Kaj pri poročanju RTV Slovenija moti vladni urad za komuniciranje

Kako profesionalno opravljajo svoje delo novinarji in uredniki RTV Slovenija? To je zagotovo zelo aktualno vprašanje, ki se ga je lotil celo Urad vlade RS za komuniciranje (Ukom) in v analizo vzel program RTV Slovenija in svoje ugotovitve pošiljal na to medijsko hišo.

To je v nekaterih medijih sprožilo vik in krik, češ da gre za hud pritisk na delo novinarjev javne televizije in na njihovo neodvisnost. Zaradi selektivnih medijskih objav so se v Ukomu odločili, da analizo za november objavijo v celoti.

Pregledali smo njihovo novembrsko analizo in ugotovili, da Ukom RTV-jevim oddajam očita predvsem enostranski prikaz dejstev in da nekatera dejstva nalašč izpusti.

Več o tem, ali je analiza napad na neodvisnost in delo novinarjev slovenske javne televizije, pa si lahko preberete v komentarju uredništva.

Urad vlade za komuniciranje (Ukom) že dva meseca analizira informativni program RTV Slovenija in vodstvu pošilja pripombe k oddajam, so pred dnevi zapisali v časopisu Dnevnik. Analize oddaj oziroma prispevkov, ki jih je v minulih tednih Ukom poslal na RTV Slovenija, so po njihovem mnenju skladne z verbalnimi napadi, ki jih politika Janeza Janše izvaja nad novinarji in uredniki javne radiotelevizije. Ti so po pisanju časopisa nenehno deležni očitkov, da je njihovo poročanje pristransko, naklonjeno opoziciji in civilni družbi, ki je do Janševe vlade kritična.

V večini primerov gre po njihovem mnenju za ocene, ki zvenijo kot osebna mnenja. Analize niso oblikovane kot strokovno poročilo z uporabo ustreznih analitičnih metod. Gre bolj za pripombe, s slovničnimi in tipkarskimi napakami vred, zapisane v dokaj neurejeno preglednico.

Na pisanje z Dnevnika so se v Ukomu odzvali z objavo novembrskega poročila, v katerem je navedenih več deset kratkih analiz oddaj, kot so radijski Dnevnik, Dogodki in odmevi, Druga jutranja kronika, ter televizijskih oddaj Dnevnik, Odmevi, Slovenska kronika in Studio City.

Glavni očitki: enostranski prikaz dejstev

Pregledali smo javno dostopno novembrsko poročilo in ugotovili, da se glavni očitki na račun prispevkov v različnih informativnih oddajah RTV Slovenija nanašajo predvsem na enostranski prikaz dejstev. Očitajo jim, da nihče za mnenje ni vprašal Ukoma ali predstavnikov vlade, prispevek pa je bil narejen ali samo s poslanci oziroma predstavniki opozicije ali pa z ljudmi, ki se z vlado niso strinjali.

Večkrat pri različnih oddajah opozarjajo tudi na dejstvo, da so izjave predstavnikov vlade večkrat samo v prispevku, v studiu pa je nato le predstavnik opozicije, kar se Ukomu ne zdi enaka raven.

V prvih dneh novembra se tako Ukom ukvarja predvsem s prispevki na račun financiranja STA, nato pa gre tudi na druge teme.

Analiza med drugim v začetku novembra kritizira oddajo Odmevi glede poročanja o temi prisluhov v pogovoru med ministrom Vizjakom in podjetnikom Petanom. Voditelju Odmevov očitajo, da je ob predstavitvi Primoža Cirmana, ki ga je imenoval le za novinarja raziskovalnega portala Necenzurirano, zamolči pomembna dejstva. »Vsekakor je voditelj zamolčal pomembna dejstva glede Cirmana – ni navedel, da je v navzkrižju interesov, saj dela za medijski imperij M. Odlazka, ki ga je minister Vizjak označil kot del »smetarske mafije«. Ko novinar zamolči pomembna dejstva za razumevanje zgodbe, jasno krši tudi novinarski kodeks,« beremo v poročilu Ukoma.

