Poznavalci politike: kaj bi pomenile predčasne volitve, komu bi ustrezale in ali se naj Počivalšek vrne v parlament
POSLUŠAJ ČLANEK
Slovenska politika je v svojevrstnem pat položaju, saj nobena politična stranka v parlamentu ta čas nima absolutne večine 46 glasov. Vladajoča koalicija sicer lahko večino svojih projektov zvozi tudi z navadno večino, a to zahteva mnogo naporov, usklajevanja in negotovih izidov glasovanj v državnem zboru.
Nekateri v tej situaciji omenjajo predčasne volitve, že teden dni pa je na mizi tudi vrnitev ministra za gospodarstvo Zdravka Počivalška v državni zbor.
O teh stvareh smo ob našem rednem mesečnem projektu ocenjevanja uspešnosti slovenskih politikov povprašali tudi sodelujoče poznavalce slovenske politike.
Sodelujoči poznavalci politike: Luka Lisjak Gabrijelčič, Marko Pavlišič, Ivan Puc, dr. Miro Haček, Alen Salihović, Igor Vovk, mag. Sebastjan Jeretič, Tino Mamić, dr. Matevž Tomšič, dr. Matej Lahovnik, dr. Žiga Turk, Aljuš Pertinač, Sašo Ornik, Bojan Požar, Rok Čakš
Najprej smo naše redne goste povprašali, kaj je po njihovi oceni za Slovenijo bolje - da vladna koalicija nadaljuje mandat ali da se podamo na predčasne volitve.
Večina je bila jasna, da je nadaljevanje mandata za državo boljša opcija.
Kar nekaj analitikov je poudarilo, da volitve verjetno ne bi česa bistvenega spremenile:
"Nove volitve verjetno ne bi resno spremenile nič, bi pa dobili vsaj 4 mesece, kjer bi bilo vse skupaj še bolj podvrženo populizmu, všečnim rešitvam in polikantskim manipulacijam," meni Marko Pavlišič.
Tudi Alen Salihović z Radia Ognjišče izraža bojazen, da predčasne volitve, glede na aktualno stanje političnih strank in epidemijo, ki še kar traja, ne bodo prinesle nič novega. "Dobili bi pred oziroma v začetku predsedovanja »pat« pozicijo, ki v tem trenutku ne bi koristila nikomur, še najmanj pa državljanom. Menim, da se bo v primeru predčasnih volitev nadaljevala politika vnaprejšnjega izključevanja, pripravljenosti za dialog bo zgolj toliko, da se menja oblast."
Tudi Tino Mamić meni, da je za državo in zdravje vsekakor bolje, če ne bo predčasnih volitev. "Za največji vladni stranki pa bi bile takojšnje volitve prejkone koristne," dodaja.
Da obstaja nevarnost, da ne bi nič rešile, izpostavlja tudi dr. Matevž Tomšič: "Nobenega jamstva ni, da bi predčasne volitve prinesle razplet trenutnega pat položaja. Prav mogoče je, da bi bilo po njih ponovno zelo težko sestaviti stabilno vlado."
Tudi Sebastjan Jeretič meni, da je v tem trenutku še vedno bolj pomembna stabilnost, saj bi volilna kampanja za nekaj mesecev zmanjšala operativnost vseh sistemov, ki so zaradi epidemije in gospodarske krize že itak na robu.
Podobno Aljuš Pertinač: "Volitve je bolje izpeljati po, upajmo, koncu epidemije in koncu predsedovanja EU."
Vodja skupine ekonomskih strokovnjakov, ki svetujejo vladi glede gospodarskih ukrepov, dr. Matej Lahovnik, poudarja, da Slovenija v tej krizi po precepljenosti in gospodarski odpornosti spada med uspešnejše v EU, zato ni razloga, da vlada ne bi nadaljevala z delom.
Bojan Požar pa bi rekel takole: "Za državo je vsekakor bolje, da vladna koalicija nadaljuje mandat, kot novinar in lastnik medija pa si vedno želim predčasnih volitev."
Luka Lisjak ima tretjo rešitev: "Za Slovenijo bi bila najboljša tehnična vlada do volitev po koncu predsedovanja svetu EU." A, kot dodaja, "žal velikih možnosti za to ne vidim."
