Zajem slike: 24ur.com

“Zelo sem  zaskrbljen nad dogajanjem v Sloveniji. Mislim, da je vaša medijska novela zelo podobna korakom, ki jih je ubrala madžarska vlada pred več leti. Zelo pomembno je, da vidite to samo kot prvi korak v daljšem obdobju teženj za nadzor nad neodvisnim novinarstvom,” svari Marius Dragomir, ugledni dunajski profesor ter strokovnjak za medije.

Tako je svoje gledalce pred grozečo Orbanizacijo slovenske medijske krajine v osrednjih poročilih in na spletni strani v nedeljo svaril POP TV. Nanjo naj bi opozarjal profesor s Soroševe Srednjeevropske univerze, ki se je zaradi Orbanovih ukrepov iz Budimpešte preselila v avstrijsko prestolnico.

“Razmere lahko opišemo tako, da vlada v sodelovanju z oligarhi, podjetji, ki so blizu vladi, prevzame vse vzvode moči v medijih, vključno z regulacijo, financiranjem itd., in potem začne kupovati zasebne medije,” nadalje citirajo Dragomirja glede situacije na Madžarskem.

A ta bolj kot na domnevne Janševe načrte, ki jih naj bi izžarevala medijska zakonodaja, v Sloveniji spominjajo na prevzem, obvladovanje, oziroma ohranjanje moči v nekdanjih komunističnih medijih tudi po osamosvojitvi, s strani ljudi iz kroga Milana Kučana, ugotavljamo v komentarju uredništva. 

  1. “Madžarski podjetniki blizu Orbanove stranke že danes z milijoni vzdržujejo medije blizu SDS, pod madžarskega lastnika prehaja tudi televizija Planet TV. Da smo v širši regiji priča podržavljenju javnih medijev ter prevzemu zasebnih s strani provladnih oligarhov se strinja tudi Luka Lisjak Gabrijelčič,” v prispevku pove voditelj Edi Pucer.

2. Marius Dragomir:“Vlada v sodelovanju z oligarhi, podjetni, ki so blizu vladi, prevzame vse vzvode moči v medijih, vključno z regulacijo, financiranjem in potem začne kupovati zasebne medije.”

“Konec leta 2000 so novinarji v vseh treh časopisih večinoma prodali svoje deleže in v delniških knjigah so se pokazali poznejši lastniki in njihova »parkirišča«,” v obsežni raziskavi o lastništvu slovenskih medijev pišejo na portalu Podčrto.si

Kot piše novinar Lenart J. Kučić, sta “del leve slovenske politike na področju časopisov skrbela zlasti dva scenarija, po katerih bi izgubili pomemben del medijskega vpliva: da bi časopise kupila tuja medijska podjetja ali da bi jih prevzela nasprotna (desna) politična opcija.”

Delo in Dnevnik sta takrat kupila Pivovarna Laško (Tone Turnšek) in Državna založba Slovenije (Bojan Petan), večinski delež Večera pa je prišel v roke Nove KBM.

“Pri medijskih nakupih sta se tako združila »nacionalni« in politični interes. Čeprav so se mediji in njihovi lastniki ves čas trudili dokazati, da politika nima nikakršnega vpliva na delovanje medijev, so bile odločitve za nakupe in prodaje lastniških deležev tudi politično motivirane,” piše Kučić.

“Tedanji predsednik uprave DZS Bojan Petan je bil pomemben član stranke LDS. Tedanji predsednik uprave Pivovarne Laško Tone Turnšek in takratni predsednik uprave Nove KBM Črt Mesarič pa sta bila med ustanovnimi člani Foruma 21, združenja slovenskih levih intelektualcev, podjetnikov, kulturnikov in akademikov, ki mu predseduje nekdanji politik Milan Kučan.” nadaljuje in zaključi: “Po končani drugi fazi lastninjenja so »levi« slovenski podjetniki prevzeli tri največje slovenske časopise.”

V tem obdobju, oziroma med leti 1998-2006 je svetu RTV Slovenija predsedoval Janez Kocijančič, sicer prvi predsednik stranke prenovljenih komunistov, Združene liste Socialnih demokratov, kateri je predsedoval med 1993 in 1996. Med leti 2010 in 2013 je programski svet RTV vodil profesor politologije s FDV, dr. Jernej Pikalo, takoj nato pa je postal minister za šolstvo iz vrst Socialnih demokratov v vladi Alenke Bratušek.