Ob isti temi Ukom oddaji Studio City, ki je ena izmed največkrat omenjenih oddaj v analizi, očita da je v prispevku omenjala odkupnine nekdanjega evropskega poslanca Thalerja, ki z Vizjakovimi prisluhi nima nobene povezave. Isti oddaji očitajo tudi prispevek z izjavami Svetlane Makarovič na račun oblasti, za katere Ukom meni, da so tipični primer sovražnega govora s pozivi k ubijanju drugače mislečih in vsekakor v nasprotju z novinarskim kodeksom in pravili RTV.

Ukom oddajam na RTV očita tudi enostranski prikaz dogajanja v energetiki in ob uveljavitvi ukrepa samotestiranja v šolah ter o poročanju o domnevnih pritiskih politike na delo policije.

Prav se jim ne zdi tudi to, da sta bila v oddajo Studio City povabljena Spomenka in Tine Hribar (avtorja knjige Slovenski razkoli in Slovenska sprava), kar se jim zdi zanimivo in enostranski prikaz dejstev, saj Jože Možina, ki je napisal podobno knjigo kot zakonca Hribar, ni bil nikoli povabljen v oddajo.

Kot žaljivega so označili tudi komentar – Janezovi upognjenci – ob fotografiji Kreka, M. Logar in Poklukarja s tiskovne konference po seji vlade 5. oktobra, kar smatrajo za kršenje novinarskega kodeksa, saj je zapis zaničljiv in žaljiv do zdravstvenih strokovnjakov. To je po njihovem mnenju še posebej v nasprotju s programskimi standardi RTV Slovenija.

RTV izpustila razkritja o vmešavanju asistenta Tanje Fajon v poročilo EP

Kot eno najbolj perečih stvari v analizi Ukom izpostavi tudi poročanje TV Dnevnika, kjer v prispevku ne poročajo o popravljanju poročila Evropskega parlamenta, ki jih je dokazano izvedel asistent Tanje Fajon. »Tega niti ne omenijo. Na primer na POP TV so prispevek začeli s tem, da je Tomčeva ‘razkrinkala’ asistenta Fajonove.«

Obregnejo se tudi ob oddajo Tarča z 18. novembra, kjer zapišejo, da so v oddajo poleg zdravnika za komentiranje razmer v covidnih oddelkih povabili tudi očeta, ki pojasnjuje dogajanje na covidnih oddelkih. Izjavi celo, da je slišal iz prve roke, da je tam vse mirno.

»S tem javna televizija popolnoma razvrednoti stališča zdravstvene stroke oz. jih postavlja na raven gostilniške debate. Starši, ki samotestiranju nasprotujejo, so v manjšini, kar razkrivajo tudi podatki o tem, kakšen del otrok se je testiral, vendar pa so dobili v oddaji več prostora kot starši, ki so za samotestiranje oz. mu ne nasprotujejo.«

Poročanje javne radiotelevizije potrebuje kritično analizo, vendar ne Ukoma
Da ima javna radiotelevizija hude probleme s pristranskostjo in neprofesionalnostjo poročanja predvsem v informativnem programu, ni pretirana skrivnost. Navsezadnje smo tudi na Domovini to pokazali s številnimi analizami njihovega dela denimo pri manipulacijah novinarke Eugenije Carl okoli nakupa ventilatorjev ter kasneje glede diplome Branka Simonovića, ali pa pri pomoči Luki Mescu v duelu z Matejem Toninom v oddaji Studio City. Spomnimo se tudi škandalozne Tarče o “seznamih smrti” ali pa očitnih dvojnih meril pri obravnavi dveh družbenih skupin: katoličanov in LGBT aktivistov.

Skratka, primerov neprofesionalizma in celo aktivizma ter agitatorstva je resnično dovolj in še bi jih lahko navajali; posledica tega je navsezadnje tudi občutno padanje gledanosti informativnih oddaj TV Slovenija in negativno zaupanje v javni medij.

Pa vendar je analiza poročanja javne radiotelevizije prej domena strokovnih in medijskih krogov kot pa vladnega urada za komuniciranje. To ne pomeni, da se Ukom v svojih opažanjih moti, temveč zgolj, da kot urad oblasti za takšne analize ni ne legitimen ne pristojen.