Komu bi ustrezale?
Če pa bi se predčasne volitve resno znašle v igri, kateri od političnih strank bi dejansko ustrezale? Sodelujoči so odgovarjali s 5-stopenjsko lestvico od "sploh ne bi ustrezale" do "zelo bi ustrezale", s sredinsko opcijo "niti-niti".
Največ sogovornikov meni, da v prvi vrsti Levici. Ustrezale bi tudi LMŠ-ju, SD-ju in SDS-s.
Nova Slovenija in gibanje Povežimo Slovenijo sta se znašli na nevtralnem povprečju. Druge stranke pa pod njim. Najmanj bi volitve po mnenju poznavalcev pričakovano ustrezale DeSUS-u in SMC-ju.
"Edina stranka, še bolje, edini politik, ki si (morda) res želi predčasne volitve, je LMŠ oziroma Marjan Šarec. Ker je naivno neumno prepričan, da bi tako preprečil Gregorju Golobiču, da z novo levosredinsko stranko pokoplje LMŠ," zatrjuje Bojan Požar. Toda, kot poudarja, je to vsaj dvakrat naivno: prvič zato, ker bo Golobič takšno stranko tudi v primeru predčasnih volitev vsekakor naredil (spomnimo, Jankovićevo Pozitivno Slovenijo so sestavili zgolj v nekaj tednih), in drugič, ker je zgodba LMŠ tako ali tako že zapečatena.
Kot pravi Požar, lahko Golobičevo omrežje Šarčevo stranko razstavi, s poslansko skupino vred, v dobrih dveh tednih.
"Janševi SDS pa se zdaj nikakor ne mudi na volitve. Čeprav so na volitve verjetno vedno pripravljeni, bistveno bolj kot vse druge politične stranke, je danes za Janšo, vsaj v zadnjem letu dni, še najmanj primeren čas za nove volitve."
"Predčasne volitve so za vse politične stranke, razen Levice, veliko tveganje," ocenjuje politični bloger Sašo Ornik. Levica je po njegovem edina, ki ima malodane zagotovljen delež, s katerim bo lahko pri sestavljanju levosredinske koalicije izsilila koncesije.
"SD in LMŠ sta v dvoboju za prevlado na levem polu in daleč od tega smo, da bi vedeli, kdo bo zmagovalec, na koncu koncev pa se lahko pojavi zopet nova instant stranka in jima pokvari načrte."
Kot še pravi Ornik, bo SDS na volitvah vsekakor slavila, a to je nepomembno, ker ji grozi, da bo ostala brez dovolj potencialnih partnerjev, da sestavi koalicijo. "NSI ne uspe narediti preboja, torej vse sloni na kakšni novi stranki, ki bi lahko pobrala ravno dovolj podpore za preboj v parlament."
Dr. Matej Lahovnik izpostavlja, da imata SDS in NSi tradicionalno volilno bazo, tako, da volitve prej ali kasneje pri njiju ne igrajo vloge. "Najmanj so predčasne volitve trenutno v interesu SMC in DeSUS, ker stranki potrebujeta čas za konsolidacijo, najbolj pa so predčasne volitve v interesu SD in LMŠ. To pa zato, ker bodo sicer botri iz ozadja spet ustvarili "stranko novih obrazov", ki bo močno posegla prav med volivce SD, LMŠ in SAB."
Nekdanji poslanec LDS in minister Zaresa meni, da če bodo redne volitve maja ali junija naslednje leto, bomo na levici naslednjo pomlad spet gledali ustvarjanje nove stranke novih obrazov po principu "stare finte, novi osli", v LMŠ in SAB pa bodo nekateri v stiski kam prestopiti oz. kako se reciklirati, medtem ko bi takšna nova stranka novih obrazov Socialne demokrate spet limitirala na 10 %. "SD in LMŠ bodo na naslednjih volitvah z novo stranko novih obrazov potopili prav tisti akterji v ozadju, ki so jih porinili v Kul," še dodaja izkušeni politik in ekonomist.
Tino Mamić poudarja, da se glede predčasnih volitev ne da napovedati razpleta, ker pred volitvami nastopi izjemno agresivna kampanja, ki vedno pomaga levici.
