Evropska komisija: Tudi očetom najmanj štiri mesece očetovskega dopusta
Evropska komisija si želi okrepiti socialno politiko. Pobuda prihaja v času, ko je Evropska unija v resni krizi in ji grozi, da bi državljani še bolj množično začeli zavračati evropski projekt. Dogaja se Brexit, begunska kriza je razkrila globoke kulturne razpoke, evrovarčevanje je Evropo razdelilo.
Razlike med državami so ogromne. Grčija ima 23,1-odstotno stopnjo brezposelnosti, v Nemčiji znaša 3,9 odstotka. Povprečni letni neto dohodek družine z dvema otrokoma niha med 4500 evri v Bolgariji in 52.500 evri v Luksemburgu. Vrh se zaveda, da Evropa potrebuje projekt, ki bo ljudem dal upanje v Evropsko unijo.
Za krepitev socialne politike
Našla ga je v socialni politiki, po kateri je predsednik Evropske komisije iz vrst krščanskih demokratov Jean-Claude Juncker v marsikaterem pogledu celo bližje svojemu kolegu iz vrst socialistov, ki predseduje Svetu EU, Josephu Muscatu, kot kolegom iz lastnih vrst.
To še posebej velja za socialno politiko, pri kateri so se ministri pa tudi Juncker zavzeli za močnejšo socialno zavezanost EU, ki bi, tako verjamejo, eden redkih načinov za boj proti skepticizmu do EU v južni Evropi. Prihodnjo sredo bo tako Evropska komisija predstavila svoje ideje »socialnih stebrov EU«, s katerimi bi okrepili socialno dimenzijo EU.
Ob 60-letnici podpisa Rimske pogodbe je EU zavzela za iskanje možnih alternativ v socialni politiki, ki bi povezali raznolike socialne sisteme držav članic in poudarili pomembno vlogo socialnih partnerjev.
20 točk za starševski dopust, manjšo brezposelenost, zmanjševanje neenakosti ...
Gre za smernice za poštene delovne pogoje, ki bi zagotovili primerno usklajevanje dela in družine in (višjo) minimalno plačo kot določen odstotek povprečne plače v vseh državah. Na splošno je predlog komisije sestavljen iz 20 točk, ki so konkretne le v redkih točkah.
Po neuspehu direktive o vlogi materinstva Evropska komisija želi, da bi imela tako oče kot mati (vsak posebej) pravico do najmanj štirih mesecev starševskega dopusta, ki bi ga lahko vzela do dopolnjenega otrokovega dvanajstega leta. Poleg tega pa bi moral imeti oče po mnenju Komisije pravico do 10 dni očetovskega dopusta ob rojstvu otroka, oba starša pa bi morala imeti možnost koriščenja polovičnega delovnega časa do otrokovega dvanajstega leta.
Prizadeva si tudi za to, da mladi ne bi bili brez zaposlitve ali usposabljanja več kot štiri mesece.
Bruselj pa želi preverjati, ali države res socialno napredujejo. Tako namerava komisija letno glede na dvanajst kazalnikov objavljati seznam držav glede na uspešnost zmanjševanja neenakosti v družbi, opolnomočenja žensk in boja proti brezposelnosti mladih.
Zapleti bodo
Kljub vsemu pa kaže, da predlog ne bo uspešen, saj bo EU oblikovala le smernice, ki naj bi jih države upoštevale pri oblikovanju svojih zakonodaj, niso pa zavezane k temu, da jih zares upoštevajo.
Evropska unija ima zelo omejene pristojnosti na področju socialne politike, med državami članicami pa so tudi take, ki nasprotujejo okrepitvi socialne politike EU, na primer Nemčija.
Preden se bo celotna Unija strinjala glede predlaganih stebrov tako lahko pričakujemo še dolge razprave. Predsednik Komisije Juncker je že pokazal, da se namerava odločno boriti za svoje odeje, v kolikšni meri in kakšni obliki pa bodo te na koncu realizirane pa je že drugo vprašanje.
Kakšno je trenutno stanje v Sloveniji?
V Sloveniji je, vsaj kar se prostih dni za otroke do 3. leta starosti tiče, razmeroma dobro poskrbljeno, v nekaterih poglediv celo bolje od smernic Evropske komisije.
Plačan porodniški dopust matere v Sloveniji trenutno traja 105 dni. Temu sledi dopust za nego in varstvo otroka, ki traja še naslednjih 260 dni in si ga starša lahko delita.
Plačan je po tem še očetovski dopust - 15 dni po rojstvu otroka (do 6. mesca otrokove starosti), do otrokovega 3. leta pa lahko izrabi še 10 koledarskih dni plačanega očetovskega dopusta (v strjenem nizu) ter 25 dni neplačanega očetovskega dopusta (za katerega država krije le prispevke za socialno varnost).
Od prihodnjega leta pa bodo očetje upravičeni do 30 dni plačanega očetovskega dopusta.
V Sloveniji je, vsaj kar se prostih dni za otroke do 3. leta starosti tiče, razmeroma dobro poskrbljeno, v nekaterih poglediv celo bolje od smernic Evropske komisije.
Plačan porodniški dopust matere v Sloveniji trenutno traja 105 dni. Temu sledi dopust za nego in varstvo otroka, ki traja še naslednjih 260 dni in si ga starša lahko delita.
Plačan je po tem še očetovski dopust - 15 dni po rojstvu otroka (do 6. mesca otrokove starosti), do otrokovega 3. leta pa lahko izrabi še 10 koledarskih dni plačanega očetovskega dopusta (v strjenem nizu) ter 25 dni neplačanega očetovskega dopusta (za katerega država krije le prispevke za socialno varnost).
Od prihodnjega leta pa bodo očetje upravičeni do 30 dni plačanega očetovskega dopusta.
Zadnje objave
Bogomil Ferfila: »To je bil predvsem referendum o Trumpu«
9. 11. 2026 ob 20:07
Od torka manj za gorivo: rezervoar bencina cenejši za šest evrov
9. 11. 2026 ob 19:06
Koroška tri leta po poplavah še vedno čaka na ključne zaščitne ukrepe
9. 11. 2026 ob 16:52
Svet EU je Sloveniji odobril nižje trošarine na bencin in dizel
9. 11. 2026 ob 16:51
Destabilizacija Afriškega roga, krepitev Al-Kajde
9. 11. 2026 ob 14:25
Na Češkem zapor za rdečo zvezdo, v Sloveniji ji posvečamo koncerte
9. 11. 2026 ob 13:55
Ekskluzivno za naročnike
Domovina 276: Stavbenik Josip Slavec
9. 11. 2026 ob 12:33
Vzpon Islamske države (18. del): Armagedon
9. 11. 2026 ob 12:00
0 komentarjev
Komentiraj
Za objavo komentarja se morate prijaviti.