Lahko sicer to počne, a v resni razpravi o tej problematiki Ukomovo stališče do poročanja javne radiotelevizije ne bi smelo imeti neke teže. Po drugi strani pa seveda to ni nikakršen poseg v neodvisnost novinarskega dela. Če ne od drugod, je že iz zgodovine poročanja RTV-ja v tem mandatu jasno, da vsaj Janševa vlada ali kak njen urad nima absolutno nikakršnega vpliva na uredniško politiko nacionalke in ga prav tako ni pričakovati pod novim vodstvom.

Je pa za pričakovati, da bodo novi ljudje, odgovorni za program RTV Slovenija, vendarle zagrizli v kislo jabolko neprofesionalizma, ki veje iz zgoraj izpostavljenih primerov. Kot je tudi jasno, da se bodo neprofesionalni in aktivistični novinarji ob tem branili z obtožbami o pritiskih, poseganju politike oziroma politizaciji njihovega dela.

A to bo le priročen izgovor tistih, ki svojemu poklicu in poslanstvu niso dorasli. Vodstvo pa bo, če bo želelo dvigniti kredibilnost, zaupanje in navsezadnje gledanost, svoje delo moralo opraviti, saj zgolj premetavanje oddaj z enega na drugi program bistva problema, ki je nacionalno RTV spravil v obstoječi nezavidljiv položaj, ne rešuje.

Ukom se je loteval tudi analiz poročanja o cepljenju:

24 komentarjev

  1. Info program RTV ne “moti” samo Ukoma, moti vse normalne ljudi v SLO !
    Demokrate, ljudi, ki ima zdravo pamet, sposobnost razlikovati med lažjo in resnico, zato normalni ljudje info programa RTV, ter POP TV in podobnih lažnivih MSM, niti pod razno ne gledamo niti nočemo gledati , niti ne zmoremo gledat. Ker nočemo da nas kdo žali z lažmi in ponižuje s selekcijo informacij !
    Poleg tega se prisilne naročnike RTV načrtno ne informira !!
    Kako in kje ? Na TTX in MMC splet, kjer poteka sabotaža informacij.
    Kdor je hotel kaj izvedeti o predsedovanju svet EU, je moral odpirati tviter vlade RS , Novo 24, Siol.net , RTV mu ni poročal. Enako NIČ o delu in dosežkih vlade.
    To kar počne TTX oz. KAR NE POČNE, je pač medijska sabotaža !
    Na TTX na straneh 110 NI INFORMACIJ, ČEPRAV jih moramo plačevat !
    Hrvaški naročniki imajo na domači in tuji strani na TTX po minimalno 15 informacij vsak čas, torej vsaj 30 skupaj.
    Slovenski pa zadnje leto in pol po 3 , morda 4 informacije iz Slovenije, pogosto samo o covidu, eno samo !!!! V zvezi s TTX bi lahko napisal še pol strani, enako o MMC.
    Čudim se vsakemu normalnemu če pove kaj ga jezi recimo v dnevniku RTv ali Odmevih. Zakaj čudim ? Ker je pravi čudak-če je normalen, da to sploh kdaj gleda !!
    Ni glavni problem, da je na RTV 2.200 ljudi in 100 mio denarja, ni problem, da nima gledalcev- to je celo pohvalno za manjšino ljudi v SLo, to je dokaz , da nekaj tisoč ljudi pa je toliko pri pameti, da ne gledajo info RTV !! Problem je info program v celoti, vključno z raznimi oddajami, kjer gobcajo in odmevajo, ali tedensko manipulirajo ljudi iz cityja, ti so najbolj zmešani, kar vidimo na ulicah !
    Ljudje , glejte Planet, Novo, Požarjeve pogovore…tam vam bodo odprli oči ! Če sami ne zmorete.

