Z RTV odgovarjajo, zakaj so se distancirali od vsebine oddaje o odločitvi za plebiscit

POSLUŠAJ ČLANEK
V soboto 7. novembra je TV Slovenija na drugem programu predvajala proslavo oz. oddajo Odločitev namesto proslave ob obletnici odločitve Demosovih poslancev za plebiscit, saj izvedba proslave na običajen način ni bila mogoča.

Proslavo je organiziralo Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve, večji del oddaje pa je bil sestavljen iz intervjujev z akterji takratnega dogajanja v Poljčah. RTV Slovenija je presenetil in marsikoga tudi razburil, ker je predvajanje opremil z napisom, da oddaja ne izraža mnenja TV Slovenija.

Na naša vprašanja, ki jih je sprožilo omenjeno dejanje nacionalne televizije, smo danes prejeli odgovore, ki jih v nadaljevanju objavljamo in komentiramo v modrem okvirčku pod člankom.

Gledalce oddaje Odločitev, ki je bila na Televiziji Slovenija predvajana v soboto, je presenetil, marsikoga pa tudi razburil napis, da oddaja ne odraža mnenja Televizije Slovenija. Ker sicer takšnega napisa na televiziji nismo vajeni, smo se na RTV Slovenija obrnili z vprašanji v pojasnitev njihove odločitve.

Oddaja naj bi bila preveč enostranska in v neskladju z zakonom o grbu, zastavi in himni


RTV Slovenija sporoča, da so oddajo v program umestili na prošnjo Združenja za vrednote slovenske osamosvojitve zaradi pomena proslavljanja 30-letnice samostojne slovenske države. Zaradi trenutnih razmer, povezanih z epidemijo bolezni covid-19, so se dogovorili da bodo z ustrezno avdio-vizualno tehnologijo pripravili posnetek svečane obeležitve 30. obletnice odločitve za plebiscit. Posnetek so s strani VSO prejeli v petek dopoldne, dan pred predvajanjem.

Za napis so se odločili, ker so pri preverjanju pred predvajanjem ugotovili, »da končni izdelek ni bil pripravljen v skladu s Poklicnimi merili in načeli novinarske etike (deloma v precejšnji meri enostranskega podajanja teh tako pomembnih dogodkov iz naše zgodovine), prav tako pa ni upošteval veljavnega zakona o grbu, zastavi in himni.«

Na RTV trdijo, da če bi želeli povsem zadostiti standardom, ki se jih držijo pri produkciji lastnih oddaj, bi morali korenito poseči v oddajo, ki je nastala v produkciji Združenja VSO. »Ker pa smo se dogovorjenega termina predvajanja želeli kljub vsemu držati, smo se čutili primorane javnost obvestiti, da za vsebino prireditve ne moremo odgovarjati. In zaradi tega smo gledalce na to tudi opozorili.«

Glede neskladja z zakonom o Slovenski zastavi lahko ugibamo, da na RTV Slovenija ciljajo na začetek oddaje, kjer sta bili poleg sedme kitice Zdravljice, ki je uradna slovenska himna, zaigrani še prva in druga, ki uradno nista del slovenske himne. Zakon sicer ne določa, da se poleg sedme kitice ne smejo na proslavah izvajati tudi druge kitice Prešernove Zdravljice. Napačne uporabe slovenske zastave ali uporabe kakšne druge zastave namesto slovenske v oddaji namreč nismo zaznali.

Predstavljena zgodovinska dejstva točna, oddaja pa korektna


Predsednik Združenja novinarjev in publicistov Slovenije, dr. Matevž Tomšič je oddajo ocenil kot korektno, »saj je šlo za pogovore z ljudmi, ki so igrali ključno vlogo pri pripravah na izvedbo plebiscita - tako da res ne vem, kaj bi bilo lahko v njej spornega.« Do odnosa RTV Slovenija do te teme in osamosvojitve na splošno je zelo kritičen tudi dr. Peter Jambrek. Njegov in Tomšičev komentar si v celoti preberite v članku, ki smo ga na to temo na Domovini objavili v ponedeljek.