Delo je kasneje prešlo v roke še enega “oligarha” iz kroga Milana Kučana, Stojana Petriča. Večer pa je najprej odkupovalo Delo, potem ga je bilo zaradi koncentracije primorano prodati, za milijon evrov sta ga kupila podjetnika Uroš Hakl in Saša Todorović.

3. “Dejansko mu je uspelo vzpostaviti politično-oligarhični sistem, ki nadzoruje tako rekoč celotno medijsko sfero. Obstajajo seveda tedniki, spletni portali, ki so zelo kritični do oblasti, vendar jih bere peščica, zelo malo ljudi,” Luka Lisjak opisuje situacijo na Madžarskem.

Podobno kritično so neodvisni analitiki slovenskega medijskega prostora opisovali (in še opisujejo) slovensko medijsko krajino. V letih po osamosvojitvi so monopol držali nacionalna RTV Slovenija pod vodstvom levih politikov, tiskani mediji pod vodstvom podjetnikov, oziroma “oligarhov” iz kroga Milana Kučana, obstajali pa so tedniki kot je Mag/Reporter, Demokracija, Družina. Rojevati so se začeli spletni portali Časnik.si, Portal plus, Domovina.

4. Suzana Perman: “Državni mediji so pristali v vlogi močnega (Orbanovega) megafona. Samo MTVA, madžarske državljane stane 250 milijonov evrov letno, kar marsikdo povezuje kot davek na vladno propagando.”

Kot davek na propagando levih vlad je v minulih obdobjih marsikdo razumel tudi plačevanje RTV prispevka “državni” RTV Slovenija, češ da je “pristala v vlogi mogočnega (levičarskega) megafona. “Samo RTV SLO slovenske državljane stane več kot 100 milijonov evrov letno.”

Iz Kučanizacije v Orbanizacijo, ali kako?

“Alarm za začetek Orbanizacije,” so na 24.ur.com naslovili prispevek, katerega izseke predstavljamo zgoraj in ga je bilo prav zabavno gledati. Zabavno zato, ker se je zdelo, kot da opisuje dosedanje, ne pa morebitne prihodnje medijske razmere v Sloveniji; le da zamenjamo akterje.

Dejstvo namreč je, da so zahteve po pluralizaciji medijskega prostora in neodvisnem novinarstvu vse do sedaj redno prihajale iz kroga mislecev slovenske pomladi – tistega dela družbeno in politično aktivnih Slovencev, ki so bili pobudniki in izvrševalci slovenske demokratizacije v začetku devetdesetih.

Morda bi “uglednega dunajskega profesorja” (čeprav nekateri opozarjajo, da vendarle ni tako zelo ugleden) zanimalo vse to zgoraj, kot tudi dejstvo, ki smo ga pred časom raziskovali na Domovini, da se namreč kar 90 odstotkov prestopnikov iz novinarskih vrst v politikov pridruži levim strankam. Navsezadnje sta bivša uslužbenca “neodvisne in avtonomne” RTV Slovenija današnja predsednika dominantnih levih opozicijskih strank, Tanja Fajon (SD) in Marjan Šarec (LMŠ).

Zanimivo pa, da vseh “neodvisnih” strokovnjakov z vseprisotnim Markom Milosavljevičem na čelu “neodvisnost, pluralnost in uravnoteženost slovenskega medijskega prostora” v predstavljenih razmerah ni nikoli skrbela. Do sedaj, ko je Janša s pozicije oblasti (na kateri se znajde sila redko in običajno kratkotrajno), nekoliko dregnil v obstoječe stanje – pa čeprav je to, glede na pričakovanje njegove volilne baze, naredil zelo zadržano in previdno.

Preden nas torej potisnejo v tako imenovano “Orbanizacijo” medijskega prostora, se moramo vprašati, kje smo pravzaprav sedaj. Ker v neki “uravnoteženi, pluralni, neodvisni” medijski krajini zagotovo ne, kar navsezadnje dokazuje ravno medijska histerija okrog desnosredinske oblasti, ki jo spremljamo sedaj.

19 KOMENTARJI

  1. Odličen komentar!
    Tudi odlična čivka od Boruta in Libertarca.

    Ja, Domovinski komentarji so pomembni zaradi takih razpihovanj megle, da se zbistri megla nad medijsko mlakužo!!