  2. Uredništvo, ja kdo pa se bo lotil teh analiz, če ne UKOM? Novinarska združenja molčijo ali pa nimajo moči, da bi opozorila na težave, takoj bi tudi bila utišana s tem, da napadajo medije, ki so jim konkurenčni. V normalnih razmerah UKOM res ne bi moral prevzemati vloge kritičnih in častnih novinarskih razsodišč, a mi nimamo normalnih razmer, temveč težave, ki so posledica zgolj navideznega sestopa komunistov z oblasti leta 1991 ob osamosvojitvi. RTV je njihovo gnezdo, leglo in trobilo. Karkoli očitali UKOMU, kot vladni urad pa vendarle ima neko besedo pri tem, kaj se dogaja v kateremkoli javnem servisu, ki ga financiramo državljani. Čeprav RTV deluje kot zasebni informativni servis naslednic KPS, je to vendarle ja ni servis, ki ga prisilno financiramo vsi drźavljani. V tem kontekstu menim, da je ustanovitelj in “lastnik” – Republika Skovenija in v njenem imenu pristojni urad ali ministrstvo pravzaprav dolžno vsaj odpreti razpravo na to temo, vsebinske analize pa so najboljši in najobjektivnejši prikaz dogajanja v tej od pristranskosti smrdeči kloaki neprofesionalizma, ki se ji reče RTV Slovenija, javni zavod. Res bi bilo sicer bolj umestno, da bi to analizo naredilo ministrstvo za kultuto, pod čigar pristojnost sodijo mediji, a ni noben zločin in nič nelegitimnega, če te analize dela pač UKOM. UKOM je razburkal zatohle vode in to je dobro. Če boste mediji to pograbili in sami analizirali svojo konkurenco, pa nekako d omim, saj se enem mediju “ne spodobi” kopati po spodnjem perilu drugega, a ni tako? Lahko ke jritizira posamezna oddaja, da bi en medij delal sistematično analizo delovanja drugega, pa menim, da ne bomo dočakali nikoli. Se ne spodobi.

    Skratka. Podprimo UKOM, to, kar počnejo, je za Slivenijo in njene državljane dobro. Kaže pa vladi in pristojnemu ministrstvu razmusliti o formiranju posebnega organa, ki se bo ukvarjal samo z obema medijskima zavodoma v javni (državni) lasti, torej z RTV in STA. Kajti tu sta uravnoteženje in profesionalizacija nujna, sicer ta dva medija nista več upravičena do javnega financiranja, saj tudi zaupanja javnosti že dolgo nimata več. To gnilo aktivistično politikantsko drhal, ki se predstavlja za novinarje, pa izgnati iz RTV, preprosto, dati jim odpoved zaradi neprofesionalnosti in kršenja načel novinarske etike. Ne gre drugače. Tričetrt jih niti nima izobrazbe za zasedbo delovnih mest, ki sodijo v sistem javne uprave, in zavodi sodijo v sistem javne uprave, ko gre za plače. In vendar so bili zaposleni mimo zahtev sistemiziranih delovnih mest. Tudi tu mora nekdo temeljito preveriti in prevetriti zaposlitve mimo sistemizacij. Če velja ustrezna izobrazba za medicinsko sestro, bo pa tudi za novinarja. Mi pa imamo cel kup faliranih študentov FDV in FF na RTVju, ki so tam zaposleni s srednješolsko izobrazbo, čeprav mora novinar imeti univerzitetno, torej VII. stopnjo (ali po novem vsaj 6/2, če se ne motim). Že tu lahko torej vlada veliko naredi.

    • Vlada je danes edina inštitucija v tej državi, skozi katero lahko ljudstvo vpliva na državne medije in sodstvo z njegovimi priveski, ki so povsem v rokah komunistov in delujejo temu primerno bizarno. Komentiranje in kakršnokoli pametovanje je tu odveč. Preostane še edino ulica.

  3. “…v resni razpravi o tej problematiki Ukomovo stališče do poročanja javne radiotelevizije ne bi smelo imeti neke teže.”

    Ne razumem, kaj vas je na uredništvu pripeljalo do takšne trditve?
    Kaj za vraga očitate Urbaniji ali Ukomu, zaradi česar njegovo korektno pisanje ne bi smelo imeti “neke teže”?
    Bi pisec moral biti dobitnik Nobelove nagrade za časnikarstvo, da bi lahko “z neko težo” povedal RTV, da ga na veliko biksajo?