Dr. Matevž Tomšič ima opombo glede SMC: "Zanjo bi bila v primeru predčasnih volitev edina rešitev za obstanek na političnem zemljevidu v vključitvi v koalicijo Povežimo Slovenijo."
"Volitve ne bi ustrezale državi. In seveda volitve ne bi ustrezale obstoječi koaliciji, ki vendarle ima oblast - vrabca v roki," pa je prepričan dr. Žiga Turk.
Vrnitev Počivalška v državni zbor smiselna?
Tudi dober teden dni po neuspehu vladne koalicije, da v parlamentu zamenja predsednika državnega zbora, še ni jasno, ali bodo ponovno poskusili tako, da se v poslanske klopi z ministrskega mesta vrne Zdravko Počivalšek, s tem pobere en glas SD-ju (njegov nadomestni poslanec je Gregor Židan) ter prinese dodaten trden glas vladni koaliciji.
Počivalšek se glede tega ni razjasnil niti v današnjem tvitu:
Izvoljen z najvišjim % med kandidati @StrankaSMC, skoraj 50% več glasov od naslednjega izvoljenega poslanca. Odločitev o mojem mandatu bom sprejel odgovorno do volivcev in do SMC. Nadomestne “variante”, ki so % pridobile na drugačen način, bodo po stalne glasove morale drugam.
— Zdravko Počivalšek (@PocivalsekZ) April 9, 2021
Bi bila vrnitev za vladno koalicijo smiselna? Za kako težko odločitev gre, priča tudi razdeljenost sodelujočih političnih analitikov glede tega vprašanja praktično na pol.
Profesor politologije s FDV dr. Miro Haček je med tistimi, ki menijo, da bi vladni koaliciji to bolj koristilo kot ne : "Vrnitev ZP za predsednika DZ bi bila najbolj smiselna poteza v tem trenutku, saj bi v eni potezi rešila tako razmerja znotraj koalicije (NSi bi seveda dobil izpraznjeno ministrstvo, morda pa še kakšno, ki ga je doslej pokrivala SMC), konsolidirala bi se tako stranka kot tudi poslanska skupina SMC kot tudi vprašanje večine v DZ."
Alen Salihović meni, da bi bila vrnitev Zdravka Počivalška v DZ smiselna zgolj v primeru, da bi to zagotovilo trdnost koalicije do rednih volitev, da mirno izpelje tudi predsedovanje Svetu EU, sicer pa bi šlo za manever, ki bi koristil kratek čas, denimo pri menjavi predsednika DZ.
"Trdnost koalicije v parlamentu je ključna. Počivalšek bi s tem pokazal, da mu je stranka pomembnejša od položaja, hkrati pa bi se lahko posvetil obnovi stranke, ki je daleč pod parlamentarnim pragom," pozitivno na to rešitev gleda tudi Tino Mamić.
Benefite tega vidi tudi dr. Matevž Tomšič: "Z vidika koalicijskih razmerij, pa tudi statusa Zdravka Počivalška kot predsednika ene od koalicijskih strank bi bilo optimalno, da bi on postal novi predsednik DZ, Novi Sloveniji pa bi pripadlo kakšno dodatno ministrsko mesto."
Kot tudi Bojan Požar: "Ker bi Počivalškova vrnitev v državni zbor znova vzpostavila bolj stabilno razmerje moči v korist vladne koalicije. Številke so namreč neusmiljene, na politični sceni na koncu namreč štejejo izključno glasovi."
Zunanji svetovalec ministra Počivalška Sebastjan Jeretič je previdnejši in vidi obe plati medalje: "Poleg stabilnosti koalicijske večine je pomembno tehtati tudi pogled gospodarstva, ki v njem vidi svojega reprezentanta v politiki in želi nadaljevati dobro zastavljeno delo v tem resorju."
Tudi dr. Žiga Turk vidi pasti takšne odločitve: "Po večtedenskem prerivanju še kdo odreče podporo koaliciji in smo na istem."
Aljuš Pertinač izpostavlja, da je Počivalšek "tipičen operativec, zanima ga izvršilna veja oblasti in točno določen resor. Je hkrati eden redkih ministrov, ki vsaj deloma lahko parira predsedniku vlade. Izgubiti ga bi bilo za vlado slabo."
