša od RTV-Nacionalke, pa je oddaja Faktor, ki jo vodi gospod Pertinač, ki povabi komentatorje iz Leve in Desne. Zato tudi to oddajo rada gledam.
nejo
U, Kraševka, odlično. Tole si pa dobro napisala.
Friderik
Tako je potrebno. Civilizirani ljudje se med seboj pogovarjajo, nevzgojeni pa lajajo in drekajo.
V politiki ( ukrepih za javno dobro) nima nihče v vsem prav in tudi nihče se v vsem ne moti. Največkrat šele zgodovina pove kaj je bilo prav ali narobe.
kdorkoli
"Verjamem, da je oddaja Faktor neposreden dokaz, da lahko v Sloveniji ne samo sobivamo, ampak se konstruktivno pogovarjamo, čeprav imamo nasprotne poglede o določenih stvareh. "
Res je, Faktor je, vsaj zame, najpomembnejši fenomen za vzpostavljanje racionalnega političnega dialoga. Gre za lučko na koncu osemdeset let dolgega predora.
Naš politični prostor že od pamtiveka zastruplja in (demokracijo) onemogoča povsem iracionalno, črno in globoko sovraštvo do vseh političnih nasprotnikov. To je sad komunistične revolucije oziroma našega enobeja, ki na žalost še danes, po skoraj osemdesetih letih še vedno deluje kot da smo v vojni in da moramo drug drugega ubijati. To, da v parlamentu ni mogla biti sprejeta resolucija o treh nasilnih ideologijah, pove vse o nas danes. Takšno stanje duha nam je vsem v sramoto in v velikansko škodo. Danes vsa politika kakor da sloni na sovraštvu do enega samega človeka in ko nekdo to sovraštvo z razumom prezre, odkloni se vsuje še po njem - takšen je dandanes "dialog". Tako v sebi sprta nacija seveda težko živi in obstane, zato so napovedi lahko le pesimistične. Poglejmo si gesla bednih "politkolesarjev" - sramota in žalostno za civiliziran narod, da med nas kličejo smrt! Kot da stotine morišč, tisoči smrti iz preteklosti niso nič.
Zato, Faktor, Aljuš in Bojan, le pogumno naprej, da čimprej pridemo iz zatohle totalitarne temine do svetle migotajoče lučke človeku prijaznejše demokracije tam na koncu tega zadušljivega in strašljivega tunela, v katerem nas primitivci držijo ujete že desetletja...
Ali pa bo prej konec sveta?
P. Kos
Pertinač govori o stereotipih, Pa vendar ne gre za stereotip ko Makarovićka in njeni malikovalci z Jankovićevo podporo (lahko njemu, ko mu država odpiše težke milijone, med tem ko se on "sladka" z farmacevtko), maha z rdečo zvezdo, ko bi Pirjevec ponovil brezsodne povojne poboje, ko ti očitajo diktaturo in fašizem, ter pozivajo k tvojemu uboju, ti pa v krizi pomagaš vsej družbi s strokovno in finančno pomočjo. G. Pertinač oprostite, še enkrat premislite, kljub svojemu deklarativnemu nazoru, so to stereotipi ?!
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.