    Za RTV je edina rešitev, da se razpusti in do zadnjega zaposlenega odpusti uredništvo informativnih oddaj – zadosti je bilo! Nobeno drugo zdravilo RTV ne bo ozdravilo.

    Namesto poročil z zavajanji in lažmi, kakršna zdaj pošiljajo v eter, naj tehnično osebje raje vrti zgodbice Miki Miške in Rožnatega panterja, gledalci in poslušalci jim bomo zelo hvaležni…

      • Ah ta Studio City je povsem neprebavljiv. Ena sama pleada narcisoidnosti. “Novinar” Marcel … odgovori navprašanje še preden vpraša. Nazadnje sem ga videl pred kakimi 10 leti.

    • RTV je ogaben javni medij, ki ga moramo prisilno plačevat. Nova 24 je zasebni medij ki ga gleda kdor hoče, In plačuje kdor hoče.
      Friderik pa itak razume samo rtv…Nova pretežka …
      Kaj si komiji vedno izmislijo, jih je kdo kaj vprašal glede Nove…
      Kot froc, ki je ukradel liziko….saj jo je mihec tudi…
      kdo je Friderika kaj vprašal glede Nove ?

      • No Ljubljana, RTV ja nisem videl že vsaj 15 let.
        Glede ostalega pa, če kdo misli, da je politika to, da zajedljivi preštevaš tuje napake in se pri tem delaš nezmotljivega svetnika, naj se ne čudi procentu gledanosti.

    • Ljubljana, Sonatine – 100% se strinjam z Vami, situacija je res kritična, AMPAK Ukom NI prava inštitucija, ki bi razčiščevala te zadeve. Tu je potrebno biti pošten in menim, da Uredništvo tu pravilno ocenjuje, da bo ta poteza le povod za izgovore s strani kompromitiranih novinarjev. To se je itak pojavljajo že ob podobnih situacijah do sedaj.

      Friderik – meni osebno pa je oddaja ‘Kdo vam laže’ kar zanimiva, je pa res, da ima Nova24 pač en tak stil, recimo Fox News-a (Tomažič hoče biti en tak Tucker Carlson), ki Slovencem ni domač. Veliko ljudi reče, da na Novi24 gleda le oddajo ‘Beremo’, ker je “umirjena”. Moraš vedeti, da je veliko ljudi navajenih na nekakšno lažno “umirjenost” novinark, pardon agitatork iz Rtvslo, vprašanje, ki se postavlja pa je kakšno pranje možganov se skriva za tisto umirjenostjo. Saj veš, kako so rekli starejši: ‘Če so povedali na televiziji, potem mora biti res.’

      • Rokc5, Oddajo beremo gledam tudi jaz. Je kvalitetna. Pa komentarje tudi. Tucker Carlson je inteligenten in vedno ostaja na načelni ravni. Z nikomer osebno ne obračunava. Sploh pa ne zaradi nerodnosti ali spodrsljajov. Če česa ne prenesem potem je to moraliziranje.

      • Rokc5, UKOM tu res nima nekih pisebnih pristojnosti, ni pa nič nezakonitega, kaj šele slabega, da dela tovrstne analize. Dobro je, da so začeli. In treba je nadaljevati z tem razgrnjanjem dejstev. Prisilni naročniki javnega rtv in informativnega servisa zahtevamo odpravo neprofesionalnosti, političnega aktivizma in vrnitev obeh servisov davkoplačevalcem. Kar mene zadeva ima UKOM mojo podporo. Naj jih razgali do zadnje kučanistične dlake.

  4. To kar je povedal gospod URBANIJA, vodja UKOMA, je čista RESNICA.

    Mi gledalci, ki RTV tudi plačujemo, vidimo enake probleme, kot UKOM.
    Hvala, da je to, gospod Urbanija povedal, kaj v resnici MOTI večino gledalcev.

    Gledalci dejansko nismo imeli do sedaj svoje ZAGOVORNICE pravic, ker je DOSEDANJA – (mislim, da je Todorovski – Jugo poreklo), bila le ZAGOVORNICA Levice in prišlekov z Juge, kajti ti so nenehno na TV zaslonih.