Luka Lisjak pa pravi, da bi poteza bila smiselna s stališča koalicije, zelo slaba pa s stališča Počivalškovih interesov.
Povezani članki
Zadnje objave
Dolg do Domovine poplačan, stranka SLS naj bi dolgovala še nekaterim
5. 10. 2024 ob 12:30
Pakt s hudičem
5. 10. 2024 ob 6:00
Antonio Tavares je posvojil že 46 otrok, ki jim je bila s splavom namenjena smrt
4. 10. 2024 ob 21:03
Marta Kos ima na varčevalnih računih okoli milijon evrov
4. 10. 2024 ob 15:00
Ekskluzivno za naročnike
Pakt s hudičem
5. 10. 2024 ob 6:00
Sami si jemljemo moč razsodnosti
4. 10. 2024 ob 9:04
Prihajajoči dogodki
OCT
05
Pohod za življenje 2024 - Ljubljana
09:30 - 11:30
OCT
09
OCT
12
OCT
17
NOV
02
Rok Škrlep: Recept za srečo (snemanje predstave)
19:00 - 21:00
Video objave
Drzni zmagovalci - Štefan Pavlinjek: "Vsak podjetnik bi moral biti pilot."
3. 10. 2024 ob 18:00
Izbor urednika
S pohodi za življenje širijo veselje do življenja
20. 9. 2024 ob 18:04
»Tomaž Vesel je bil k odstopu prisiljen«
13. 9. 2024 ob 6:00
Se Makarovičeva boji, da bo izgubila tožbo proti Možini?
12. 9. 2024 ob 19:08
11 komentarjev
Jože Kržič
Predčasne volitve bi bile v tej situaciji dokaz, da smo politično popolnoma nezrela država, saj že redne volitve kažejo, da smo glede politične kulture rahlo nezreli, sicer ne bi v tolikšnem obsegu naivno pristajali na finto tkim "novih obrazov".
Glede Gabrijelčičevega predloga o tehnični vladi (v katero pa še sam ne verjame) menim, da je spet samo vaba za naivne. Sicer pa bi morala biti vsaka vlada na nek način tehnična (kompetentna), kot tudi nobena ni neideološka.
Počivalška je vsekakor škoda za navadnega poslanca, pa tudi za predsednika parlamenta. Je čisti operativec, z dobro oporo v gospodarstvu, povrh pa ga je Jeretič usposobil še za presenetljivo dobrega komunikatorja - odlično parira provokativnim nebulozam levičarskih "novinarjev". Mislim, da bo koalicija lahko zdržala tudi z nezanesljivim Zorčičem, če že on nima toliko integritete, da bi sam odstopil. Sama funkcija predsednika DZ spet nima neke odločujoče odločevalske teže.
Prihodnje redne volitve bodo ura resnice za Slovenijo. Če se spet uveljavi stranka "novih obrazov" (in starih stricev, ki držijo na vrvici te lutke), potem bo to dokaz, da je Slovenija politično popolnoma nezrela država. Srčno upam, kot Štajerka, da je narod končno spregledal in da mu je usoda Pozitivne Slovenije, SAB, SMC in LMŠ odprla oči. Sicer pa, če ima Golobič kaj jajc, naj se kot "stari obraz" pojavi s svojim programom; to dirigiranje iz ozadja po nalogu "generalštaba" postaja že dolgočasno, če ne že kar odvratno.
Vsekakor bo treba v parlament spraviti desnosredinske "žalujoče ostale" (SLS, Pivčeva in Dobovškova stranka) z volilno koalicijo Združimo Slovenijo. Da SLS s tako slavno preteklostjo in z nedavno največ slovenskimi župani ni v parlamentu, je svojevrsten, komaj razumljiv paradoks. S Pivčevo na čelu - še je čas, da se združijo, sicer se bojim, da bo Pivčeva stranka preveč regijsko delujoča - bi bil to resen politični akter. In "zaspane" Slovence je treba spraviti na volišča. Tu mora večjo vlogo odigrati Cerkev - kot protiutež agresivni kampanji levičarskih mainstream medijev.