  2. Kaj se dogaja v Sloveniji, kaj je v Sloveniji, je za tujino tabu. Šlovenščino obvladamo Slovenci in peščica tujcev. Vse kaj tujci vedo o Sloveniji, slovenskem dogajanju in politiki, zvedo posredno tako, da nekdo iz Slovenije poda poročilo.
    Posebno težo imajo poročila uradnih inštitucij od SAZU, pa vse do najrazličnejših društev in organizacij.
    Dejstvo je, da je v Slveniji scena popolnooma prežeta z levico, skoraj tako, kot je bila v času zrelega samoupravnega socializma. Vse je bilo podrejeno partiji in o vsem je odločala partija. Danes je v vse pore zelezena partija, no, levica, kot lahko to politično opredelimo.
    Dolgotrajna prevada parije, nato pa tako imenovane levice, raznih domen in raznih vodstev, je poskrbela, da je vsaj 9o, če že ne 95 vseh vodilnih položajev v Sloveniji zasedla levica: v vladi, parlamentu, sodstvu in vseh civilnodružbenih organizacijah, celo Cerkvi.
    Ob takšnem dejstvu je govoriti o demokraciji nesmisel.
    Zato tudi večina poročiliz Slovenije prihaja izključno iz levega tabora, ki prevladuje.
    Ubogi profesor, če prav iz Dunaja, je popolnoma odvisen od tega, kaj mu sporočajo slovenski levičarji. Ko prebira ta sporočila je zgožen. V Sloveniji je diktatura, je fašizem, ni demokracije.
    Žal pa ta nebogljeni profesorček ne pozna dajanskega stanja.
    Je podoben tistemu kemiku, fiziku, ali naravosovcu, ki bi študiral svoj znanost preko srednejveških piscev in ne bi poznal kolegov iz sosednje univerze.
    Upam, da so takšni izumrli, vsaj na področju tehnike. Na področju humanstike pa je to mogoče, saj tam kriterji niso definirani in je lahko zločinec Lenin tudi idol, ki ga je potrebno častiti.
    Povsem za nerazodnega bi progasili profesorja, pa če tudi na Dunajski univerzi, če bi trdil, da je zemlja ploščata. Na dužbolovnem področju pa si profesor to lahko privošči neumnost. To samo zato, ker je družboslovje tudi politika, v politiki pa je možno tudi to, da je 5+7 = 18.
    Profesor z Dunaj pa ne rabi biti zaskrbljen, saj imamo v Sloveniji vzorika , ki se piše Franc Trček.

    • Kako točno ste ocenili, da je v državnih podjetjih in raznih vodilnih službah in kulturnih ustanovah, pretežno Levih in to kar tam okrog 95%. To kar drži.

      V LJUBLJANI je množica Kolesarjev.

      V Sežani pa je kolesarjev bolj malo.
      Pa vendar so med temi kolesarji: DIREKTORICA Knjižnice Sežana, Direktorica Kulturnega doma Sežana in tamkajšnji programski vodja in PREDSEDNIK društva (ki promovira JLA) “Bilečanka”….

      Skratka tako na RTV, kot drugih višjih položajih, je predvsem Levica.
      In če kakega nesposobneža ta vlada menja, zganjajo “vik in krik”, ter zajahajo kolo, kot “koruptivni Gale”.

  3. Naj še enkrat ponovim komentar iz prejšnje teme. Ker na Domovini potrebujejo precej časa da komentarje odobrijo, ga ne morem prilepiti še sem, zato povzemam samo ključno:

    V zadnjih 10 letih odkar je PV Orban, se je rodnost na Madžarskem dvignila za 22,5 %. Leta 2010 je bila celokupna rodnost na žensko (TFR) 1,25 danes pa je 1,53. Demografi so pred tem smatrali, da je tak dvig rodnosti NEMOGOČ. Orbanu je torej uspel DEMOGRAFSKI ČUDEŽ. In to je za dolgoročni obstoj najpomembnejše.

    Mimogrede, rodnost mora biti višja od 2,1 na žensko, da se populacija dolgoročno ohranja. Torej tudi Madžare čaka še ogromno dela na tem področju. V Sloveniji je rodnost v zadnjih 10 let stagnirala na ravni 1,57 na žensko. Če bi nam uspelo dvigniti rodnost za isti odstotek kot Madžarom, bi imeli rodnost 1,92. To pa je že blizu minimalni rodnosti, ki ohranja populacijo.