    Če nosi ta RTV – ime Nacionalna – ima dolžnost zagovarjati potrebe VEČINE Slovencev, ki zahtevamo OBJEKTIVNO POROČANJE.

    Ta vlada JJ je veliko postorila, več, kot tri pred njo. Pa vseeno jo RTV samo blati in spodkopava njeno delo, ko lažno poroča in vse, kar je pomembno narejenega celo zamolči.
    Na RTV ima več prostora Jenul, Ličina, Čordič, Stevanovič, Šarec, Nemec, Fajonova, Bratuškova, Spomenka, Svetlana…..,kot pa PV.
    A je to normalno?
    Bravo UKOM, da predstavi resnico – o RTV !

    Večina Slovencev ima DOVOLJ Komunističnega AKTIVIZMA, ki si ga privošči RTV.

    • Tako je. In vlada RS je trenutno edini organ v Sliveniji, ki nam davkoplačevalcem zagotavlja vpogled nad delovanjem kućanistično obvladanih in uhljebljenih mefijwv, ki naj bi bili javni servis in jih plačujemo vsi. Tudi sama menim, da je tega DOVOLJ in je treba to gnilo RTV popolnoma detransformirati in postaviti na novo iz nule. Ker to, kar imamo, je bolje, da nikoli ne bi obstajalo.

  5. Nujno je prenehati vse metati v en koš.

    – Rtv ima veliko zelo koristnih raziskovalnih in kulturnih oddaj za slovenski narod
    Podobno velja za nevladnike.

    – so nevladniki oz. nevladne organizacije, ki so nujno potrebne: gasilci, kulturniki..
    – so pa res nevladniki, od katerih je več škode kot koristi
    Zato je potrebno napraviti natančno ločnico, sicer gasilci in kulturniki in še kdo, ki je v koristni nevladni organizaciji, ne bo glasoval za desnico.

    • poudrav, ta ločnica je že postavljena, saj imajo nevladniki oz. prostovoljne organizacije, ki si jih naštel, zakonsko garantirane statuse, da so posebnega pomena in v javnem interesu. Kar je pravilno. Vse ostalo pa je golazen, navidezno civilna družba, ki to sploh ni, ker gre za izpostave političnih strank. In te izpostave, maskirane v NSO, samo dve, tri od njih, poberejo več denarja, kot so ga gasilci npr. videli v 100 letih in več svojega obstoja. Ljudem mira biti jasno, da so stranke KUL zlorabile sistem NVO in formirale svoje politične izpostave, ki se samo delajo, da so nevladniki, civilna društva oz. t. i. “ljudstvo”. V resnici gre za politike in politične plačance, skrite člane strank, ki strankam vlečejo in kanalizirajo davkoplačevalski denar v žepe Kučanističnih strank, s čimer zaobidejo omejitve iz zakona o financiranju teh strank po eni strani (višina sredstev iz proračuna) , po drugi pa “nategujejo” ljudi, da so neodvisni. Nič niso neodvisni. Plačanci so. In miljarde nam kradejo itlz proračuna.

    • Irena, na to tudi sama rada opozorim. V bistvu ima slovenaka desnica kljub medijski blokadi že od osamosvojitve naprej izjemno moč. Volitve aprila prihodnje leto bodo odločujoče. Bodo pa tudi drugačne, ker tako popolne medijske blokade, kot smo ji bili oriča zadnjih 30 let, ne bo več. Imamo namreč tudi močne neodvisne in/ali desno orientirane medije in seveda druga množična občila, pri čemer internet, fb in twitter še zdaleč niso več samoumevna trdnjava kučanistov. Slednje je sicer treba streti v prah, Kučanu soditi (med drugim za umor Iveka iz Negove) in tako narediti prostor za normalno, evropsko levico, saj smo demokrati in kot takšni zagovarjamo politično raznolike stranke, če nimajo pedigreja v totalitarnih sistemih in totalitaristični ideoligiji, kar kučanisti so in jih je treba demontirati ter prepovedati enako kot naciste. Potem pa pa “tko voli” v levo provincienco evropskega kova, naj kar izvoli, v demokratičnih družbah je politični pluralizem zaželjen pojav.

Komentiraj