Kraševka
Kapodistrias Dobro ste povedali. Tudi sama tako razmišljam Vsekakor se moramo potruditi, da bi čim več ljudi šlo na volitve. Če bi tudi SLS prišla v parlament, bi bilo POZITIVNO, tako za državo, kot njene prebivalce. Kajti sedaj, ko ima Levica tako moč, je v dekadenci POLITIČNA kultura, kot vse navade in kultura naših pradedov, ki je veljala TISOČLET - v pogledu na delo, vero, kulturo in OLIKO.
STAJERKA2021
Dzi, o kakšnem sovražnem prevzemu histeriraš. JJ je legitimno sestavil vlado in povabil k sodelovanju tudi druge stranke. Kaj je tukaj sovražnega? Aja, aja, sovražno je to, da niso Šarcu ustrezli in ob metu puške v koruzo, ob pandemiji - tekli na volitve. A bi bilo kaj drugače? Spet bi se bureki, znani kulbureki, gnetli pri koritu in bila bi ponovitev tega, kar se je dogajalo na koncu. Vsi bi radi bili glavni, ne more pa biti noben, ker nimajo pogojev. Vsi skupaj so šibki in razdvojeni ter skregani.
To igrico levičarjev, kdo se gre s kom - pa naj nadaljujejo v peskovniku, ker v DZ takim potezam ni mesta. Politika je povezovanje, ampak samo levi pol ga ne zmore. Zmotno razmišljajo, da jim je dana pravica do vladanja za vedno. NI. Z vsemi nastopi v DZ in zunaj njega, ob lačnih mikrofonih režimskih medijev, potrjujejo to, kar je narod do sedaj spregledal. En kup prežvečenih floskul, z obljubami in lažmi.
Da se nikoli več ne ponovi vlada levega zblojenega pola. Razgalili so se in se z vsakim berglavim nastopom ponovno ustrelijo v koleno. Znova in znova. Narod vas je spregledal!
Kraševka
To je res.
Kraševka
Zorčič, če bi bil podpornik te vlade, ne bi ODSTOPIL iz stranke SMC.
Če bi bil načelen, bi sedaj sam odstopil.
Kot je pisam Bojan Požar, je šel Zorčič, pred odstopom iz stranke - v Švico na pogovor, k Aleksandru Čeferinu. Baje se je tam "nekaj zgodilo". Prvo naj to Zočič v DZ razloži. Če je iskren bo povedal, kaj so se pogovarjali s predsednikom mednarodne - FIFE, in članom ODVETNIŠKE družine - Čeferin, ki imajo vpliv tudi na US.
Brez tega pojasnila, bi bilo prav smešno, da pustijo Zorčiča na tej fukciji, ker tu lahko "trguje brez omejitev". Predsednik DZ naj bi bil človek, ki mu koalicija lahko 100% zaupa.
Kot se je pokazalo, ni iskren.
Torej potreben je resen pogovor z Zorčičem, če to zavrne, pa naj se odvija naprej vse to, kot je bilo začrtano.
Alojzij Pezdir
Absolutno nikakršnega razloga ni za ponovne predčasne volitve, ki po veljavnem sorazmernem volilnem sistemu ne bi prinesle nikakršnih odločilnih in odrešilnih sprememb. Vlada RS ima dovolj glasov za veljavno sprejemanje ukrepov v DZ RS, kar so dokazali tudi vsi neuspešni poskusi opozicije z izsiljenimi glasovanji o destruktivni nezaupnici, o interpelacijah proti ministrom in kot bo najverjetneje potrdilo tudi bližnje glasovanje o sramotno časnikarsko napaberkovani ustavni obtožbi proti predsedniku Vlade RS.
Vladajoča koalicija (SDS, SMC, NSi) naj vzame in pojmuje novoustanovljeno skupino "neodvisnih poslancev" kot tako in je naj maščevalno ne odriva "v naročje" opozicijskih oz. protivladnih "kulcev". V tem smislu naj opusti tudi namero po izsiljeni in zgolj prestižni oz. simbolni zamenjavi predsednika DZ RS, če se neodvisni poslanec Igor Zorčič pri nadaljnjem delovanju v vlogi predsednika DZ RS ne bo izkazal kot očitno pristran(kar)ski "vojščak" opozicijskega proti-vladnega monolita pod komando oblastiželjne "bande štirih" (Šarec, Fajon, Mesec, Bratušek).