Z vprašanjem o točnosti dejstev, navedenih v oddaji pa smo se obrnili tudi na profesorja zgodovine na gimnaziji Želimlje Jurija Pavla Emeršiča, ki se kot zgodovinar s predstavljenimi dejstvi strinja. V oddaji je predstavljen demokratični vidik tedanjih dogodkov. »Vsako distanciranje od tega pa meče precej slabo luč na tistega, ki se distancira.«, še doda v šali Emeršič. Z distanciranjem od demokratične pozicije se sam postaviš v nedemokratično.

RTV se od osamosvojitve ne distancira, le podaja jo bolj »uravnoteženo«


Na RTV Slovenija v svojem odgovoru še poudarjajo, »da se nikakor »ne distanciramo« od prelomnih zgodovinskih dogodkov, ki so pred tremi desetletji privedli do samostojne Slovenije. Nasprotno, na RTV Slovenija v okviru projekta Slovenija-30 že vse leto obujamo spomine na ključne dogodke tistega obdobja, ocenjujemo in analiziramo leta samostojnosti in gledamo naprej, v skupno prihodnost.«

V okviru omenjenega projekta je že nastalo omizje »Čas za odhod«, kjer so o odhodu s izrednega partijskega kongresa v Beogradu odšli slovenski komunisti. V oddaji so nastopili Milan Kučan, Ciril Ribičič, Sonja Lokar in Božo Repe.

KOMENTAR: Peter Merše
Ni problem v oddaji, problem je v mnenju RTV Slovenija
Odgovor RTV Slovenija znova pritrjuje ideološki pristranskosti in opredeljenosti te ustanove, s čimer v novinarsko etiko in standarde, ki jih očitajo drugim, najbolj posegajo prav sami. Argumentacija, s katero utemeljujejo dodajanje napisa, pa je neskladna s siceršnjim njihovim ravnanjem. Avtorji oddaje Zakona o grbu zastavi in himni niso kršili, saj zakon nikjer ne določa, da se drugih kitic Zdravljice na proslavah ne sme igrati. Določa pa izgled zastave Republike Slovenije. Pri takšni striktnosti bi se moral RTV distancirati tudi od proslav, kjer se vihti rdečo zvezdo, pa tega ne zaznavamo. Intervjuji glavnih akterjev dogajanja so običajen in normalen način podajanja zgodovine. Oddaja Odločitev je bila sestavljena iz množice različnih intervjujev akterjev, ki so imeli odločilno vlogo pri dogodku, ki ga je obeleževala. Pri čemer niso bila v nobenem pogledu potvorjena zgodovinska dejstva. O tem ne bi mogli biti tako prepričani v oddaji, ki jo je posnela RTV Slovenija po svojih novinarskih standardih. Poleg tega, da je bila povsem enostranska (sami komunisti, niti enega predstavnika Demosa, ki bi podal mnenje ali svoj pogled na to), je navajala tudi zgodovinske netočnosti. Za začetek so večkrat podali stališče, da je Jugoslavija razpadla na 14. izrednem kongresu Zveze komunistov. Če se Slovenija ne bi odločila za plebiscit in samostojnost ter le te tudi ubranila v vojni, Jugoslavija ne bi razpadla. Sestanek v Poljčah je imel za osamosvojitev Slovenije tako večjo težo kot odhod z izrednega kongresa Zveze komunistov v Beogradu. Očitno torej ni problem v oddaji Odločitev. Problem je v mnenju RTV Slovenija. Mnenju, za katerega še vedno ne vemo, čigavo natanko je, saj na to vprašanje niso odgovorili, pod odgovore pa so se podpisali z "RTV Slovenija". Še vedno tudi ne vemo, od česa konkretno, kar je bilo povedanega, se distancirajo. A kot rečeno. Pregled prve oddaje, ki so jo posneli na temo Projekta 30 jasno kaže, da ni problem enostranskost. Problem je, ker so osamosvojitev v resnici izpeljali napačni ljudje, zdaj pa skušajo stvari toliko »uravnotežiti«, da bi bili za osamosvojitev zaslužni vsi. Tudi tisti, ki so ji sicer do tik pred zdajci na različne načine nasprotovali. Omalovaževanje oddaje Odločitev je še en kamenček v mozaiku nacionalkine ideološke pristranskosti.
Naroči se Doniraj Vse novice Za naročnike