Dve peticiji, dve različni medijski obravnavi: eno skrivajo, drugo promovirajo

6
Uredništvo

V zadnjem času sta v slovenskem javnem prostoru zaokrožili dve peticiji, s povsem različno vsebino. Ena s ciljem dati pomen vrednoti (podjetnost), ki bi po mnenju sprožiteljev morala postati obča družbena, druga s sklicevanjem na vrednoto (strpnost) zahteva zamenjavo konkretne osebe v kabinetu predsednika vlade.

Peticija je v Sloveniji ustavna pravica, medijsko poročanje o tovrstnih državljanskih pobudah pa pove marsikaj tudi o nazorskih okvirjih medijev (novinarjev) samih, glede katerih se mnogi (ne vsi) sicer sprenevedajo ali jih prikrivajo.

Na Domovini smo potegnili primerjavo, kako je nekaj medijev, ki so v Sloveniji prepoznani za osrednje, poročalo o peticiji Za podjetno in uspešno Slovenijo ter kako o peticiji proti imenovanju Damirja Črnčeca za državnega sekretarja.

Obema navedenima peticijama so vsi vključeni mediji namenili pozornost, saj gre vsaj pri avtorjih prve za ključne družbeno-civilne organizacije s področja gospodarstva in podjetništva. Drugo medtem pripravlja do nedavnega manj znani inštitut Danes je nov dan, ki je postal javno prepoznaven kot (so)organizator protestov “Proti politiki sovraštva”, ki so se odvili nekaj dni pred parlamentarnimi volitvami. To je za večino osrednjih medijev dovolj velika referenca, da peticiji takšnega organizatorja dajo težo in ustrezno izpostavljenost.

In prav izpostavljenost je en način, na katerega lahko mediji izkažejo odnos do določene tematike. A še bolj kot to šteje (ne)uporaba vseh spletnih prednosti za (ne)dostopnost nagovorjenega bralca do obravnavane vsebine.

Povedano drugače – o odnosu medija do obravnavane vsebine marsikaj pove, ali do nje v tekstu dajo tudi hiperpovezavo do ciljne strani, na kak način to izpostavijo, ali če celo bralce pozovejo k obisku in podpisu peticije.

Prav to nas je zanimalo pri primerjavi medijske obravnave peticije Za podjetno Slovenijo in peticije Proti imenovanju Damirja Črnčeca za državnega sekretarja, pri čemer smo začeli z najbolj obiskanim slovenskim spletnim medijem, Siol.net

Siol.net: različna obravnava v korist peticiji Proti imenovanju Damirja Črnčeca

Izpostavitev peticije proti imenovanju Damirja Črnčeca v Siolu, s hiperpovezavo do peticije. (klik za povečavo)

Medij v lastništvu državnega Telekoma je kar nekaj medijske pozornosti namenil podjetniški peticiji in okoliščinam, v katerih je nastala, kot tudi peticiji in okoliščinam imenovanja Damirja Črnčeca za državnega sekretarja v Šarčevem kabinetu.

O obeh so pisali udarni novinarji Siola, (Vuković, Cirman, Modic). V tekstu z naslovom Ko je Akrapovič grozil, so menedžerji Kolektorja in Tab naredili takole, so se, kot izhaja že iz naslova, do opozoril podjetnikov na predvidene dodatne obdavčitve iz koalicijske pogodbe predelili pretežno negativno. Objavili pa so tudi nekaj člankov, ki so kritiko podjetnikov na račun vlade obravnavali nevtralno ali pozitivno.

Peticije takrat sicer še ni bilo, smo pa o njej na Siol.net lahko prebrali tri dni kasneje, v članku z naslovom Klub slovenskih podjetnikov s peticijo za podjetno in uspešno Slovenijo. Gre za po STA povzeto novico, v kateri pa ne piše niti na kateri spletni strani je peticija dostopna niti do nje ni ustvarjena hiperpovezava.

Siol.net je na to temo napisal še en članek, tokrat avtorja Aleksandra Kolednika z naslovom: SBC: odziv na peticijo za podjetno Slovenijo je zgodovinski, kateri pa v uvodu hiperpovezavo na peticijo vsebuje. A članek je, glede na Siolov “termometer” slabše bran, kar nakazuje, da morda ni bil deležen tudi večje izpostavljenosti na naslovnici medija.

Od imenovanja Damirja Črnčeca v premierov kabinet so minili zgolj trije dnevi, tako da več člankov na to temo še lahko pričakujemo. A prvi je bil na Siol.net zelo izpostavljen in tudi nadpovprečno bran. Gre za članek trojke Cirman-Vuković-Kos z naslovom Zakaj je Šarec v kabinet vzel dolgoletnega Janševega zaupnika.

Avtorji so v članku do imenovanja Damirja Črnčeca v Šarčev kabinet zavzeli pretežno negativno stališče, peticijo proti njegovemu imenovanju pa izpostavili v posebnem okvirčku in z vsebujočo hiperpovezavo.

Večer: Peticija proti Črnčecu omenjena že v naslovu, o podjetniški peticiji sploh nič

Peticija proti imenovanju Damirja Črnčeca je v Večeru dobila izpostavitev v okrvirčku, s tekstom in hiperpovezavo (klik za povečavo)

Štajerski dnevni časopis, ki je včasih veljal za zmerno levo-sredinskega, se je pod novim uredniškim vodstvom in z nekaj novinarskimi okrepitvami nagnil precej v levo. To je najbrž določalo tudi način poročanja o obeh peticijah.

O opozorilu podjetnikom predsedniku vlade so spisali dva resna in en satiričen članek, objave, ki bi kakorkoli omenjala podjetniško peticijo, pa na spletnih straneh Večera sploh ni zaslediti.