Kot javno deklarirano "neodvisnim poslancem" naj vladajoča koalicija ponudi njihovi poslanski skupini tudi prednostne odprte možnosti konstruktivnega medsebojnega obveščanja in sodelovanja že v obdobju snovanja posameznih zakonskih in podzakonskih predlogov ter vladnih ukrepov in priporočil. Če je poslanska skupina "neodvisnih" zares taka, bo sprejela ponujen privilegij dejavnega in konstruktivnega sodelovanja pri vseh pobudah in predlogih vladajoče koalicije, ki bodo v skladu z njihovimi interesi in ki bodo tudi po njihovi presoji v korist večine državljanov RS. Zakaj ne bi še enkrat poskusili "tretjo pot" med izvoljenimi državnimi poslanci?
Vsekakor pa bi bila nasilna oz. kratkoročno pragmatična premestitev podpredsednika Vlade RS, ministra za gospodarstvo in prvaka koalicijske SMC Zdravka Počivalška med poslance v DZ RS ter poskus njegove kandidature za predsednika DZ RS precej tvegana in v mnogočem škodljiva. Gre namreč za redko izkušenega in preverjenega ministra za gospodarstvo v zadnjih treh vladah (dr. Mira Cerarja, Marijana Šarca in Janeza Janše), ki ima veliko zaupanje delodajalcev in podjetnikov ter podporo precejšnjega dela t. i. realnega sektorja, saj mu zagotavlja v kriznih pandemijskih razmerah z vsemi posledicami tudi precejšnjo mero nujno potrebne gotovosti, zanesljivosti ter "stanovske" poznavalske razsodnosti. Vsekakor gre za operativca dejanj in nenehnega poštenega prevzemanja odgovornosti, ki je več kot potreben prav v ministrski vlogi enega od najpomembnejših vladnih odločevalcev in ki ga bi bilo dobesedno škoda za čim bolj birokratsko nezainteresirano "urejanje prometa" v DZ RS v vlogi "prvega med enakimi". Pri čemer trenutno ni "ciganke", ki bi mu znala zanesljivo napovedati "usodo" morebitne tvegane kandidature za predsednika DZ RS: tvegane zanj, za njegovo SMC in za vladajočo koalicijo.
STAJERKA2021
Aktivni državljan, zelo dobro razmišljanje!
Jože Kržič
Absolutno se strinjam.
Kraševka
Za državo je najbolje, da ta vlada ostane do rednih volitev.
Mislim, da Levica, čeprav ji sedaj kaže "kul", ne bo dobila toliko glasov kot pričakuje. Kajti tudi nekateri Levičarji, skrajne Levice ne marajo, ker vedo, da zna samo sesuvati, graditi pa ne. In slovenija rabi operativne ljudi, ki poznajo delo in vedo, kaj DOMOVINA potrebuje.
Na naslednjih volitvah je čisto možno (če zamenjajo Fajonovo), da bi bili v vladi: SD, SDS in NSi in še ena LIBERALNA stranka. Taka koalicija bi bila res sredinska in naredila bi marsikaj dobrega za državo. Tudi Jelinčič se je tokrat pokazal zelo državotvoren.
Skrajna Levica . ZL, pa je nujno, da je v opoziciji, ker njeno početje je NERESNO in zaletavo, da se ljudje "prijemljejo za glavo". ZL je je mojster le za USTAJNIKE, ti pa ne sejejo ne žanjejo, ampak le beli kruh zahtevajo. To pa dolgoročno ne vzdrži.
MEFISTO
Če se Počivalšek ne bi vrnil v državni zbor za predsednika državnega zbor, je njegova vrnitev v parlament nesmiselna.
Sicer pa naj vsa koalicija še malo globoko zadiha in nekoliko počaka.
Še malo, pa bodo stranke opozicije začeli zapuščati poslanci s slabšimi želodci, ker vsega kul in burek opozicijskega primitivizma ne bodo mogli prebavljati.
STAJERKA2021
Kremeniti, s tem se absolutno strinjam. Čeprav ima opozicija očitno dovolj polno malho za "prestope", kar smo tudi že videli. Denar pa ne smrdi. Poslanci, ki imajo zrno soli, bodo "molili boga", da ta vlada konča mandat, saj marsikateri ne bo več nikoli držal kljuke v DZ. In prav je tako.
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.