    Vmes jim je gospodarstvo tudi raslo 50 % HITREJE kot Slovensko. Mimogrede v zadnjih desetih letih je Slovenijo po BDP na prebivalca po pariteti kupne moči prehitela ČEŠKA. Bivša Sovjetska država!

    Ne vem, če je Orbanizacija ravno zmerljivka?! Dekadentni zahod viha nos nad zdravim jedrom Evrope. Kaj menite komentatorji?

    Zame je izbira jasna. Raje se pridružim zdravemu jedru Evrope kot dekadentnemu zahodu.

    • Pridodajam še podatke:

      Rast BDP po pariteti kupne moči med 2010 in 2020:
      Francija: celokupna rast 7,5 %.
      Madžarska: celokupna rast: 27 %.
      Slovenija: celokupna rast 14 %.

      Rodnost na žensko med 2010 in 2020 (total fertility rate):
      Francija: padec iz 2,03 na 1,92 (koliko za relativno visoko rodnost skrbijo tujerodni migranti ni jasno).
      Madžarska: rast iz 1,25 na 1,53
      Slovenija: stagnacija na 1,57.

    • “Kaj menite komentatorji?”

      Jaz menim, da imaš prav.
      Preživeli bodo tisti, ki spoštujejo družino (=zveza moža in žene) in materinstvo.
      Vsi odkloni, ki se jih gre dekadentna Evropa, vodijo v propad. Že videno pri Rimljanih in še kje.
      Če bi Madžari večinsko ne marali Orbana, ga ne bi izvolili s tako veliko podporo. Da ga pa nekateri ne marajo, je pa normalno. Samo ti NEKATERI niso večina. Ne vem, kaj se Fajonova (+ somišljeniki v EU parlamentu) vtika v notranjo politiko ene od EU držav?

  4. Lahko pa je profesor iz Dunaja tudi sam levičarski skrajnež. Kot da v tujini pa ne mrgoli levičarskih skrajnežev na vseh mogočih položajih? Ta razlaga se mi zdi še najbolj verjetna.

  5. Naredite okroglo mizo ali Tarčo na RTV, lahko tudi nadaljevanko, na to temo! In vrzite karte na mizo! Nismo ne za kučanizacijo, ne za orbanizacijo! Smo pa za demokratizacijo tudi v tej sferi! Je to pri nas možno?

  6. Oh, ne verjamem, da ubogi profesorček ne pozna dejanskega stanja. Bolj verjetno mu ni do tega, da bi ga spoznal. Roka roko umije. To da je profesor na Dunaju še ne pomeni, da mu je resnica pomembna.
    Jaz Rtv ne gledam že par let. Delo sem že zdavnaj odjavila. Na najdi.si Mladino in Dnevnik preskočim. Vse več nas je takih. Profesorčki – pardon, psi – lajajo, karavana gre dalje.

  7. Naši medji so pluralni in politično uravnoteženi. Realnost kvarijo edino še Možina, Pirkovič in nekoliko Rosvita. Brez njih bi bila naša RTV že skoraj idealna.To je le skromno mnenje zaslužnega profesorja iz privatne fakultete v Pjongjangu.

  8. Kjer vsi enako mislijo, ne misli nihče.

    Sem zelo razočaran nad portalom Domovina.je
    Ste imeli nastavke da postanete nekaj več od tega, kar beremo sedaj.

  9. Zgrešeno bistvo analize. Medijev v Slovenije ne obvladuje ¨levica˝ in v dveh primerih ˝desnica, ampak˝ t.i. globoka država.
    Globoko državo sestavljajo ljudje, ki jih zanima samo denar in oblast. Ideologija ji ni intimna opcija v kolikor ne služi njihovim interesom. Intimna opcija je denar, moč in oblast.
    To jim omogoča ravno razpihovanje razkola na levo in desno. S katerim uspešno zamegljujejo to kruto dejstvo.

  10. Še en lažnivec in manipulator.
    Zelo hudo študiran moraš biti, da verjameš oziroma nasedeš levičarski ideologiji in se z visokozvenečimi in lepozvenečimi besedami lažeš. Bolj ko si študiran, bolj si zakompleksan in manj ti je resnica pomembna. Po celem zahodnem svetu so univerze pralnice možganov.

Komentiraj

Prosimo, vnesite komentar
Prosimo, vnesite svoje ime