Drugače je z objavo o imenovanju Črnčeca, pri čemer je spletna peticija omenjena že v naslovu članka: Šarec je spregovoril o Črnčecu, proti kateremu je zaokrožila peticija. V besedilu je peticija dobila lasten okvirček z obširno razlago očitkov na račun Črnčeca ter s hiperpovezavo do peticije.

Dnevnik podobno

Tudi Dnevnik je pri obravnavi obeh peticij izbral podobno pot kot zgornja medija. Podjetniška peticija je svoj podnaslov in odstavek dobila v STA novici Pahor s podjetniki za krepitev političnega in socialnega dialoga. Pri tem v članku ni navedena niti možnost spletnega podpisa peticije, niti spletni naslov, kaj šele hiperpovezava do nje.

Drugače pa je s peticijo proti imenovanju Črnčeca, ki je svojo izpostavitev z vneseno hiperpovezavo na ciljno stran dobila v članku Zakaj je Damir Črnčec problem za Marjana Šarca.

POP TV, Delo, MMC RTV …

O obeh peticijah so na svojih spletnih platformah pisali tudi drugi osrednji mediji.

Na 24ur.com so objavili kar precej člankov o podjetniškem stališču do vlade in tudi o peticiji, vendar brez hiperpovezave do strani s peticijo. Slednjo pa so vnesli v obširen članek o peticiji proti imenovanju Črnčeca.

Delo je v svojih člankih naredilo ravno nasprotno od zgornjih medijev. V rubriki Svet kapitala so objavili članek o podjetniški peticiji, vključno s hiperpovezavo. V dosedanjih objavah o imenovanju Damirja Črnčeca v Šarčev kabinet pa peticije proti njemu niso omenili.

MMC RTV Slovenija v svojih člankih omenja obe peticiji, vendar do nobene ne dodaja spletne povezave.

In koliko ljudi je do sedaj zastavilo svoje ime za eno ali drugo peticijo? Peticijo za podjetno Slovenijo je podpisalo 1.799 podjetij in 5.328 posameznikov, peticijo Dajmir pa 2.556 posameznikov. 

Majhni triki, ki pomenijo veliko razliko

Morda se večini bralcev zdi nepomembno, morda niti ne opazijo, a majhni triki kot so izpostavitev nečesa v okvirčku in predvsem dodana spletna povezava na internetu pomenijo veliko razliko.

Ker neko vsebino bere zainteresirana publika, možnost zgolj enega klika do ciljne vsebine (recimo peticije) izjemno poveča verjetnost, da bo tej naklonjeni posameznik na povezavo kliknil in  peticijo podpisal. In obratno – če je primoran stran s peticijo iskati sam, pri čemer morda sploh ne ve naslova, kjer naj bi bila prisotna, se odstotek potencialnih podpisnikov drastično zmanjša.

To so spletne zakonitosti, ki jih pozna vsak povprečno spletno pismen objavljalec spletnih vsebin. Zato povezave pri zgornjih medijih na eno peticijo, ne pa tudi na drugo, nikakor niso naključje, temveč odražajo naklonjenost medija/novinarja do ene ali druge tematike.

Mediji imajo seveda pravico zavzeti takšno in drugačno stališče koga/kaj bolj ali manj podpirajo, a prav je, da svoje ideološke, nazorske ali druge usmerjenosti kot medij bralcem ne prikrivajo ali celo zavajajo s kakšnim deklariranjem nazorske nevtralnosti.

Nekoliko drugače bi vendarle moralo biti pri medijih v (posredni ali neposredni) lasti države. Glede tega se je tokrat MMC RTV Slovenija izkazal z bolj enakimi vatli od Siola. 

Print Friendly, PDF & Email

KOMENTARJI: 6

  1. Ja, tako neodvisni in svobodni mediji manipulirajo z bralci. Zavezani so sicer k poštenosti, a jim ta po potrebi niti na kraj pameti ne pade. Njihovo geslo je: oltarju služim, od oltarja živim!

  2. Zelo pomembno je – kdo skrbi za nacionalno varnost. Če bo Črnčec, kot sekretar glede tega svetoval ŠARCU, smo lahko samo zadovoljni. Če bo DOBER, ga bo tudi naslednji premije dal v svoj KABINET.

    Strokovne osebe, bi morale delovati PROFESIONALNO in ne samo politično – tako mislim jaz.

    Pameten človek nikoli ne bi podpisal peticije, proti temu imenovanju. Vprašajmo se KAJ JE DOBRO ZA SLOVENIJO in ne samo to, za katero politično stranko !

  3. Ob tem, da smo namesto vlade dobili stečajno upravo, zanima Domovino le to, kdo ni zadovoljen z imenovanjem Črnča v premierov urad.

    Reporterja tudi!

  4. Uredništvo,zelo korektno zapisano.Se strinjam.
    Problem je v iskrenosti,poštenosti…Dvoličnost,licemerje,hinavščina so zlo.
    Ni problem biti nasproten,ni problem zagovarjati, odkrito, drugo stališče,mnenje.Problem nastopi takrat,ko se spreneveda,igra “mimozo”,se ti dobrika,za hrbtom te pa “kolje”.
    Zelo slovenska značilnost je,delati se neumnega,bebavega,”biti tiho”…,potem pa,a veš,tega nisem opazil,slišal,vedel.To je “tiho” zavajanje!
    Težava je v medijih,ki jih vsi plačujemo in v medijih,ki se delajo za nekaj,kar niso.Iskoriščajo naivnost ljudi iz socialističnih časov.

Komentiraj